پایان نامه بررسی رابطه میزان اعتقادات مذهبی و سلامت روانی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل

تعداد صفحات: 114 فرمت فایل: word کد فایل: 10001782
سال: 1391 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه میزان اعتقادات مذهبی و سلامت روانی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل

    پایان نامه جهت دریافت مدرک روانشناسی بالینی

    مقدمه

    بیماری های روانی از بدو پیدایش بشر وجود داشته و هیچ فردی، از هیچ طبقه اقتصادی- اجتماعی خاص در مقابل آنها مصونیت نداشته و خطری است که بشر را مرتباً تهدید می کند. خوشبختانه نهضت بهداشت روانی در پنج قرن اخیر، افکار غلط و خرافات در مورد این بیماریها را کنار گذاشته و نشان داده اند که اولاً بیماری های روانی، قابل پیشگیری بوده و ثانیاً در صورتی که مانند سایر بیماریها به موقع تشخیص داده و تحت درمان قرار گیرند به همان نسبت از فرض شدن و عوارض آنها کاسته خواهد شد.

    در راستای همین ایده، بهداشت روانی که جزئی از بهداشت عمومی محسوب می شود به پیگیری موارد زیر می پردازد.

    افزایش سطح بهداشت روانی از طریق ارتقاء آگاهی های جامعه در مورد بیماری های روانی

    شناسایی و تشخیص زودرس اختلالات روانی و درمان آنها

    پیشگیری از عوارض و عود بیماری و توانبخش بیماران

    پیشگیری از بروز بیماریهای روانی از طریق پیشگیری و درمان بیماری های جسمی

    یکی از دغدغه های مهم انسانها در همه دوره های تاریخ، سلامت روانی در کنار سلامت جسمانی بوده است، عالمان دینی، پزشکان و مربیان اخلاق بیشتر این تلاشها را برای بررسی علمی سلامت روانی و ملاکها و راه های نیل به آن مبذول نموده اند و روان شناسان و روان پزشکان در اوایل قرن بیستم سلامت و بهداشت روانی را با مبانی و روش های جدیدتری بررسی و به تعبیری نهضت جدید بهداشت روانی را پی ریزی کردند، بی تردید آموزه های دینی تاثیر مهمی در تعریف سلامت روانی و راه های نیل به آن داشت، بلکه یکی از اهداف مهم ادیان الهی تامین سلامت روانی انسانها محسوب گردیده است. از نظر روان شناسان آرامش روانی و احساس رضایت از زندگی از ویژگیهای اساسی در افراد سالم و بهنجار است. بررسی حالات و روحیات فرد با ایمان نیز حاکی از آرامش خاطر و صفای درونیشان است و درون فرد مومن روشن از نور حقیقت و سرشار از لذت معنوی است. (مطهری، 1357)

    آیات قرآن کریم نیز بر این نکته صحه می گذارند به عنوان مثال در سوره­ی مبارکه رعد آیه 28 آمده است که ... الذین آمنوا تطمئن قلوبهم بذکر الله الّا بذکرالله تطمئن القلوب. آنها به خدا ایمان آورده و دل هایشان به یاد خدا آرام می گیرد، آگاه باشید تنها یاد خدا آرام بخش دلهاست. قرآن کریم حالت تعارض و اضطراب و افسردگی و سرگردانی و خود باختگی (که مخرب سلامت روان هستند) را که به انسان فاقد ایمان دست می دهد چنین بیان می کند.

    کسی که به خدا شرکت می ورزد (در عجز و بیچارگی) بدان ماند که از آسمان در افتد و مرغان در فضا بدنش را با منقار قطعه قطعه بربایند تا تند بادی او را به مکانی (دور از هر وسیله نجات) در افکند.

    ویلیام جیمز که لقب پدر روانشناسی را به خود گرفته معتقد است عشق و نیروی مذهبی به وقار و سنگینی و صبر و شکیبایی و اعتماد و اطمینان در فرد منجر می شود و احساسات مذهی در نزد هر کس که باشد نیروی روزافزونی در کار و زندگی او وارد می سازد و هنگامی که در نبرد زندگی همه امیدها به با درود و دنیا به آدمی پشت  کند احساسات مذهبی دست به کار شده و در مکتب اسلام تکامل شخصیت در افزایش خودآگاهی و شناخت عقلانی است که در انتها آرامش و اطمینانی را به انسان می بخشد که این اطمینان وجه تسمیه عالی ترین مرحله تکامل شخصیت یعنی نفس مطمئنه است. (نراقی، 1376)

    تمرین ایمان و شهامت را باید از جزئیات کوچک زندگی روزانه شروع کرد. اولین قدم این است که ببینیم در کجا و چه وقت ایمان مان را از دست داده ایم و دلیل تراشی های خود را برای توجیه از دست رفتنایمان خویش مورد بررسی قرار دهیم تشخیص بدهیم در چه مواردی ترسو بوده ایم و چگونه با دلیل تراشی ترس را توجیه کرده ایم باید درک کنیم از دست دادن ایمان ضعف می آورد و ضعف وقتی زیاد شد بی ایمانی شدیدی تولید می کند و به همین ترتیب دور باطل اجتناب ناپذیری ایجاد می شود. (اریک فروم کتاب هنر عشق ورزیدن)

    بیان مسئله

    اصطلاح مذهب و جهت گیری مذهبی اصطلاحی است که در زندگی فرد نقش بسزایی دارد و افراد به وسیله آن به اهداف آن در زندگی دست می یابند. هدف هر جامعه­ی اسلامی این است که شرایطی را فراهم سازد تا افراد در زیر سایه اسلام و مذهب به اهداف خود برسند. مذهب به طور کلی سلامت اعضای جامعه و نیز سلامت روان که قسمتی از سلامت کلی است را تضمین می کند مذهب و به ویژه نوع جهت گیری که افراد به کار می گیرند تاثیر بسزایی بر باورهای مثبت بر بیماری و سلامت جسمانی و روانی انسان می گذارد و تحقیقات نشان دهنده­ی این واقعیت است که افرادی که دارای جهت گیری مذهبی درونی و بالایی هستند و مذهب مورد اعتماد خود را درونی می سازند و آن را در زندگی به کمال خود می رساند و بر طبق دستورهای مذهبی تلاش می کنند تا بر عوامل اضطراب زا در زندگی غلبه کنند همواره با کاهش اضطراب روبرو می شوند و اضطاب کمی را تجربه می کنند.

    پژوهشگران در این زمینه بیان می کنند که اگر ادراکات و باورهای انسان از مذهب با یک مفهوم مثبت همراه باشد نه تنها در اداره جذر و مد زندگی روزانه بلکه در کنار آمدن با حوادث بسیار استرس زا و اضطراب زا و تهدید زای زندگی به افراد کمک می کنند. از سالهای پایانی سده­ی نوزدهم دین به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه رشته­های علوم اجتماعی و تا اندازه­ای روانشناسی قرار گرفته است. بنیامین­راش Benyamin Rush بر این باور بود که دین تا آنجا برای پرورش و سلامت روحی آدمی اهمیت دارد که هوا برای تنفس، پژوهش های انجام شده در چند دهه­ی گذشته با تمایز بین مذهبی که زندگی اسلام را به انسان عرضه می کند و دیگر مذاهب نقش موثر و جایگاه ویژه آن را در زمینه­ی بهداشت روانی و نیز کارایی آن را در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریهای روانی نشان داده اند. بررسی نشان دهنده­ی همبستگی مثبت بین مذهبی بودن بالا با سلامت روانی بوده اند.

    بدیهی است که جهت گیری مذهبی بر سلامت روان و بهداشت روان دانشجویان تاثیر می گذارد و با توجه به آن این موضوع پیش می آید که چرا گروهی از مردم زندگی سخت و پرفشاری دارند و از اضطراب بیشتری برخوردارند.

    ضرورت و اهیمت تحقیق

    بنا به اهمیت و نقش بهداشت روانی در زندگی فردی و اجتماعی، سازمان جهانی بهداشت و آن را به عنوان یکی از اولویت های کاری خود قرار داده و درصدد برنامه ریزی های کلان در این زمینه بر آمده است.

    امروزه بسیاری از رفتارهای فردی و اجتماعی به خصوص جنبه هایی از بزهکاری، استرس و کارکردهای خانواده با اصطلاحات بهداشت روانی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. این امر نشان دهنده اقبال مردم به ویژه جامعه علمی به مباحث بهداشت روانی است.

    رسول خدا (ص) در کلامی کوتاه و پر معنی، فلسفه رسالت خود را پرورش و به فعلیت رسانده فضایل اخلاقی بر شمرده و پرده ای از اهمیت و نقش صفات اخلاقی در بهداشت روانی برداشته است.

    دین از عوامل مهم و تاثیر گذار در سلامت روان است. دین چهره جهان را در نظر فرد دیندار دگرگون می سازد و طرز تلقی او را از خود، خلقت و رویدادهای پیرامون تغییر می دهد. فرد دیندار خود را تحت حمایت و لطف همه جانبه­ی خداوند، بزرگترین نیروی موجود می بیند و بدین ترتیب احساس اطمینان و آرامش و لذت معنوی عمیقی به وی دست می دهد. او خداوند را منشا خیر و برکت می داند. بنابراین در نظر چنین فردی همه رویدادها حتی بلایا و مصائب نعمت، آزمایشی از جانب خداوند تلقی می شوند. او خود را موظف می داند که سختیهایی که با قدرت عقل قابل توجیه نیستند، با ایمان تحمل نماید تا به تکامل دست یابد.

    چنین فردی به واسطه­ی ناملایمات و ناکیهای زندگی دچار ناامیدی و اضطراب نمی گردد، زیرا خداوند را حامی خویش می داند. او اطمینان دارد که این حوادث و رویدادها هستند و او پاداش صبر خود را خواهد گرفت. فرد دیندار با همنوعات خود و اطرافیان خود رابطه­ی خوب و مبتنی بر احترام متقابل و محبت برقرار می کند.

    سوالات تحقیق

    آیا اعتقادات مذهبی در کاهش بحرانهای روحی – روانی تاثیر گذار است؟

    آیا بالا بودن سن افراد و افزایش شناخت مذهبی در آرامش روحی- روانی افراد تاثیر گذار است.

    فرضیه های پژوهش

    بین سلامت روان و اعتقادات مذهبی رابطه وجود دارد.

    بین اعتقادات مذهبی و جنسیت رابطه وجود دارد.

    بین سلامت روان و جنسیت رابطه وجود دارد.

    بین سن و اعتقادات مذهبی رابطه وجود دارد.

    بین سن و سلامت روان رابطه وجود دارد.

    اهداف پژوهش (هدف کلی- هدف جزئی)

    هدف کلی از تحقیق حاضر بررسی رابطه میزان اعتقادات مذهبی و سلامت روانی در بین دانشجویان

    هدف جزئی

    بررسی کلی اعتقادات مذهبی و سلامت روان در بین دانشجویان دختر

    بررسی کلی اعتقادات مذهبی و سلامت روانی در بین دانشجویان پسر

    بررسی تفاوت اعتقادات مذهبی و سلامت روانی در بین دانشجویان دختر و پسر

    تعاریف و مفاهیم

    بهداشت روان در روانشناسی و روانپزشکی دو اطلاق عمده دارد، گاهی به معنای حالت روان شناختی انسان و گاه به معنای علم و رشته تخصصی درباره­ی این حالت روان شناختی بحث می کند.

    عبارت بهداشت و سلامت روانی معادل با mentalhealth و Sanitg در انگلیسی و گاه معادل بهداشت روانی که از mental hygiene استفاده می شود.

    بهداشت روان، عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با یکدیگر، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضاد با تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب. نتیجه آنکه مفهوم بهداشت روانی عبارت خواهد بود از تامین رشد و سلامت روانی فردی و اجتماعی و پیشگیری از ابتلا به اختلال روانی، درمان مناسب و ناتوانی آن.

    فرهنگ بزرگ روان شناسی لاروس، بهداشت روانی را چنین تعریف می کند: استعداد روان برای هماهنگ، خوشایند و موثر کار کردن، برای موقعیت های دشوار انعطاف پذیر بودن و برای بازیابی تعادل خود، توانایی داشتن سلامت روانی هنگامی وجود دارد که انسان رفتار صحیح و متناسب با جامعه خود داشته باشد. این رفتار برخاسته از اندیشه منطقی و واقع گرا، درک صحیح و عکس العمل مناسب است، لذا فرد سالم با جامعه رابطه سالمی برقرار می کند. فرد سالم نگرانی و رضایت منطقی دارد می تواند فشارهای زندگی را تحمل کند و خشم و ترس و اضطراب خویش را کنترل و تسلط داشته باشد.

    فرهنگ لغت کورسینی، سلامت روانی را چنین تعریف می کند: وضعیت روانی با ویژگیهای بهزیستی عاطفی رهایی نسبی از اضطراب و علایم بیماریهای ناتوان کننده و توانایی برقراری ارتباط سازنده و کنار آمدن با مقتضیات و فشارهای معمول زندگی.

    تعاریف عملیاتی

    لوینسون Levinson و همکارانش (1962) سلامت روان را این طور تعریف کرده اند. سلامت روان عبارت است از این که فرد چه احساس نسبت به خود دنیای افراد محل زندگی و اطرافیان (مخصوصاً با توجه به مسئولیتی که در مقابل دیگران دارد) چگونه سازش با درآمد خود و شناخت موقعیت مکانی و زمانی خویشتن دارد.

    کارن مین جر karl Menninger می گوید: سلامت روانی عبارت است از سازش فرد با جهان اطرافش با حداکثر امکان به طوری که باعث شادی و برداشت مفید و موثر به طور کامل شود.

    طبق تعریف واتسون wajson موسس مکتب رفتارگرایی رفتار عادی نمودار شخصیت سالم انسان عادی است که موجب سازگاری او با محیط و بالنتیجه رفع نیازهای اصلی و ضروری او می شود.

    اصول اساسی سلامت و بهداشت روان

    احترام فرد بر شخصیت خود و دیگران

    شناخت محدودیتها در برخورد افرد دیگر

    دانستن این حقیتق که رفتار انسان معلول عواملی است.

    آشنایی با این که رفتار هر فرد تابع تمامیت وجود اوست.

    شناسایی نیازها و محرکهایی که سبب ایجاد رفتار و اعمال انسان می شود.

    تعریف مذهب

    مذهب عبارت خواهد بود از تجربه و احساس رویدادهایی که برای هر انسان در عالم تنهایی و دور از همه­ی وابستگیها روی می دهد به طوری که انسان از این مجموعه در می یابد که بین او و آن چیزی که او آن را امر الهی می نامد رابطه ای برقرار کرده است. (به نقل از خدایاری فرد و همکاران، 1380) 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه میزان اعتقادات مذهبی و سلامت روانی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل

    فهرست:

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 3

    ضرورت و اهیمت تحقیق. 5

    سوالات تحقیق. 6

    فرضیه های پژوهش... 6

    اهداف پژوهش (هدف کلی- هدف جزئی) 7

    هدف جزئی.. 7

    تعاریف و مفاهیم. 7

    تعاریف عملیاتی.. 9

    مقدمه. 12

    کارکرد دین و اعتقادات مذهبی به عنوان یک نیاز فطری.. 13

    مفهوم شناسی و سلامت روانی.. 16

    سلامت و بهداشت روان از نظر اسلام. 19

    آیات قرآنی بر بهداشت روانی.. 20

    منشا دین و برخی از مفاهیم و نمادهای مذاهب ابتدایی.. 21

    دین و انتظار بشر از آن. 22

    دین.. 23

    تعریف دین از دیدگاه اندیشمندان مسلمان. 24

    دیدگاههای عمده در باب انتظار بشر از دین.. 27

    آراء اندیشمندان غربی در باب کارکردهای دین.. 29

    آثار و برکات عبودیت و بندگی (معتقد بودن به اعتقادات مذهبی) 33

    کارکردهای دین.. 34

    رفتار مذهبی از دید روانشناسان. 35

    تاریخچه بررسی های روان شناختی رفتار مذهبی.. 36

    سلامت و بهداشت روان. 38

    مکاتب بهداشت روانی.. 41

    نظر دانشمندان اسلامی درباره نفس (روان) 43

    بهداشت روانی بر اساس مکاتب مختلف روانشناسی.. 44

    مکتب زیست گرایی.. 44

    مکاتب روانکاوی.. 46

    کارل گوستا و یونگ... 47

    اریک اریکسون. 48

    اریک فرام. 49

    مکتب انسان گرایی.. 49

    کارل راجرز Carl Rogers. 50

    آبراهام فرلو Abraham Moslow.. 51

    مکتب رفتار گرایی.. 51

    بی- اف- اسکینر Skinner 52

    مکتب شناخت گرایی.. 52

    ویلیام گلاسر William glasser 53

    آلبرت الیس Albert Elis. 54

    مکتب هستی گرایی.. 55

    ویکتور فرانکل Victor Frankl 55

    تعریف بهداشت روانی و سه سطح پیشگیری.. 56

    اصول بهداشت روانی.. 58

    اسلام و راه حل هایی درباره برخی از مشکلات روانی.. 59

    فراموشی.. 59

    شیوه های پیشگیری و درمان افسردگی.. 64

    بهینه سازی روابط خانوادگی.. 64

    ابراز محبت.. 65

    عقده حقارت.. 68

    کارل یونگ می گوید. 71

    توکل (دعا و نیایش) 73

    افزایش اعتماد به نفس... 73

    اعتقاد به هدفمندی جهان. 76

    توجه به جنبه های مثبت زندگی.. 76

    کرامت انسان بر اساس کنترل نفس... 78

    سوابق پژوهش... 79

    نتایج پژوهش اعتقادات مذهبی و سلامت روان در خارج از کشور. 79

    روش تحقیق. 87

    جامعه آماری.. 87

    نمونه آماری.. 88

    روش نمونه گیری.. 88

    ابزار تحقیق. 88

    پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت.. 89

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات (داده ها) 90

    بخش اول آمار توصیفی.. 92

    بخش دوم آمار استنباطی.. 97

    بحث و نتیجه گیری.. 102

    محدودیت پژوهشی.. 103

    پیشنهادات    104.

    منبع:

    - فصل نامه: به روان شناسی و دین، شماره سوم، سال اول، پاییز 1387.

    2- محمد مهدی، اصفهانی، آیین تندرستی، تهران، تندیس، 1385

    3- علی نقی، فقیهی، بهداشت و سلامت روان در آینه ی علم و دین، حیات سبز، 1384

    4- علی اکبر، قریشی، قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلام

    5- زنده حسن غرایاق، سلامت و بهداشت روانی از دیدگاه اسلام، شماره 184، اردیبهشت 1382

    6- سالاری فرد، محمدرضا، دیگران، بهداشت روانی یا نگرش به منابع اسلامی، قم، پژوهش های حوزه و دانشگاه 1389

    7- علی اکبر، دهخدا، ج 24، زیر نظر دکتر محمد معین، (تهران، چاپخانه دانشگاه تهران، 1340)

    8- مولیوس گوار، ویلیام ل، کولپ، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه محمد جواد زاهدی مازندرانی و دیگران، چاپ اول، (تهران، انتشارات مازیار 1376)

    9- عبدالله جوادی عاملی، شریعت در آیینه ی معرفت، چاپ اول (تهران مرکز نشر فرهنگی رجاء، 1372

    10- سید محمدحسین، طباطبایی، قرآن در اسلام، چاپ اول(تهران، دارالکتاب اسلامیه 1370).

    11- استفاده از آیه های مبارکه قرآن

    12- حمزه، گنجی، بهداشت روان، تهران، ارسباران، 1389.

    13- حمزه، گنجی، بهداشت عمومی، تهران، ساوالان، 1389.

    14- مریم، نوروزیان، فراموشی را فراموش کن، مترجم اعظم حاج یوسفی.

    15- مجید، صادقی، افسردگی راهنمایی بیماران و خانواده ها، قطره، 1386.

    16- حاج شیخ، عباس قمی، مفاتیح الجنان، ترجمه استاد مهدی، الهی قمشه ای، ارم، 1384.

    17- مکنزی، افسردگی، ترجمه فیر سنگلجی، موسسه انتشارات پیدایش، 1384.

    18- کارن جی، کارلسون، بهداشت روانی زنان، ترجمه خدیجه ابولمعالی، نشر ساوالان، 1379.

    19- امینی، ابراهیم، اسلام و تعلیم و تربیت، قم، بوستان کتاب، 1384.

    20- علی اصغر، الهامی نیا و دیگران، اخلاق عبادی، مرکز تحقیقات اسلامی ولی فقیه در سپاه، قم 1379.

    21- کلینی، محمد یعقوب، اصول کافی.

    22- مطهری، مرتضی، جاذبه و دافعه علی (ع)، تهران، انتشارات صدرا، 1377.

    23- مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید، شرکت چاپ و نشر سازمات تبلیغات اسلامی، 1377.

    24- اریک فروم، هنر عشق ورزیدن.

    25- بهداشت روانی، دکتر سعید شاملو.

    26- دین و سلامت روان (مسعود گنجی، سیف الله آقاجانی، سوزان رجبی، مظفر غفاری).

    27- علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلام، شکوه السادات بنی جمالی، دکتر حسن احدی.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت