پایان نامه بررسی تاثیر سبک های تصمیم گیری مدیران بر خلاقیت معلمان مدارس استثنایی شهرستان اردبیل در سال¬تحصیلی 94-1393

تعداد صفحات: 91 فرمت فایل: word کد فایل: 10001758
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۵,۷۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر سبک های تصمیم گیری مدیران بر خلاقیت معلمان مدارس استثنایی شهرستان اردبیل در سال¬تحصیلی 94-1393

     

    پایان­نامه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته مدیریت آموزشی

    چکیده

    این پژوهش به منظور بررسی تأثیر بین سبک­های تصمیم­گیری مدیران بر خلاقیت معلمان مدارس استثنایی شهرستان اردبیل در سال­تحصیلی 94-1393 انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی می­باشد و از نظر نحوه­ی جمع­آوری اطلاعات از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه­ی آماری این تحقیق کلیه­ی معلمان مدارس استثنایی (ابتدایی، متوسطه­ی دوره­ی اول و متوسطه­ی دوره­ی دوم) آموزش و پرورش شهرستان اردبیل بود و در مجموع 178 نفر می­باشد. همچنین تعداد مدیران مدارس استثنایی (ابتدایی، متوسطه­ی دوره­ی اول و متوسطه­ی دوره­ی دوم) آموزش و پرورش شهرستان اردبیل در مجموع 10 نفر می­باشد که برای انتخاب نمونه از جامعه­ی آماری، از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه­ی سبک­های تصمیم­گیری بر گرفته پرسشنامه­ی اسکات و بروس و پرسشنامه­ی خلاقیت برگرفته از پرسشنامه­ی رندسیپ جمع­آوری شد. روایی صوری پرسشنامه­ها توسط متخصصان بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی آن­ها با استفاده از آلفای کرونباخ به دست آمد. در این پژوهش برای بیان نرمال بودن داده­ها از آزمون کولموگرف اسمیرینوف استفاده کردیم و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده­های مربوط به سوالات اصلی و فرعی تحقیق از روش­های آمار استنباطی (t تک نمونه­ای، t دو نمونه مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. همبستگی بین سبک­های تصمیم­گیری مدیران و خلاقیت معلمان در این پژوهش نشان داد که رابطه­ی سبک­های تصمیم­گیری شهودی و وابستگی در سطح 05/0 درصد و هم­چنین سبک­های تصمیم­گیری آنی و اجتناب در سطح 01/0 معنی­دار می­باشد. هم­چنین با توجه به نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه­ای به­دست آمده نشان داده شد که همه­ی سبک­های تصمیم­گیری که شامل؛ عقلایی، شهودی، وابستگی، آنی و اجتناب می­باشد، از انواع سبک­های تصمیم­گیری مدیران مدارس استثنایی است.

     

     

    کلیدواژه: سبک­های تصمیم­گیری، خلاقیت، مدارس استثنایی، مدیریت.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    1-1- مقدمه

    زندگی در همه سازما نها از جمله در سازمان های آموزشی نیازمند اتخاذ تدابیر و راه حل های گوناگون و مستمر است. مدیران باید وظایف و کارکرد های گوناگونی را انجام دهند تا بتوانند سازمان خود را هدایت و رهبری کنند (میر کمالی 2007).

    نکته قابل ذکر آن است که تصمیم­گیری می­تواند به مثابه مغز و سلسله اعصاب سازمان در نظر گرفته شود و تحت شرایطی می­تواند موجب رشد و موفقیت سازمان گردد. بر عکس تحت شرایط دیگری می­تواند باعث شکست آن گردد. هم­چنین تصمیمات در سطوح مختلف سازمان به شکل­های گوناگون، گرفته می­شود. برخی تصمیمات راهبردی است که ضرورت دارد تا در اسرع وقت به سرعت پیرامون آنها اخذ تصمیم شود. برخی دیگر بسیار کوچک و ناچیزند و بیشتر در ارتباط با فعالیت­های روزانه کاری می­باشند. برخی نیز ممکن است پس از ماه­ها جمع­آوری اطلاعات و بررسی آنها، و یا در زمان کم و بدون بررسی اتخاذ شود، از این رو، تصمیمات بر حسب میزان اهمیتی که دارند متفاوتند (دفت[1]، 2001).

    بطور کلی تصمیم­گیری یکی از چالش های مدیران در طول زمان می باشد؛ زیرا آنان در طول مأموریت سازمانی خود

    با مسائل و موقعیت­هایی رو به رو می­شوند که نیازمند تصمیم­گیری است. تصمیماتی که مدیران در طول انجام ماموریت سازمانی خود اتخاذ می­کنند، عملکرد کارکنان و زندگی آنها را متأثر ساخته و اثر­بخشی سازمان را نیز تحت تأثیر قرار می­دهد. لذا آنان باید با وظایف خویش و حوزه کار خود آشنا باشند و خود را در هر لحظه نسبت به اعمال، کردار، تصمیمات و رفتار خود پاسخ­گو ببینند و برای هر اقدام دلیلی و برای هر تصمیم توجیهی معقول داشته باشند (کوچر[2]، 2010).

    یکی از عوامل بیرونی مؤثر در شکوفایی خلاقیت و نوآوری، به وجود آوردن فضای محرک، مستعد و به طور کلی خلاق در آموزش و پرورش است. اصولاً خلاقیت و نوآوری قادر به تبلور، در محیط نامناسب و نامطلوب نخواهد بود. آموزش و پرورش باید محیطی را ایجاد و آماده کند که پیدایش اندیشه­های جدید و بکر را در مدیران و کارکنان پرورش دهد، همچنین با به کارگیری مدیران خلاق و نوآور موجبات ایجاد تغییرات اساسی، بنیادی و مطلوب در زیرمجموعه خود را فراهم آورد (نژاد ایرانی، 1381).

    در این فصل سعی بر آن است تا مسئله و موضوع تحقیق را شرح داده و اهمیت و ضرورت انجام تحقیق را بر اساس تعریف¬های مفهومی و عملیاتی دو متغیر سبک¬های تصمیم¬گیری و خلاقیت بیان نموده و در نهایت اهداف فرعی که ما را در رسیدن به هدف اصلی تحقیق یعنی تبیین تاثیر سبک¬های تصمیم¬گیری مدیران بر خلاقیت معلمان مدارس استثنایی است بیان شود.

    1-2- بیان مسأله

    تصمیم­گیری یکی از محوری­ترین فرآیندها در سازمان محسوب شده و به عنوان وظیفه اصلی مدیران در تمام سطوح مطرح می­باشد (لوئیزوس[3]، 1996). تصمیم­گیری انتخاب یک راهکار از میان دو یا چند گزینه در یک رفتار پیشگیرانه و به منظور حصول یک هدف یا ستاده خاص با حداقل ریسک ممکن است (کرون[4]، 2005). مطالعه فرآیندهای تصمیم­گیری بحث تازه­ای به شمار نمی­آید. در طی سال­های اخیر تحقیقات متعددی در رشته­ها و حوزه­های مختلف پیرامون مقوله تصمیم­گیری انجام گرفته که در نتیجه­ی آن تا کنون طبقه­بندی متعددی در رابطه با سبک­ها و مدل­های تصمیم­گیری توسط صاحبنظران ارائه شده است (الیوریا[5]، 2007).

    اسکات و بروس[6] در مطالعات خود پیرامون سبک تصمیم­گیری افراد و عوامل موثر بر آن، بر ویژگی­های درونی و تفاوت­های فردی افراد توجه بسیاری نموده و بر این اساس پنج سبک تصمیم­گیری را تحت عنوان سبک­های عمومی تصمیم­گیری ارائه نموده­اند. این پنج سبک عبارتند از: سبک تصمیم­گیری عقلایی، شهودی، وابستگی، آنی و اجتنابی (پارکر و همکاران[7]، 2007)

    بنابراین تصمیم­گیری هسته مرکزی برنامه­ریزی را تشکیل می­دهد. یک برنامه نمی­تواند وجود داشته باشد مگر اینکه تصمیم ایجاد شده باشد (وینز و کونتس[8]، 1993). مدیران همواره در انجام تمامی وظایف خود با شرایطی مواجه می­شوند که لزوم اتخاذ تصمیم از جانب آن­ها را می­طلبد. همین امر نفوذ و جایگاه بسیار مهم وظیفه­ی تصمیم­گیری را در تمامی وظایف مدیران و فرآیندهای سازمانی نیز نشان می­دهد.

    بنتلی[9]، (2002) بیان می­دارد، خلاقیت عبارت است از به کار گیری دانش و مهارت­ها در راه­های جدید برای دستیابی به نتایج ارزشمند. موفقیت سازمان­های امروزی به نسبت زیاد متکی بر خلاقیت، نوآوری، کشف و اختراع است. با توجه به نیازهای موجود، سازمان­ها برای ادامه­ی حیات، به تغییر در رفتار افراد و همچنین تغییرات کارآمد در سازمان­ها تشویق می­شوند که به­نظر می­رسد انجام این تغییرات به شکل پیدایش افکار نو و مفید به سرعت در حال افزایش است (مارتینز و بلانچ[10]، 2003).

    از جمله سازمان­هایی که اهمیت و نقش زیادی در زندگی انسان دارد، سازمان­های آموزشی و بویژه آموزش و پرورش است. نیاز به افراد خلاق و نوآور در آموزش و پرورش و دیگر مراکز علمی آموزشی، اهمیتی دو چندان دارد چرا که این مراکز نقش بسیار مهمی را از لحاظ تعلیم و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص برای کلیه­ی سازمان­ها و ادارات به عهده دارند.

    تصمیماتی که مدیران در طول انجام مأموریت سازمانی خود اتخاذ می­کنند، عملکرد کارکنان و زندگی آنها را متأثر ساخته و اثر بخشی سازمان را نیز تحت تأثیر قرار می­دهد. لذا آنان باید با وظایف خویش و حوزه کار خود آشنا باشند و خود را در هر لحظه نسبت به اعمال، کردار، تصمیمات و رفتار خود پاسخ­گو ببینند و برای هر اقدام دلیلی و برای هر تصمیم توجیهی معقول داشته باشند (روبینز[11]، 2009). بنابراین با توجه به اینکه نظام آموزشی یکی از مهمترین نظام­های اجتماعی محسوب می­گردد و نقش مهمی در تولید علم و تربیت نیروی متخصص کشور دارد، کیفیت تصمیم گیری در آن، از اهمیت فزاینده­ای برخوردار است. این کیفیت می­تواند متأثر از عواملی از جمله سبک­های مختلف تصمیم­گیری مدیران باشد. بدیهی است که هر گونه نقص در این زمینه، می­تواند منجر به تصمیمات ضعیفی گردد که تبعات زیانباری برای کارکنان و جامعه داشته باشد.

    آمابیل و گریسکوینز[12]، (1996) بر این عقیده­اند که مدیران به عنوان عنصر مهمی از عوامل زمینه­ای در محیط کار، بر خلاقیت تأثیر می­گذارند. از طرفی رفتار مدیر یا رییس سازمان که وظیفه­ی تصمیم­گیری را به عهده دارد، بر افکار، احساسات و آرزوهای کارکنان تحت نظارت خود که موجب انگیزش و هدایت رفتار می­شود، اثر می­گذارد. بنابراین الگوی تصمیم­گیری مدیران به عنوان عامل تسهیل کننده و برانگیزنده­ی کارکنان به طور مستقیم و غیر مستقیم بر بازده­ی کاری سازمان اثر می­گذارد. جانگ[13]، (2001) در تحقیقی با عنوان (رهبری تحول­گرا و عملکرد و تأثیر آن بر خلاقیت در گروه)، بر این نکته تأکید دارد که خلاقیت افراد تحت مدیریت تحول­گرا به طور معنی­داری بیش از خلاقیت افراد تحت مدیریت عمل­گراست. لذا مسئله­ی اصلی این تحقیق این است که بتواند رابطه­ی بین سبک­های تصمیم­گیری مدیران و خلاقیت معلمان را در مدارس استثنایی بیان کند.

     

    1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

    امروزه توجه به بروز خلاقیت و ارتقای آن از اهداف کلیه‌ی سازمان‌ها اعم از دولتی و غیر‌دولتی است. نیروی انسانی به عنوان استراتژیک‌ترین منبع هر سازمان، در رأس توجه فرآیند بهبود بهره‌وری سازمان‌ها قرار دارد. در سازمانی همچون آموزش و پرورش که از یک سو بیش از 90% هزینه‌های آن مربوط به نیروی انسانی است و از سوی دیگر ماهیت کار آن انسانی و تعلیم و تربیت انسان‌ها است اهمیت این موضوع دو چندان است. شناخت عواملی که موجب ارتقای خلاقیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش می‌گردد و شناخت موانع این امر مهم، ما را در مسیر بهبود بهره‌وری رهنمون می‌سازد.

    تصمیم­گیری از اجزای جدایی­ناپذیر مدیریت به شمار می­آید و در هر وظیفه مدیریت به نحوی جلوه­گر است؛ در تعیین خط مشی­های سازمان، در تدوین هدف­ها، طراحی سازمان، انتخاب، ارزیابی و در تمامی اعمال مدیریت، تصمیم­گیری جزء اصلی و رکن اساسی است.

    معلمان مدارس استثنایی در آموزش و پرورش از یک سو با آموزش تعداد کثیری از دانش­آموزان با نیازهای متفاوت جسمی و روانی و و از سوی دیگر با تغییرات و پیشرفت سریع در حوزه­ی آموزش علوم رفتاری روبرو هستند. هماهنگی با این تغییرات نیازمند خلق اندیشه­های نو و ایجاد محیطی بر پایه­ی خلاقیت است. بنابراین با توجه به تحولات سریع دنیا و نیاز اجتناب­ناپذیر به تطابق با پیشرفت و تغییرات علوم، پژوهش حاضر بر آن است تا با تعیین ارتباط بین سبک­های تصمیم­گیری مدیران با خلاقیت معلمان مدارس استثنایی، ارتباط این متغیرها را شناسایی کند.

    آموزش و پرورش اگر راه پیشرفت علمی را پیش گیرد زمینه­ی ایجاد خلاقیت و نوآوری را در میان معلمان مدارس استثنایی مهیا می­سازد. به منظور رسیدن به این هدف، تصمیم­گیری درست از سوی مدیران سازمان­ها و ایجاد نگرش مثبت در این زمینه و اعمال آن توسط متولیان امر خطیر تعلیم و تربیت ضرورت می­یابد.

    این موضوع که آیا سبک­های تصمیم­گیری مدیران برای همه­ی معلمان مدارس استثنایی با ویژگی­های مختلف به یک اندازه اثربخش است یا نه، از لحاظ علمی مسأله­ی مهمی است. با وجود چنین اهمیتی پژوهش در این حوزه شدیداً محدود است. لزوم انجام چنین تحقیقاتی در جهت رفع پرسش­های مرتبط در داخل کشور است که این امر در سطوح اجرایی می­تواند یکی از علت­های عدم خلاقیت در معلمان مدارس استثنایی باشد. موارد ذکر شده اهمیت انجام تحقیق در این زمینه را توجیه می­کند.

    انجام چنین پژوهش­هایی می­تواند به مدیران در انتخاب سبک تصمیم­گیری مناسب کمک نموده و همگان از جمله مدیران را متوجه اهمیت سبک­های مختلف تصمیم­گیری نماید. بدیهی است که این کار نتایج سودمندی را به ارمغان آورد زیرا می­تواند در بهبود کیفیت تصمیمات مدیران نقش داشته و در پیشبرد برنامه­های اجتماعی، فرهنگی، علمی و نهایتاً موفقیت تأثیر بسزایی داشته باشد. مضافاً انجام اینگونه پژوهش­ها می­تواند به غنای پژوهشی در این زمینه بیفزاید. همچنین نتایج این گونه پژوهش­ها نه تنها می­تواند برای محیط­های آموزشی بلکه برای سایر سازمان­های عمومی و دولتی نیز اهمیت به سزایی داشته باشد.

    1-4- اهداف تحقیق

    هدف اصلی: بررسی تاثیر سبک­های تصمیم­گیری مدیران بر خلاقیت معلمان مدارس استثنایی اردبیل.

    اهداف ویژه:

    - تعیین انواع سبک­های تصمیم­گیری مدیران و تبیین سبک های غالب تصمیم گیری  مدارس استثنایی اردبیل.

    - بررسی تاثیر سبک­های تصمیم­گیری مدیران بر خلاقیت معلمان زن مدارس استثنایی اردبیل.

    - بررسی تاثیر سبک­های تصمیم­گیری مدیران بر خلاقیت معلمان مرد مدارس استثنایی اردبیل.

    - بررسی تفاوت بین سبک­های تصمیم­گیری مدیران و خلاقیت معلمان مدارس استثنایی اردبیل به تفکیک مقاطع تحصیلی.

    - بررسی تفاوت بین سبک­های تصمیم­گیری مدیران با سوابق مختلف و خلاقیت معلمان مدارس استثنایی.

     

    1-5- سؤالات تحقیق

    سوال اصلی: آیا سبک­های تصمیم­گیری مدیران بر خلاقیت معلمان مدارس استثنایی تاثیر دارد؟

    سوالات فرعی:

    1- انواع سبک­های تصمیم­گیری مدیران مدارس استثنایی و سبک های غالب کدامند؟

    2- آیا سبک­های تصمیم­گیری مدیران بر خلاقیت معلمان زن مدارس استثنایی تاثیر  معنی­داری دارد؟

    3- آیا سبک­های تصمیم­گیری مدیران بر خلاقیت معلمان مرد مدارس استثنایی تاثیر معنی­داری دارد؟

    4- آیا بین سبک­های تصمیم­گیری مدیران و خلاقیت معلمان به تفکیک مقاطع تحصیلی تفاوت معنی­داری وجود دارد؟

    5- آیا بین سبک­های تصمیم­گیری مدیران با سوابق مختلف و خلاقیت معلمان مدارس استثنایی تفاوت معنی­داری وجود دارد؟

     

     

     

    1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

    1-6-1- تعریف مفهومی

    - سبک تصمیم­گیری افراد: سبک تصمیم گیری از نظر مفهومی بیانگر نوع رفتار و نحوه ی عملکرد افراد در هنگام مواجه شدن با شرایط تصمیم گیری است. سبک تصمیم گیری افراد بیانگر الگوی عادتی است که آانها هنگام تصمیم گیری مورد استفاده قرار می دهند. به عبارت دیگر سبک تصمیم گیری هر فرد رویکرد شخصیتی او در درک و واکنش به وظیفه تصمیم گیری خود اوست. .(طهرانی ،1387)

    - خلاقیت: حس کردن مسائل یا کاستی­های موجود در اطلاعات، فرضیه­سازی درباره­ی حل مسائل و رفع کاستی­ها، ارزیابی و آزمودن فرضیه­ها، بازنگری و بازآزمایی آن­ها و سرانجام انتقال نتایج به دیگران است (استرنبرگ[14]، 1980).

     

    1-6-2- تعریف عملیاتی

    - سبک تصمیم­گیری: منظور از سبک­های تصمیم­گیری مدیران، نمره ای است که از پرسشنامه ی اسکات و بروس و به تبع آن از نتایج قابل مشاهده از این پژوهش به دست می آید.

    - خلاقیت: منظور از خلاقیت معلمان، نمره ای است که از پرسشنامه ی رندسیپ و به تبع آن از این پژوهش به دست می آید.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر سبک های تصمیم گیری مدیران بر خلاقیت معلمان مدارس استثنایی شهرستان اردبیل در سال¬تحصیلی 94-1393

    فهرست:

    چکیده.............................................................................................................................................................................. 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه...................................................................................................................................................................... 3

    1-2 بیان مسأله............................................................................................................................................................... 4

    1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق................................................................................................................................ 6

    1-4 اهداف تحقیق........................................................................................................................................................... 8

    1-5 سوالات تحقیق......................................................................................................................................................... 8

    1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها......................................................................................................................... 9

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه­ی تحقیق

    2-1 مقدمه.................................................................................................................................................................... 11

    2-2 تعریف تصمیم­گیری.............................................................................................................................................. 14

    2-3 سبک­های تصمیم­گیری......................................................................................................................................... 15

    2-3-1 سبک تصمیم­گیری عقلانی............................................................................................................................... 16

    2-3-2 سبک تصمیم­گیری شهودی............................................................................................................................. 17

    2-3-3 سبک تصمیم­گیری وابستگی............................................................................................................................ 18

    2-3-4 سبک تصمیم­گیری آنی.................................................................................................................................... 18

    2-3-5 سبک تصمیم­گیری اجتنابی............................................................................................................................. 19

    2-4 خلاقیت................................................................................................................................................................. 19

    2-4-1 تعریف خلاقیت................................................................................................................................................. 19

    2-4-2 خلاقیت از منظر روان­شناسی........................................................................................................................... 19

    2-4-3 اهمیت و ضرورت پرورش خلاقیت................................................................................................................... 23

    2-4-4 اصول اولیه خلاقیت.......................................................................................................................................... 23

    2-5 فرآیند خلاقیت و نوآوری...................................................................................................................................... 24

    2-6 تکنیک­های خلاقیت و نوآوری............................................................................................................................... 24

    2-7 شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری............................................................................................................................. 26

    2-8 عوامل بازدارنده­ی خلاقیت.................................................................................................................................... 27

    2-8-1 تکیه­ی بیش از حد به نقش جنسیت............................................................................................................... 27

    2-8-2 تأکید زیاد بر پیشگیری.................................................................................................................................... 27

    2-8-3 تأکید بر مهارت­های کلامی.............................................................................................................................. 27

    2-9 عوامل تشدید کننده­ی خلاقیت............................................................................................................................ 28

    2-9-1 انگیزه­ها............................................................................................................................................................ 28

    2-9-1-1 انگیزه­های بیرونی........................................................................................................................................ 28

    2-9-1-2 انگیزه­های درونی......................................................................................................................................... 28

    2-10 ابزارهای نوآوری.................................................................................................................................................. 29

    2-11 ویژگی­های افراد خلاق و نوآور............................................................................................................................ 30

    2-12 جایگاه خلاقیت در آموزش و پرورش................................................................................................................. 30

    2-13 تعریف مدیریتی (سازمانی) خلاقیت.................................................................................................................. 31

    2-14 پیشینه­ی تحقیقاتی............................................................................................................................................ 32

    2-14-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور.............................................................................................................. 32

    2-14-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور........................................................................................................... 36

    2-15 جمع­بندی و چهارچوب نظری پژوهش............................................................................................................... 37

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1 مقدمه.................................................................................................................................................................... 40

    3-2 روش تحقیق.......................................................................................................................................................... 40

    3-3 جامعه­ی آماری، نمونه و روش نمونه­گیری........................................................................................................... 41

    3-3-1 جامعه­ی آماری................................................................................................................................................. 41

    3-3-2 روش نمونه­گیری.............................................................................................................................................. 41

    3-3-3 حجم نمونه و روش برآورد آن.......................................................................................................................... 41

    3-4 ابزار جمع­آوری اطلاعات........................................................................................................................................ 42

    3-5 روایی و پایایی ابزار............................................................................................................................................... 43

    3-6 روش تجزیه و تحلیل داده­ها................................................................................................................................. 44

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­های تحقیق

    4-1 مقدمه.................................................................................................................................................................... 46

    4-2 ویژگی­های جمعیت شناختی گروه نمونه.............................................................................................................. 46

    4-2-1 ویژگی­های جمعیت شناختی گروه نمونه­ی مدیران......................................................................................... 47

    4-2-2 ویژگی­های جمعیت شناختی گروه نمونه­ی معلمان........................................................................................ 49

    4-3 تجزیه و تحلیل داده­های مربوط به سوالات تحقیق.............................................................................................. 52

    4-3-1 تجزیه و تحلیل داده­های مربوط به سوال اصلی تحقیق................................................................................... 53

    4-3-2 تجزیه و تحلیل داده­های مربوط به سوالات فرعی تحقیق............................................................................... 54

    فصل پنجم: بحث، نتیجه­گیری و جمع­بندی

    5-1 مقدمه.................................................................................................................................................................... 61

    5-2 بحث و نتیجه­گیری............................................................................................................................................... 61

    5-2-1 سوال اصلی تحقیق........................................................................................................................................... 61

    5-2-2 سوالات فرعی تحقیق........................................................................................................................................ 62

    5-3 نتیجه­گیری............................................................................................................................................................ 66

    5-4 محدودیت­ها.......................................................................................................................................................... 67

    5-5 پیشنهادات پژوهشی.............................................................................................................................................. 67

    5-6 پیشنهادات کاربردی.............................................................................................................................................. 68

    منابع.............................................................................................................................................................................. 69

    پیوست­   .

    منبع:

    آقایی فیشانی، تیمور، خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها، انتشارات ترمه، چاپ اول، سال 1377.

    ابراهیمی، طاهره (1387). رابطه­ی مدیریت مشارکتی با خلاقیت دبیران دبیرستاﻧﻬای شهر خرامه.

    استیفن. پی، رابینز و دیوید. ای، دی سنزو. مبانی مدیریت، (1943) ترجمه: (دکتر سیدمحمد اعرابی، محمدعلی حمید رفیعی و بهروز اسراری ارشاد). انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی (1382). 462 ص.

    افجه­ای، علی اکبر (1385). مبانی فلسفی و تئوری­های رهبری و رفتار سازمانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).

    بوچانان، لیو و اندرو او کانل، (1385)، «تاریخچه تصمیم­گیری»، ترجمه دکتر عبدالرضا رضایی نژاد، نشریه گزیده مدیریت، سال هفتم، شماره 57، تهران، ص 7.

    الوانی، سید مهدی. افق­های نو در مدیریت دولتی، مجله مدیریت دولتی، شماره 50- زمستان 1379.

    الوانی، مهدی (1376). مدیریت عمومی (ویرایش 4). تهران:  نی.

    الوانی، سید مهدی. اخلاقیات و مدیریت، مجله مطالعات مدیریت، شماره 41 و 42، بهار و تابستان 1383.

    امیرکبیری، علی رضا (1381). تئوری­ها و اصول مدیریت. تهران: نگاه دانش.

    ایورک، دیویس. مدیریت یادگیری. ترجمه: (دکتر داریوش نوروزی)، (1379) انتشارات راهگشا، 251 صفحه.

    باباپور، جلیل (1378). توصیف، محدودیت­ها و روش­های ایجاد خلاقیت. پیوند، (241)، 37.

    بابایی، محمد علی (1377). خلاقیت و نوآوری در سازمان، مرکز مطالعات مدیریت و بهره­وری ایران.

    بیکر، واین. مدیریت و سرمایه اجتماعی، ترجمه (دکتر سید مهدی الوانی و ربیعی)، سازمان مدیریت صنعتی، 1382.

    حسینی، افضل السادات، (1380). مدیریت خلاقیت و خلاقیت در مدیریت، نشریه­ی رهیافت، شماره­ی 26.

    حقایق، سیروس. (1380 ). ویژگی­های سازمان­های خلاق و نوآور، ماهنامه تدبیر، اردیبهشت شماره 111 تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.

    خداداد حسینی، سید حمید، مقاله: نوآوری در سازمانها: مفهوم، انواع و فرایندها» مجله علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت، شماره 42، پاییز 1378.

    دراکر، پیتر. (1373). رشته علمی به نام خلاقیت- مترجم: سیدصالح واحدی- مجله تدبیر شماره ۴۳.

    دهخدا، علی اکبر (1372). فرهنگ لغات. تهران: دانشگاه تهران، حرف «خ».

    رابینز، استیفن، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه دکتر قاسم کبیری، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ اول، سال 1369، تهران.

    رحمتی، فاطمه (1391). بررسی رابطه بین سبک مدیریت مدیران با خلاقیت معلمان مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه شهرستان کنگاور، پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

    رضاییان، علی (1380). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).

    رضائیان، علی، اصول مدیریت، انتشارات سمت، سال 1373.

    ریاضی، (1386). رابطه بین سبک­های رهبری آمرانه و مشارکتی با بهداشت روانی معلمان دبیرستان­های دولتی شهر شیراز.

    زارعی، (1385). رابطه بین انواع سبک تفکر و نوآوری سازمانی مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز.

    سید جوادین، سید رضا (1386)، تئوری های مدیریت، نگاه دانش، چاپ سوم.

    سرافرازی، مهرناز؛ سپرنیا، رزیتا و کاوسی، اسماعیل (1389). تأثیر خلاقیت بر بهبود تصمیم­گیری مدیران « مطالعه موردی».

    شهرآرای، مهرناز و مدنی پور، رضا (1375). سازمان خلاق و نوآور مجله دانش مدیریت، شماره 33 و 34، تابستان 1375.

    عامری، سید حسن؛ کوزه چیان، هاشم؛ احسانی، محمد؛ آذر،عادل (1381). رابطه سبک های رهبری و خلاقیت با میزان اثربخشی مدیران تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،

    مجله: حرکت، پاییز 1381 - شماره 13 (علمی-پژوهشی)، صص 123 تا 141.

    فرنودیان، فرج الله، مقاله: محتوای درسی و پژوهش خلاقیت دانش آموزان، مجله رشد تکنولوژی آموزشی، شماره های 5، 6 و7 ، سال ششم، سالهای 69 و 1370.

    فیضی، مهدی؛ چوپانی، حیدر، حیات، علی اصغر. (1388). بررسی رابطه بین سبک­های مدیریت مدیران با خلاقیت دبیران دبیرستان های شهرستان سنندج، مجله: رهبری و مدیریت آموزشی، پاییز 1388 - شماره 9 صص 103تا 124.

    قاسم زاده، حسن ( 1379 ). آینده خلاقیت و خلاقیت آینده. انتشارات ناهید. تهران. چاپ اول.

    قرایی­پور، رضا؛ پولادی، رضا (1385). نگرشی به سازمان خلاقیت محور. صنعت خودرو، (94)، 61 64.

    گودرز نژاد، زهره (1382). بررسی رابطه بین سبک مدیریت مدیران زن و بروز خلاقیت معلمان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان همدان. پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد.

    محمدنژاد، آیته (1388). خلاقیت و راه­های پرورش آن در دانش­آموزان. بازیابی 20 بهمن 1388.

    میچل، ترنس، مدیریت در سازمانها، ترجمه محمد حسین نظری نژاد، (1376). مشهد: آستان قدس رضوی، چاپ اول.

    مظفری، لیلا. (1390). بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و خلاقیت کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان نی ریز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد رفسنجان.

    نژادایرانی، فرهاد. (1381). "مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمان ها"، نشر پیک سبحان، چاپ اول.

    نیلی آرام، علی، (1377). خلاقیت و نوآوری در سازمان، مجله تدبیر شماره ۸۵.

    هادی­زاده مقدم، اکرم و طهرانی، مریم، (1387). بررسی رابطه بین سبک­های عمومی تصمیم­گیری مدیران

    در سازمانهای دولتی.  نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 1، پاییز و زمستان 1387، از صفحه 123 تا 138.

    هورن، شرمر، جان آر و سایر همکاران (1378)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه: (مهدی، ایران نژاد پاریزی و سایر همکاران)، کرج: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ اول.

    هرسی، پاول و بلانچارد، ایچ کنت (1373)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه قاسم کبیری، تهران: جهاد دانشگاهی، چاپ چهارم.

    Alvan, M. (2005). Decision and the state lines. Tehran: Publication of books, reading and editing of Humanities University (left).

    Burn, M. (2008). “The role of ethics in decision making by deans and division chairs of community colleges”. University of Gonzaga.

    Daft, R. L. (2001). “Essentional of Organization Theory & Design, (7th ed)”. South-Western: Thomson Learning.

    Eberlin, Richard jay. (2005). “The realationship among leadership styles, decision making and organizational justice”: alliant interuational university.

    Ekvall.G. (1991). Organizational climate for creativity and innovation in European work. Organizational psychologies. 5.

    Eysneck.H.J. (1997).Creativity and personality. The creativity research handbook.

    Fryer.M. (1996).Creative teaching and learning. paul Chapman publishing.

    Guliford .J.P. (1967).The nature of human intelligence. McGrahill. New York NY.

    Gumusluoglu, Lale, & Ilsev, Arzu. (2009). transformational leadership, creativity, and organizational innovation. Journal of business research 62, 461-473.

    Hoy, K. W. & Miskel, G. C. (2008). Educational Administration: Theory, Research, and Practice (8th Ed.). New York: McGraw Hill, Inc.

    Jeffrey.B. and Craft. (2001).The universalization of creativity. London.

    Jung, D. I. (2000-2001). “Transformational and transactional leadership and their effects on creativity in groups”. Creativity research Journal, 132, PP: 185-195.

    Kerr, B. and Galliard. (2006). Measuring creativity in research and practice. Arizona state university.

    Karin, K. (2003). “Gender influences in decision-making processes in top management teams”, Management Decision, Vol. 41 Iss: 10, pp. 1024-1034.

    Kaucher, E. (2010). Ethical decision making and effective leadership: Alliant International University.

    Koontz, Harold & Weirich Heinz, (1998), “Management“, 9th, Ed, MCGraw Hill, p 135.

    Mansfield, R. S. (1978) the effectiveness of creativity training.in review of educational research.

    Moghaddam, A. Tehrani, M. (2008). "Investigating the relationship between decision making styles of public managers in the final state organizations". Journal of Public Management, (1) 1: 138-121.

    Mumford, M.D. (2000). Managing creative people: strategies and tactics for innovation. Human Resources Management Review, Vol. 10 No.3, pp.313-51.

    Myrkmaly, M. (2007). Leadership and management training. Tehran: Publication Yastoroon.

    Oliveira, A. (2007). “A discussion of rational and psychological decision making theories and models: The search for a cultural-ethical decision making model”, Electronic journal of business ethics and organization studies, Vol 12, No 2, pp 12-13.

    Patrick, C. (1938). Scientific thought. Journal of Psychology, 5, 55–83.

    Patton, John R., (2003), “Intuition in Decisions“, Journal of Management Decision, p989, the current issue and full text archive of this journal is available at www.emeraldinsight.com/0025-1747.htm.

    Parker, A. M., Burine, W. and Fichhoff, B. (2007). “Maximizers versus satisficers: Decision-Making Styles, Competence and Outcomes”, Judgment and Decision Making, vol 2, no. 6, December 2007, pp 342-344.

    Robbins, s p. (2009). Organizational behavior. Muhammad Ali's translation Parsayyan and Arabs. Tehran: Cultural Research Bureau.

    Rubenson, D. L., & Runco, M. A. (1992). The psychoeconomic approach to creativity. New Ideas in Psychology, 10, 131–147.

    Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1995). “Decision-making style: The development and assessment of a new measure”. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 818-831.

    Spicer, David, P. & Sadler–Smith, Eugene (2005), “An examination of the general decision making style“, Journal or Managerial Psychology, Vol 20, No 2, pp 137-138.

    Sternberg. R. J. (1988).A three facet mode of creativity. The nature of creativity. Cambridge university press.

    Tatum, C. B., Eberlin, R., Kottraba, C. & Bradberry, T, (2003), “Leadership, Decision Making and Organization Justic“, Journal of Management Decision, p 1007, the current issue and full text of this journal is available at: http://www.emeraldinsight.com/0025-1747- htm.

    Therney, P. & Framer, S. M. (1999). An examining of leadership and employee creativity: the relevance of trains and relationship, Personal psychology, Vol, 52, Issue 3.

    Thompson, T. S. (2010). The impact of locus of control on decision making styles of mid-level managers: Capella University.

    Thunholm, P. (2004), “Decision–Making Style: habit, style or both? “, Journal of Personality and Individual Differences, pp 932-933.

    Weinz, H, & Koontz, H. (1993), Management: A Global Perspective, International Edition, Tenth Edition,NewYork , p. 199.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت