پایان نامه بررسی مردم شناختی فرهنگ بازی های محلی در روستای مُزداران

تعداد صفحات: 197 فرمت فایل: word کد فایل: 10001666
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۲۶,۳۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی مردم شناختی فرهنگ بازی های محلی در روستای مُزداران

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش : مردم شناسی

    چکیده:

    بازی کلمه ای فارسی و اصل آن«واژیک» پهلوی است. بازی عملکرد خود است، کوششی جهت هماهنگ کردن فرایندهای جسمی و اجتماعی با خویشتن.

    در این تحقیق به بررسی، مردم شناختی فرهنگ بازی های محلی در روستای مزداران از توابع شهرستان فیروزکوه استان تهران پرداخته شده است.

    هدف اصلی از این بررسی شناخت بازی های محلی در میان مردم روستای مزداران می باشد. چارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظریه کارکرد گرایی تهیه شده است. و پرسش اصلی تحقیق این است که، چه بازی هایی به صورت محلی در میان اقشار و گروه های سنی و جنسی مختلف در روستای مزداران رایج بوده و چه کارکردهایی برای آن بازی ها متصور می باشد.

    روش های تحقیق به کار رفته شده عبارتند از: روش اسنادی، روش میدانی، توصیفی و تحلیلی تکنیک های جمع آوری اطلاعات براساس انجام مصاحبه باز و مشارکت در زمین تحقیق بوده است.

     جامعه آماری به طور تصادفی از گروه های سنی و جنسی مختلف مردم روستای مزداران انتخاب شدند.پس از اجرای پژوهش در نهایت پنجاه و شش بازی در منطقه ی مورد مطالعه ، شناسایی ، توصیف و توضیح داده شد و کارکردهای آن مورد تحلیل قرار گرفته است . نتایج تحقیق حاکی از آن است که تغییر در شیوه ی زندگی مردم گسترش شهرنشینی و پیدایش فن آوری نوین بسیاری از بازی های محلی را منسوخ کرده و به حاشیه رانده است و بازی های محلی به ندرت در این روستا انجام می شود ازاین رو احساس می شود که روستا رفته رفته برخی از مسائل فرهنگی و فولکلوریک خود را از دست می دهد و تکنولوژی مدرن و بازی های تکنیکی جدید را جانشین بازی های قدیم می کند.

    واژگان کلیدی:

    فرهنگ، بازی، بازی محلی، مزداران.

    فصل اول:

    مقدمه

    بیان مسأله

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    هدف تحقیق

    تعریف مفاهیم

    مکان تحقیق

    زمان تحقیق

    روش تحقیق

    جامعه آماری

    مشکلات و مبهمات تحقیق

     

     

    مقدمه:

    بازی های محلی در بیشتر نقاط ایران مشاهده می شود بسیاری از بازی ها با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خاص همان منطقه هستند. بطوری که در مناطق کوهستانی، کویری و جنگلی هر یک بازی های مربوط به خود را دارد.هماهنگی بازی های محلی با توجه به اقلیم و فرهنگ هر منطقه، برخی از مهارت ها را که نیازمند زندگی در آن منطقه بوده است را در افراد تقویت می کند.

    حرکت و جنب وجوش نشاط و سرزندگی مهمترین خصوصیات بازی های محلی به شمار می روند. از سوی دیگر با توجه به این که بازی های محلی و سنتی اغلب به صورت گروهی و جمعی برگزار می شود و نیازبه برقراری ارتباط با دیگران می باشد، تقویت روحیه جمع گرایی و اجتماعی شدن و به تدریج حضور یافتن در اجتماع و رفتار درست و شایسته با جمع بودن را کودکان می آموزند.

    «رسول آذر می گوید: کودک در ضمن بازی قواعد و راه رسم زندگی را می آموزد و عملاًرعایت حال جمع را می نمایدو اصول و ضوابط مورد پسند جامعه را می پذیرد و یاد می گیرد که چگونه در بین جمع زندگی کند و چه ضوابطی را برای زندگی در نظر داشته باشد. در بازی های گروهی کودک احساس می کندکه درمیان جمع پذیرفته شده است. و دیگران برای او ارزش قائلند و از این که او را هم در جمع به حساب می آورند مایه آرامش اوست.(منبع اینترنت)

    ابزار و لوازم اولیه مورد نیاز در بازی های محلی از محیط زندگی تهیه شده و لوازمی هستند که به وفور در طبیعت و محیط پیرامون شان یافت می شود و بسیار کم هزینه و شاید در برخی از بازی ها هیچ هزینه ای در بر ندارد. لوازمی که برای بازی تدارک دیده می شود. ساخت و تولید خودشان است و چون این بازی ها در فضای ازاد انجام می پذیرد می توانند با طبیعت مانوس شوند.

    سالمندان امروز در دوران کودکی بازی های محلی را به صورت گروهی و فردی فرا گرفته اند و در دوران نوجوانی و جوانی بارها این بازی ها را انجام داده اندو کودکان نیز این بازی ها را آموخته و نسل به نسل منتقل شده اند تا این میراث معنوی گران بها که بخشی از خاطره نیاکان ما هستند به یادگاربماند.

    تغییر در شیوه زندگی مردم و گسترش شهرنشینی، صنعتی شدن، مهاجرت، پیدایش فن آوری نوین، استفاده از وسایل ارتباط جمعی، ورود بازی های رایانه ای و ورزش های جدید همه دست به دست هم داده و این بازی ها را کم کم به حاشیه رانده و امکان پرداختن این بازی ها را به حداقل ممکن کاهش داده اند، بازی هایی که در نهایت آزادی و بدون مقید بودن به مکان و زمان و ابزار لازم برای بازی و مقررات دست و پاگیر که عموم مردم می توانستند به راحتی آن را انجام دهند، نقش پر اهمیتی در پر کردن اوقات فراغت داشته اند.بازی های محلی از تنوع  و جذابیتی که هر یک از این بازی ها دارند. در میان مردم رواج داشته و امروزه به دلیل شرایط زندگی اجتماعی، بسیاری از این بازی ها منسوخ شده و رو به فراموشی اند. تلاش برای احیای این بازی ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و می توان با معرفی و تبلیغ بازی های محلی آن رابه صورت همگانی در آورد تا از مرزهای ملی گذشته و پا به عرصه بین المللی گذارند.

     

    بیان مسأله:

    از گذشت های بسیار دور تاکنون پدیده روانی، اجتماعی وزیستی به نام بازی، جهت پرکردن اوقات فراغت و کسب لذت در زندگی به خصوص کودکان و نوجوانان وجود داشته وبخش جدا ناپذیر از زندگی آنان بوده است. بازی ازبهترین عرصه های نمود هر فرهنگ است و بر غم این که در همه فرهنگ ها حضور دارد در هر کجا چهره ای به خود می گیرد که متفاوت از دیگری است.

    بازی های سنتی و محلی بخشی از فرهنگ محسوب می شوند که متناسب با وضعیت اقلیمی و فرهنگی هر منطقه طراحی شده اند و همین هماهنگی با جغرافیا و فرهنگ رمز ماندگاری آن ها تاکنون بوده است درست است که برخی از بازی های سنتی و محلی در بیشتر نقاط ایران مشاهده می شوند وحالتی کلی تر دارند اما بازی های بسیاری نیز وجود دارند که خاص هر منطقه بوده و در سایر نقاط کشور دیده نمی شوند.با توجه به این که بازی ها بر گرفته از فضای فرهنگی و جغرافیایی خود هستند. در هر منطقه ای آن دسته از مهارت ها را از طریق بازی در اعضای خود تقویت می کنند که لازمه زندگی در آن منطقه است.شناساندن بازی های سنتی و محلی منطقه مورد مطالعه(روستای مزداران) هم برای مردم آن منطقه و جمعیت های سایر مناطق کشور و حتی دنیا می تواند قابل توجه باشد.شناسایی بازی های سنتی و محلی هر منطقه ای به دلایلی چون پیشگیری از انقراض بازی های اصیل و کارکرد بازی ها در هر منطقه وتضمین ماندگاری آنها از اهمیت به سزایی برخورداراست.

    هدف در این زمینه ، گوشه ای از فرهنگ هر منطقه است که این ثبت به تاریخ آن منطقه می پیوندد.

    گنجاندن بازی های سنتی و محلی فراموش شده در برنامه های آموزشی وفرهنگی که از جانب برخی از سازمان ها در منطقه به اجرا در می آید. این امر علاوه بر دست یابی به اهداف آن برنامه ها، باعث احیای بازی های فراموش شده می گردد. و درعین حال بازی های بسیار سالم و با نشاطی نیز معرفی خواهد شد.

    بازی های سنتی و محلی از زمان های قدیم مورد توجه مردم بوده و بخش مهمی از اوقات فراغت آنان را پر می کرد. این بازی ها روزگاری محل گردهمایی مردمان بوده و امروزه نسبت به آن روزگار نقشی ندارند. از دورترین نقطه جنوب کشور تا شمال کشور و از مغرب تا مشرق کشورمان دیگر کسی به تماشای بازی های محلی نمی نشیند و این بازی ها در هر منطقه ای به ندرت انجام می شود.با ورود بازی های مدرن و امروزی گرد فراموشی روی این بازی ها پاشیده شده و کم کم به حاشیه رانده شده اند.

    نظر به آن به چه که گفته شد. ضروری است که بازی های محلی و سنتی هر منطقه از کشور عزیزمان ایران، مورد بررسی، شناسایی و تحلیل علمی قرار گیرد که در این راستا بر آن شدیم تا برای پاسخ به این سوال که :

    «چه بازی هایی به صورت محلی و سنتی در میان اقشار و گروه های سنی و جنسی مختلف روستای مزداران رایج بوده و چه کارکردهایی برای آن بازی ها متصور می باشد؟»

    تحقیق حاضر را طرح ریزی و انجام دهیم.

     

    اهمیت و ضرورت تحقیق:

    بازی آینه بی زنگاری است که هزار توی وجود بازیکنان را به روشنی باز می نمایاند. تصور دنیایی بدون کودکان و کودکانی بدون بازی، اگر نگوئیم ناممکن، دست کم بسیار دشوار است. پرداختن به موضوع بازی فرصت مناسبی است تا یاد و خاطره روزهای کودکی دوباره مرور شوند (گنجی، 1384، ص 15)

    کودکان به کمک بازی های دسته جمعی و گروهی، انرژی اضافی خود را تخلیه می کنند و با استفاده از بازی رفع خستگی می نمایند،مسایل و مشکلات عاطفی خود را حل می کنند، موجبات ارضای تمایلات خود را فراهم می سازند و در جنبه های جسمی و ذهنی، رشد می یابند و برای خوب زیستن در محیط اجتماعی آماده می گردند.(احمدوند، 1387، ص دوازده)

    در سنین مختلف انواع بازی تفاوت می کند. در دوران کودکی بازی ها بیشتر انفرادی است. در سنین جوانی بازی ها از حالت انفرادی خارج می شود و جنبه اجتماعی به خود می گیرد و معمولاً بصورت انواع ورزش ها نمود می کند(دهخدا، 1336، ص 406)

    فرهنگ هر جامعه در بازی اثر می گذارد و می توان گفت که بازی کودکان به نوعی منعکس کننده فرهنگ آن جامعه می باشد در مناطق محروم به علت این که افراد از توانایی اقتصادی زیادی برای خرید وسایل و اسباب بازی برای کودکان برخوردار نیستند، آن دسته از بازی های سنتی را که نیاز چندانی به آلات و اسباب ندارندبه کودکان خود می آموزند. در این جوامع کودکان یاد می گیرند که برای خود اسباب بازی بسازند این تولید و سازندگی به نوبه خود یک بازی و فعالیت دلچسب برای این قبیل کودکان محسوب می شود.(احمدوند، 1387، صص 10و9)

    مطالعه و معرفی بازی های محلی از آن جهت حائز اهمیت است که می تواند هم به مادانشی در خصوص داشته های فرهنگی مان بدهد و هم فرصتی فراهم کند که با کسب آگاهی بتوانیم در زندگی امروز خود و کودکانمان ازآن ها استفاده کنیم و از شادی و نشاط این بازی ها بهره مند شویم. هم چنین با اطلاع و آگاهی ازبازی ها می توان به چگونگی و کم و کیف پدیده ها و عناصر و آثار فرهنگی و تمدن گذشتگان خود آشنا شویم با مطالعه و بررسی پیرامون بازی های سنتی مردم روستای مزداران می توان به چگونگی گذراندن اوقات فراغت و ورزش و تربیت بدنی در نسل گذشته آشنا شد.هم چنین با اجرای این مطالعه از یک سو دلیل ایجاد رواج بازی های منطقه مورد مطالعه از منظر شرایط و موقعیت های زیستی و طبیعی و دیگر شرایط قابل بررسی و تحلیل است. و از سوی دیگر با در نظرگرفتن کارکردهای هر یک ازبازی های منطقه مورد مطالعه می توان نیازمندی های زیستی، فرهنگی و اجتماعی جمعیت آن منطقه را مورد کاوش قرارداد.

    موضوع موردبررسی در پژوهش حاضر از دیدگاه جامعه شناختی، مردم شناختی و روان شناسی قابل بررسی و تحلیل و تبیین است . با توجه به رشته مورد مطالعه پژوهشگر موضوع از منظر مردم شناختی بررسی و تبیین می شود، لذا پژوهش ازدیدگاه مردم شناختی این ضرورت کاملاً احساس
    می شود که بررسی و مطالعه و تبیین بازی ها، به خصوص بازی های سنتی و محلی که جایگاهی درسنت و آداب و رسوم مردم دارند، امری بسیار ضروری و با اهمیت می باشد.

     

     

    هدف های تحقیق:

    بازی های محلی پشتوانه ی فرهنگی عظیمی برای کشور می باشند و امروزه در حال فراموشی و نابودی هستند هدف کلی تحقیق حاضر، شناخت فرهنگ بازی های محلی در میان مردم روستای مزداران به منظور شناسایی ، احیاء و همگانی کردن این بازی ها می باشد.

    اهداف خاص تحقیق شامل موارد زیر می باشد:

    شناخت انواع بازی هایی که کودکان دختر و پسر به آن ها می پرداختند.

    شناخت انواع بازی های نوجوانان پسر

    شناخت انواع بازی های نوجوانان دختر

    شناخت انواع بازی های مردان جوان و میان سال

    شناخت انواع بازی های زنان جوان و میان سال

    شناخت انواع بازی هایی که نوجوانان و جوانان و میان سالان در ایام اعیاد و جشن ها انجام می دارند.

    سوال های تحقیق:

    انواع بازی هایی که کودکان دختر و پسر در منطقه به آن ها می پرداختند کدامند؟ و کارکرد آن ها چه می باشد؟

    نوجوانان پسر و دختر منطقه موردمطالعه (روستای مزداران) به چه بازی هایی می پرداختند؟ و کارکرد آن ها چه می باشد؟

    مردان و زنان جوان و میان سال در منطقه مورد مطالعه چه بازی هایی را انجام می دادند؟و کارکرد آن ها چه می باشد؟

    بازی های نوجوانان و جوانان در ایام اعیاد و جشن ها در منطقه مورد مطالعه چه بوده است؟وکارکرد آن ها چه می باشد؟

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی مردم شناختی فرهنگ بازی های محلی در روستای مُزداران

    فهرست:

    چکیده

     

    فصل اول : کلیات پژوهش 

    1-1 –مقدمه................................................................................................................. 2

    2-1-بیان مسئله ........................................................................................................... 4

    3-1-اهمیت و ضرورت تحقیق...................................................................................... 5

    4-1-هدف تحقیق......................................................................................................... 7

    5-1 سوال های تحقیق................................................................................................... 7

    6-1-تعریف مفاهیم...................................................................................................... 8

    7-1-مکان تحقیق........................................................................................................ 12

    8-1-زمان تحقیق......................................................................................................... 18

    9-1-روش تحقیق....................................................................................................... 18

    10-1-جامعه آماری .................................................................................................... 19

    11-1-مشکلات ومبهمات تحقیق.................................................................................. 20

     

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه ی تحقیق

    1-2-مقدمه.................................................................................................................. 22

    2-2-تعریف بازی........................................................................................................ 23

    3-2-تاریخچه بازی در جهان........................................................................................ 24

    4-2-تاریخچه بازی در ایران......................................................................................... 25

    5-2-طبقه بندی بازی ها............................................................................................... 27

    6-2-تقسیم بندی بازی های سنتی و محلی.................................................................... 29

    7-2-پیشینه ی تحقیق................................................................................................... 32

     

    فصل سوم :دیدگاه های صاحب نظران در زمینه بازی

    1-3- دیدگاه اسلام و اندیشمندان ایرانی درباره بازی....................................................... 38

    - دیدگاه اسلام............................................................................................................ 38

     -ابن خلدون.............................................................................................................. 39

    - ابن مسکویه.............................................................................................................. 39

    - ابن سینا................................................................................................................... 39

    - غزالی...................................................................................................................... 39

    - خواجه نصیرالدین طوسی.......................................................................................... 40

    2-3- دیدگاه اندیشمندان خارجی درباره بازی ............................................................... 40

    - دیدگاه فروبل در زمینه بازی...................................................................................... 40

    - دیدگاه دکرولی در زمینه بازی.................................................................................... 41

    - فرانک..................................................................................................................... 41

    - کارل گروس............................................................................................................ 42

    - روت گری فیتر........................................................................................................ 42

    - آدلر                                                                                                 42

    - بای تاندیک.............................................................................................................. 43

    - سی شور.................................................................................................................. 43

    - استانلی هال.............................................................................................................. 43

    - مک دوگال............................................................................................................... 44

    - جروم برونر و برایان سارتون- اسمیت........................................................................ 44

    - کلاپارد.................................................................................................................... 44

    -مید                                                                                                   44

    -فروید.........................................................................................................................          44

    -اسپنسر...................................................................................................................... 45

    - پیاژه                                                                                                 45

    - استرانگ ................................................................................................................. 45

    3-3- نظریه ها............................................................................................................ 45

    نظریه های مربوط به بازی.................................................................................. 45

    نظریه انرژی اضافی............................................................................................ 46

    نظریه پیش تمرین.............................................................................................. 47

    نظریه استراحت و رفع خستگی.......................................................................... 47

    نظریه تکرار فعالیت های اجدادی........................................................................ 48

    نظریه جبران...................................................................................................... 49

    نظریه اصل لذت................................................................................................ 50

    بازی به عنوان عقده گشایی یاتصفیه عواطف......................................................... 50

    4-3- انواع بازی ازدیدگاه پیاژه..................................................................................... 51

    بازی های تمرینی.............................................................................................. 51

    بازی های سمبولیک........................................................................................... 52

    بازی های با قاعده............................................................................................. 53

     

    فصل چهارم: چارچوب نظری

    مقدمه............................................................................................................... 56

    کارکرد.............................................................................................................. 56

    کارکردگرایی..................................................................................................... 57

    کارکرد اجتماعی بازی........................................................................................ 59

    کارکرد تربیتی بازی............................................................................................ 61

    کارکرد اخلاقی بازی.......................................................................................... 61

    کارکرد آموزشی بازی......................................................................................... 62

    کارکرد جسمانی بازی........................................................................................ 64

    کارکرد بازی در رشد عاطفی............................................................................... 65

    - هدف بازی.................................................................................................... 66

    بازی های فردی و گروهی................................................................................. 67

    بازی در فرهنگ................................................................................................ 69

    نقش محیط در بازی.......................................................................................... 71

    نقش جنسیت در بازی....................................................................................... 72

    جمع بندی........................................................................................................ 73

     

    فصل پنجم:بازی های محلی روستای مزداران(فیروزکوه)

    مقدمه............................................................................................................... 76

    قواعدعمومی بازی های محلی............................................................................. 77

    گروه های سنی مختلف و بازی ها...................................................................... 80

    طبقه بندی بازی های محلی روستای مزداران بر حسب سن و جنس...................... 81

    بازی ها....................................................................................................................... 82

    آدامسِ کُول بازی............................................................................................... 82

    آسیاب بچرخ.................................................................................................... 83

    آلوچه حُب....................................................................................................... 84

    اسب اسب کی.................................................................................................. 85

    الک دولک........................................................................................................ 87

    اسم فامیل......................................................................................................... 92

    - این جا بذارم گربه نبره.................................................................................... 93

    12-5- این جا مرو...................................................................................................... 94

    بالا بلندی ........................................................................................................ 96

    برف بازی ........................................................................................................ 97

    بنشین و پاشو.................................................................................................... 98

    بورده بورده....................................................................................................... 99

    17-5- پِلاپَجَک......................................................................................................... 101

    پیس پیسی....................................................................................................... 102

    19-5- تاب بازی ...................................................................................................... 103

    تخم مرغ بازی.................................................................................................. 106

    21-5- تخم مرغ بازی قطاری(1)................................................................................. 108

    تخم مرغ بازی قطاری(2).................................................................................. 109

    23-5- تیرکمان بازی.................................................................................................. 110

    جفتک چارکش................................................................................................ 112

    25-5- جناق شکستن................................................................................................. 114

    چرخ بازی....................................................................................................... 115

    27-5- چوب توپ..................................................................................................... 116

    خاله بازی........................................................................................................ 118

    29-5- دوز بازی........................................................................................................ 119

    زیر دیواری...................................................................................................... 120

    31-5- سک سک....................................................................................................... 122

    شاه وزیر.......................................................................................................... 122

    33-5- شلاق بازی..................................................................................................... 123

    شمری کا......................................................................................................... 124

    35-5- طناب بازی..................................................................................................... 126

    فرفره بازی....................................................................................................... 128

    37-5- قاب بازی(چهارقاب)....................................................................................... 129

    خرتک............................................................................................................. 133

    39-5- سه قاب.......................................................................................................... 134

    قلعه بازی با قاب.............................................................................................. 135

    41-5- قایم موشک..................................................................................................... 137

    قلعه بازی........................................................................................................ 140

    43-5-کشتی.............................................................................................................. 140

    کمربند بازی..................................................................................................... 142

    45-5- گردو بازی(جفت تیله)..................................................................................... 144

    گردو بازی چاله ای.......................................................................................... 146

    47-5- گردو بازی دایره ای ........................................................................................ 148

    گل یا پوچ....................................................................................................... 151

    49-5- لنگه بازی........................................................................................................ 153

    لی لی ............................................................................................................ 154

    51-5- لیس پس لیس................................................................................................. 156

    مداد بازی........................................................................................................ 157

    53-5- میرکا بازی...................................................................................................... 158

    نقطه بازی........................................................................................................ 159

    55-5- نون بیار کباب ببر............................................................................................. 160

    وسطی............................................................................................................. 161

    57-5- هفت سنگ..................................................................................................... 163

    یه قل دو قل.................................................................................................... 165

    59-5- یه مرغ دارم..................................................................................................... 170

    نتیجه گیری...................................................................................................... 171

    61-5- خلاصه پژوهش............................................................................................... 175

    62-5- فهرست منابع.................................................................................................. 181

    63-5 پیوست ............................................................................................................ 183

     

    .

    منبع:

    احدی، حسن و بنی جمالی ،شکوه السادات (1376)، روان شناسی رشد (چاپ دهم ) تهران،چاپ و نشر بنیاد

    احمدوند ،محمد علی ( 1387) روان شناسی بازی، چاپ پنجم، تهران دانشگاه پیام نور

    انوری ، حسن(1381)،فرهنگ بزرگ سخن چاپ اول، تهران ،انتشارات سخن

    برنز، برایان (1387) دایره المعارف بازی های خانوادگی، چاپ دوم ترجمه شمیا ارفعی، تهران، نشر معیار اندیشه

    بلوکباشی،علی(1386)بازیهای کهن درایران، چاپ اول ،تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی

    بیتس، دانیل و پلاگ فرد( 1375) انسانشناسی فرهنگی، چاپ اول، تهران، علمی فرهنگی

    پاپلی یزدی ،محمد حسین(1367) فرهنگ آبادی ها و مکان های مذهبی کشور،مشهد آستان قدس رضوی

    پزشپور ،هادی( 1382) مجموعه بازی های کودکان و نوجوانان، چاپ اول تهران،آشیانه کتاب

    پیاژه، ژان و انیهلدر،  باربل (1373) روان شناسی کودک، چاپ هشتم ،ترجمه زینب توفیق  ،تهران، نشر نی

    10- حسن پور ،غلامحسین (1387) ورزشهای بومی ،سنتی، محلی ،چاپ دوم، تهران،با مداد کتاب

    11-دهخدا، علی اکبر (1366)لغت نامه دهخدا ،تهران،انتشارات دانشگاه تهران

    12-ریاحی ،غلامحسین (1370)راز و رمز دنیای کودک، چاپ اول،تهران ،نشر اشراقیه

    13-رنجبر ،محمود و ستوده،هدایت اله (1386)مردم  شناسی با تکیه برفرهنگ مردم ایران، چاپ چهارم، تهران،آریانا

    14-ریتال ،اتکینسون( 1385) زمینه روان شناسی هیلیگارد، مترجمان محمدنقی براهنی و همکاران، تهران، رشد .( 2000)

    15-سیف ،سوسن و همکاران(1377) روان شناسی رشد، چاپ اول، تهران، سمت

    16- سینگر، دروتی جی و تریسی .آ. رونسن (1360)کودک چگونه فکر می کند،چاپ اول ،ترجمه مصطفی کریمی، تهران، انتشارات آموزش .

    17-صفی نژاد، جواد 2535مونوگرافی طالب آباد، چاپ دوم، تهران، دانشکده علوم اجتماعی

    18-طبیبی ،حشمت اله (1380) مبانی جامعه شناسی و مردم شناسی ایلات و عشایر، چاپ چهارم، تهران ،دانشگاه تهران

    19- فربد، محمد صادق (1385)مبانی انسان شناسی ،چاپ چهارم، تهران، نشر پشوتن

    20-فکوهی، ناصر(1382)تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی، چاپ دوم،تهران، نشر نی

    21- گیرو، پیر 1380نشانه شناسی، چاپ اول، ترجمه محمد نبوی، تهران،نشر آگه(1973)

    22- لندرث ،گاری .ل. (1384)بازی درمانی، چاپ هفتم، ترجمه خدیجه آرین، تهران، انتشارات اطلاعات

    23-مصباح ،علی و همکاران 1374روان شناسی رشد، چاپ اول،تهران، انتشارات سمت

    24-منصور، محمود(1362)روان شناسی ژنتیک، چاپ سوم، تهران،انتشارات رز

    25-مهجور،سیامک رضا(1376)روان شناسی بازی، چاپ پنجم، تهران،راهگشا

    26-نمازی زاده ،مهدی- سلحشور، بهمن(1377)تربیت بدنی عمومی، چاپ یازدهم،تهران،سمت

    27-هاوفیلد .ج آ(1362)روان شناسی کودک و بالغ ،چاپ چهارم،ترجمه مشفق همدانی ،تهران،نشر مطبوعاتی صفی علیشاه

    28 – هیوز،فرگاس پیتر(1384)روان شناسی بازی،چاپ اول،ترجمه کامرن گنجی،تهران،رشد(1999

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت