روش تحقیق بررسی تأثیر هوش هیجانی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

تعداد صفحات: 60 فرمت فایل: word کد فایل: 10001500
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی تأثیر هوش هیجانی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

    مقدمه:

    بی شک معطوف شدن نگاههای والدین و جامعه ی آموزش کشور به برآورده ساختن نیازهای علمی دانش آموزان سبب شده است تا نیازهای روحی آن دسته از افراد در بین مشکلات گوناگون کم رنگ شود اگر خصوصیاتی نظیر گذشت، همدلی، شوخ طبعی، کمک به دیگران درک ضعف خود و دیگران ، عدالت خواهی، رازداری، کنترل خشم و احساسی بودن را از جمله ویژگیهای هوش هیجانی یا هوش اجتماعی بدانیم ضرورت دارد که سازمان آموزش و پرورش کشور دانش آموزان مستعد و مدیران آینده کشور را تربیت کند. بررسی های انجام شده در تعیین هوش هیجانی نشان داده است که هوش هیجانی در دانش آموزان خودنمایی می کند. و به همین علت است که در طول سالیان دراز مدارس جهت توجه به این نیازهای درونی اقداماتی مانند المپیادهای ورزشی، طرح پژوهش های دانش آموزی، ابداعات و خلاقیت در زمینه های علوم انسانی در برنامه های مدارس گنجانده شده است. تحقیقاتی در زمینه توضیح رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دنیا و در ایران به عمل آمده است و اغلب معنادار بودن رابطه را نشان داده است. هوش هیجانی خود به تنهایی تولیدکننده ی موفقیت نیست اما واقعیت این است که اسنادهای مثبت در درازمدت می تواند عامل پیش بینی کننده ی خوبی برای موفقیت باشد (سیارویی و همکاران، 1384)

     

    بیان مسئله پژوهش

    مسئله اصلی در این پژوهش تأثیر هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان است. تأثیر هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی در واقع سازه هایی هستند مستقل اما با یکدیگر ارتباط بسیار دارند. وجود هوش هیجانی و احساس در انسان واقعیتی انکار ناپذیر است و در انسان نیم کره ی راست مغز مربوط به هوش هیجانی است هوش هیجانی که مواردی از قبیل علاقه به شادی، ترس از تحقیر و غیره. هوش هیجانی توانایی آگاه بودن از خود، درک و فهم خود و دیگران توانایی مواجه شدن با هیجانات شدید و مدیریت خود و .... است. جان انیل، 1996 هوش هیجانی را چنین تعریف می کند: هوش هیجانی نوع دیگری از هوش است این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویشتن و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیم های مناسب در زندگی است توانایی اداره ی مطلوب خلق و خوی و وضع روانی و کنترل تکانش هاست عاملی است که به هنگام شکست ناشی از دست نیافتن به هدف در خود ایجاد انگیزه و امید می کند هم حس یعنی آگاهی از احساسات افراد پیرامون شماست. نظریه پردازان می گویند که هوش هیجانی در واقع به ما می گوید که چه کار می توانیم انجام دهیم هوش هیجانی یعنی داشتن مهارت تا بدانیم چه کسی هستیم و چه افکار، احساسات، عواطف و رفتاری داریم یعنی شناخت عواطف خود و دیگران تا بتوانیم بر اساس آن رفتاری مبتنی بر اخلاق و شایستگی داشته باشیم.

     

    اهمیت پژوهش

     در واقع انجام  این پژوهش در راستای تربیت نیروی انسانی برای آینده کشور و رشد سرمایه های اجتماعی دارای ضرورت بنیادی است و همچنین شناخت هوش هیجانی و ابعاد هوش هیجانی است و پی بردن به ارتباط هوش هیجانی و پیشرفت دانش آموزان است و در صورت و جود این رابطه آن را به صورت علمی، عینی و آماری نشان دهیم.

     

    اهداف پژوهش

    در این پژوهش اولویت با بررسی تأثیر هوش هیجانی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هدف تعیین شده است. هوش هیجانی یک مهارت اجتماعی است و شامل همکاری با سایر مردم، کاربرد احساسات در روابط و توانایی رهبری سایر افراد و توانایی کنترل حالتهای اضطراب و کنترل واکنش هاست.

    (گلبرگ و همکاران، 2005) نشان دادند که آموزش همدلی در دانش آموزان، هوش هیجانی و عملکرد اجتماعی آنها را افزایش می دهد.

    (شرما، 2004) اظهار داشت دانش آموزات که یادگیری پایین دارند. در تطابق هوش هیجانی و تحمل فشارهای روانی دچار مشکل می شوند.

     

    فرضیه های پژوهش

    بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان ارتباط معنادار وجود دارد.

     

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی تأثیر هوش هیجانی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    حمدیه، ملک سیما، روان شناسی پرورش استعدادها/ ملک سیما احمدیه (ابتهاج).- تهران: انتشار، 1372.

    اکبرزاده، نسرین. هوش هیجانی: دیدگاه سالوی و دیگران/ تألیف و ترجمه نسرین اکبرزاده.- تهران: فارابی، 1383.

    تقی پور ظهیر، علی. مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی/ علی تقی پورظهیر.- تهران: آگاه، 1371.

    جینزبرگ، هربرت. رشد عقلانی کودک از دیدگاه پیاژه/ هربرت جینزبرگ، سیلویا اوپر، ترجمه فریدون حقیقی، فریده شریفی.- تهران: فاطمی، 1371.

    ذوالریاستین، مجید. روش تحقیق در مدیریت/ مجید ذوالریاستین.- تهران: پشوتن، 1380.

    رشیدپور، مجید. رشدعقلی/ مجید رشیدپور.- تهران: انجمن اولیاء و مربیان، 1371، 101.

    ژوزف فورگاس: جان مایو، سیاروچی ، جوزف، هوش عاطفی در زندگی روزمره/ ژوزف سیاروچی ترجمه اصغر نوری امام زاده ای. حبیب ا... نصیری.- اصفهان؛ نوشته، 1383.

    سیف، علی اکبر، اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی/ علی اکبر سیف.- تهران: آگاه، 1371.

    شرفی، محمدرضا. مراحل رشد و تحول انسان/ محمدرضا شرفی.- تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1364.

    فاطمی، سیدمحسن. هوش هیجانی/ سیدمحسن فاطمی.- تهران: سارگل، 1385.

    فرشاد گهر ناصر و شهیدی محمدحسن. روش تحقیق و ماخذشناسی در علوم اجتماعی/ ناصر فرشادگهر و محمدحسن شهیدی.- تهران: دانشکده امور اقتصادی، 1381.

    گلمن، دانینل. هوش هیجانی/ دانیل گلمن، ترجمه نسرین پارسا.- تهران: رشد، 1383.

    مجلات استعدادهای درخشان؛ صاحب امتیاز: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان.

    کاظمی حقیقی، ناصرالدین. روانشناسی کودکان تیزهوش و روش های آموزشی ویژه/ ناصرالدین کاظمی حقیقی.- تهران: کانون فرهنگی انتشاراتی سایه نما، 1376.

    گنجی، محمد. روانشناسی عمومی/ محمد گنجی.- تهران: دانشگاه پیام نور، 1371.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت