پایان نامه بررسی مسائل زیست محیطی پیرامون شهرستان ری

تعداد صفحات: 72 فرمت فایل: word کد فایل: 10001499
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه زیست شناسی
قیمت قدیم:۱۳,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۷۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی مسائل زیست محیطی پیرامون شهرستان ری

    پایان نامه

    کارشناسی ارشد

    چکیده پایان نامه

         هدف اصلی این تحقیق دستیابی و شناخت و طبقه بندی انواع آلودگی های حاصل از فعالیتهای انسانی، صنایع، تاسیسات و خدمات شهری می باشد. نتایج حاصل از بررسیها و مطالعات انجام شده نشان دهنده وضعیت شرایط زیست محیطی در سطح شهرستان ری    می باشد.

     

       اگر چه در یک دهه اخیر اقدامات گسترده و چشمگیری به وضعیت ایده آل و مطلوب غیرممکن نمی باشد، ولی راه بسیار طولانی و دشواری در پیش است و فقط در سایه تحقیقات و مطالعات جامع و بهره گرفتن از توان مدیران لایق و انجام سرمایه گذاریهای کلان در ابعاد ملی است که می توان بر این گونه مشکلات غلبه کرد و از همه مهمتر استفاده بهینه از تجربیات کشورهای دیگر در         زمینه های زیست محیطی یکی از راههای بسیار خوب و موثر می باشد. بطور مثال در زمینه کاهش آلودگیها، بالا بردن سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه و رسیدگی و بسامان نمودن فعالیتهای اقتصادی، صنایع و مهار انواع آلوده کننده ها از اقدامات مفید و موثر      می باشد.

       در حال حاضر سطح وسیعی از اراضی شهرستان ری توسط واحدهای صنعتی، بنگاههای حمل و نقل و انبارها اشغال گردیده که باعث تحمیل ترافیک سنگین به شبکه معابر شهری گشته و باعث بروز مشکلات و آلودگیها از قبیل آلودگی هوا و آلودگی صوتی و پایین آوردن ایمنی در تردد سواره و پیاده در این شهرستان را باعث شده است.

       از جهتی دیگر وجود گسلهای متعدد در این منطقه، بالا بودن سطح زیرزمینی، جهت وزش باد از غرب به شرق و از جنوب به شمال و مهاجرت نیروی انسانی به این منطقه و افزایش جمعیت و انتقال صنایع آلاینده از کلان شهر تهران به سوی این منطقه از جمله مسائلی هستند که لازم است مورد ارزیابی قرار گرفته و تاثیرات نامطلوب زیست محیطی آنها را مورد توجه قرار داد.

       لذا با ذکر این مطالب نگارنده سعی بر آن دارد که ضمن توجه به منابع آلاینه و انواع آلودگی های زیست محیطی در سطح شهرستان ری در جهت رفع این آلودگی ها و خطرات ناشی از آنها راهکارها و پیشنهاداتی را ارائه نماید.

     

    فصل اول

    طرح تحقیق

    چکیده

    هدف اصلی این تحقیق دستیابی و شناخت و طبقه بندی انواع آلودگیهای حاصل از فعالیتهای انسانی، صنایع، تاسیسات و خدمات شهری می باشد. نتایج حاصل از بررسیها و مطالعات انجام شده نشان دهنده وضعیت شرایط زیست محیطی در سطح شهرستان ری  می باشد.

       اگر چه در یک دهه اخیر اقدامات گسترده و چشمگیری به وضعیت ایده آل و مطلوب غیرممکن نمی باشد، ولی راه بسیار طولانی و دشواری در پیش است و فقط در سایه تحقیقات و مطالعات جامع و بهره گرفتن از توان مدیران لایق و انجام سرمایه گذاریهای کلان در ابعاد ملی است که می توان بر این گونه مشکلات غلبه کرد و از همه مهمتر استفاده بهینه از تجربیات کشورهای دیگر در زمینه های زیست محیطی یکی از راههای بسیار خوب و موثر می باشد. بطور مثال در زمینه کاهش آلودگیها، بالا بردن سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه و رسیدگی و بسامان نمودن فعالیتهای اقتصادی، صنایع و مهار انواع آلوده کننده ها از اقدامات مفید و موثر می باشد.

       در حال حاضر سطح وسیعی از اراضی شهرستان ری توسط واحدهای صنعتی، بنگاههای حمل و نقل و انبارها اشغال گردیده که باعث تحمیل ترافیک سنگین به شبکه معابر شهری گشته و باعث بروز مشکلات و آلودگیها از قبیل آلودگی هوا و آلودگی صوتی و پایین آوردن ایمنی در تردد سواره و پیاده در این شهرستان را باعث شده است.

       از جهتی دیگر وجود گسلهای متعدد در این منطقه، بالا بودن سطح زیرزمینی، جهت وزش باد از غرب به شرق و از جنوب به شمال و مهاجرت نیروی انسانی به این منطقه و افزایش جمعیت و انتقال صنایع آلاینده از کلان شهر تهران به سوی این منطقه از جمله مسائلی هستند که لازم است مورد ارزیابی قرار گرفته و تاثیرات نامطلوب زیست محیطی آنها را مورد توجه قرار داد.

       لذا با ذکر این مطالب نگارنده سعی بر آن دارد که ضمن توجه به منابع آلاینه و انواع آلودگی های زیست محیطی در سطح شهرستان ری در جهت رفع این آلودگی ها و خطرات ناشی از آنها راهکارها و پیشنهاداتی را ارائه نماید.

    پیشگفتار

    بشر علیرغم دستیابی به کرات دیگر و پیشرفت و تکنولوژی، متاسفانه هنوز نتوانسته است محیطی را که خود در آن زندگی می کند را به خوبی مدیریت نماید و این مسئله منجر به بحران محیط زیست می شود که خود ناشی از مشکلاتی است که در ارتباط با هم هستند از جمله افزایش سریع جمعیت، مصرف بیش از حد منابع و تخریب آنها و آلودگی محیط زیست همانند افزایش فزاینده آلودگی هوا، آبهای سطحی و زیرزمینی، سر و صدا، فاضلاب، ترافیک، مسکن و حاشیه نشینی، کمبود آب، نازیبایی و کمبود فضای سبز و تفرجگاه ها و نمونه ای از این مشکلات که خود آنها سبب بروز اثرات زیست محیطی دیگر می گردد و مدتها است که از مرز استاندارد گذشته و به مرحله بحرانی رسیده است. با این روند و با توجه به پایداری آلودگیها در محیط و غیر قابل تجزیه بودن بعضی از پس مانده ها، تنها سیاره مسکون کهکشان رو به نابودی و نیستی قدم گذاشته است. در این راستا به شناخت و بررسی مراکز و منابع آلوده کننده محیط زیست و نوع آلودگی ایجاد شده توسط آنها باید در جهت کاهش یا رفع آلودگیها کوشید.

    با آغاز زندگی بشر مسئله آلودگی محیط زیست نیز مطرح شد و با شناخت آتش و بهره برداری از آب و خاک به تدریج محیط را آلوده کرد البته با توجه به جمعیت کم و زندگی ساده آن دوران، طبیعت توان از بین بردن آلودگی را داشت.

    آلودگی محیط زیست با شروع انقلاب صنعتی سیر صعودی خود را پیمود و در اواسط قرن حاضر با افزایش فعالیتهای صنعتی متعاقباً رفع آلاینده های خطرناک به محیط، به صورت یک معضل جدی درآمد و این آلاینده ها در کوتاه مدت و یا دراز مدت اثر سوء بر سلامتی انسان داشته است و ما می دانیم بعد از ایمان به خداوند مهمترین نعمت سلامتی است در مکاتب الهی و در دین اسلام ارزش جان آدمی در حدی است که اگر کسی به عمد قصد جان فرد دیگری را کند و او را به قتل برساند قتل او واجب گردیده است.

    شهرستان ری از مسائل و مشکلات زیست محیطی مختلفی از جلمه آلودگی هوا وجود کانالهای فاضلاب بدون روکش در اطراف شهر یا در سطح شهر و استفاده از آب آلوده این فاضلابها جهت آبیاری مزارع کشاورزی، وجود مناظر زشت در سطح شهر، کم عرض بودن خیابانها و ایجاد ترافیک شدید، کمبود فضای سبز و مکانهای تفریحی و فرهنگی و آموزشی و کمبود امکانات خدمات درمانی بهداشتی و غیره در رنج می باشد.

    در واقع شهرری همچون پیکری پیر و فرتوت و مریض در قسمت جنوبی شهر تهران مورد بی مهری واقع شده است شاید تنها عاملی که باعث شده که گوشه چشمی توجه به آن داشته باشند وجود اماکن مذهبی مانند حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (س) می باشد.

    ولی این شهر کهنسال که سالیان دراز است که مورد هجوم و حمله اقوام مختلف قرار گرفته و رازها، گنج ها و سخنهای بسیار در خود پنهان دارد به توجه بیشتر نیاز دارد تا بتواند مجدداً موقعیت و قداست قبل خود را بازیابد.

    تمرکز فعالیتهای تجاری- بازرگانی، صنعتی و اداری در نیم قرن اخیر نه تنها موجب افزایش قابل ملاحظه محدوده شهر تهران گردیده بلکه آثار و عوارض کالبدی، ترافیکی و زیست محیطی قابل توجهی در مناطق همجوار آن نیز داشته است.

    در اینجا لازم است از کسانی که مرا در این امر یاری نمودند تقدیر و تشکر نمایم. همچنین از تمام سازمانها و ادارات و ارگانهایی که با اینجانب همکاری لازم را نمودند، تقدیر و تشکر می نمایم از جمله شهرداری منطقه 20، سازمان آمار ایران، فرمانداری شهرستان ری، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان آب شهرری، کتابخانه های دانشکده محیط زیست و دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری، دانشگاه تربیت مدرس، شهید بهشتی و اداره هواشناسی تهران، شهرداریهای شهرستان ری و ...

    رساله حاضر به عنوان گامی در راستای شناسایی و معرفی هر چه بیشتر مشکلات زیست محیطی در شهرستان ری بوده و مقدمه ای برای تحقیق هر چه بیشتر در این زمینه محسوب می شود.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی مسائل زیست محیطی پیرامون شهرستان ری

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    آرن ای، گیر، پست مدرنیسم و بحران زیست محیطی، ترجمه عرفان ثابتی، تهران، نشر چشمه، 1380

    ارجمندنیا،اصغر، جمعیت و مسکن، محیط شناسی، مرکز هماهنگی مطالعات زیست دانشگاه تهران، 1370.

    البود و برج، هاشم، گزارش بررسی و شناخت صنایع آلوده کننده مسیل ها و کانالهای فاضلاب کش شهر تهران، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست مهرماه 1360.

    بهرام سلطانی ، کامبیز، کلیاتی راجع به محیط زیست( شناخت محیط زیست) انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، 1365.

    بدری فر، منصور، مبانی جغرافیای انسانی سیستم انسان- محیط 1380، انتشارات سمت.

    بحرینی، محمد، توسعه شهری پایدار: از فک تا عمل جلمه محیط شناسی شماره 27، دانشکده محیط، 1377.

    باقری، اسفندیار، توانمندیهای کشاورزی و دامپروری شهرستان ری، رساله ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری ، 1382.

    بهرام سلطانی، کامبیز، مقدمه ای بر شناخت محیط زیست تهران، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست چاپ اول1365.

    بدیعی، ربیع، جغرافیای مفصل ایران، انتشارات اقبال، 1361.

    ترنر، پیوس، باتمن، اقتصاد محیط زیست، ترجمه دهقانیان و کوچکی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، 1374.

    توسعلی، غلامعباس، جامعه شناسی شهری، تهران، دانشگاه پیام نور چاپ سوم 1374

    تاریخ الیعقوبی، آیین محمد ابراهیم(مترجم) ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1366.

    جنیدی، محمد جواد، صنایع معدنی وآلودگی محیط، انتشارات دانشگاه تهران، 1362.

    جغرافیای استان تهران، انتشارات وزارت آموزش و پرورش 1385.

    جهاد کشاورزی شهرستان ری، گزارش طرح تغذیه مصنوعی آب زیر زمینی دشت فشافویه، 1383.

    جداری، عیوضی، جمشید، جغرافیای آبها، انتشارات دانشگاه تهران، 1381.

    جنید، محمد جوا، محیط زیست و آلودگی آن، انتشارات دانشگاه تهران، 1362.

    حسینیان، سید مرتضی، اصول طراحی تصفیه خانه های فاضلاب شهری و پساب صنعتی چاپ اول، تهران، انتشارات آینده سازان، 1377.

    خلیلی شورینی، سیاوش، روشهای تحقیق در علوم انسانی ، انتشارات یادواره کتاب، 1375.

     خضرایی، زهرا، بررسی پتانسیلهای توریستی شهر ری در جهت ساماندهی و تعیین شناسنامه توریستی شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری رساله کارشناسی ارشد سال 1382.

    دبیری، مینو، آلودگی محیط زیست ، چاپ اول، تهران، انتشارات اتحاد بهمن، 1379.

    دفتر مطالعات و برنامه ریزی شهرداری منطقه 20، طرح مطالعاتی ناحیه3، گزارش نواحی شهر ری، سال 1371.

    دوبواز، نیلسون کاول، تاریخ سیاسی پارت«اشکانیان» ناشر کتابخانه ابن سینا، 1374.

    روزنامه همشهری، شماره 3407، سال 1383.

    روزنامه جام جم، شماره 1219، سال 1383.

    رهنمایی، محمد تقی، مجموعه مباحث و روشهای شهرسازی، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی سال 1369.

    رضویان، محمد تقی، مکان گزینی واحدهای صنعتی بحثی در اقتصاد فضا، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، 1367.

    روزنامه کیهان، محیط زیست شهر تهران، مورخه 24/6/1364.

    رحیمی زاده، محیط زیست شهر تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1362.

    روزنامه همشهری، 12 خرداد73، مهندس داود تاجران مدیر عامل سازمان بازیافت.

    رهنمایی، محمد تقی، مجموعه مباحث و روشهای شهرسازی، جغرافیا، انتشارات وزارت مسکن و شهرسازی، 1371.

    رضایی، مجید، بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بازیافت در محیطهای شهری( مطالعه موردی منطقه 20 شهرداری تهران)پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری 1381.

    سلیمانی ، محمد، شناخت رابطه شهر و روستا در منطقه گرمسار ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، 1367.

    سرور، رحیم، آمایش سرزمین ، انتشارات سمت دانشگاه تهران، 1384.

    سازمان برنامه و بودجه استان تهران، گزارش وضع موجود امور تولید استان تهران، انتشارات سازمان برنامه و بودجه، اسفند 1375.

    سازمان برنامه و بودجه استان تهران«افق 1400»، انتشارات سازمان برنامه و بودجه استان تهران، 1377.

    سید مرتضی حسینیان«اصول طراحی تصفیه خانه های فاضلاب شهری و پساب صنعتی»چاپ اول، تهران، انتشارات آینده سازان ، 1377.

    سالنامه آماری استان تهران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، 1381.

    سالنامه آماری استان تهران، مرکز آمار ایران نتایج تفصیلی، سرشماری عمومی نفوس ومسکن(شهرستان ری)، 1375.

    سلیمیان ، زهرا، 1382، مکان یابی غلط واحدهای صنعتی در سطح شهر ری، پایان نامه ، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.

    سادات شاهی، شهناز، بررسی توانمندیهای طبیعی حوزه های اکوتوریستی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم زمین دانشکده شهید بهشتی 1374.

    سیری، مجید، گزارشات طرح شناسایی صنایع و منابع آلوده کننده آب و خاک استان تهران اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، 1369.

    سازمان زمین شناسی کشور، مطالعات زمین شناسی منطقه تهران سال 1384.

    سازمان جهاد کشاورزی شهرستان ری، وضعیت پتانسیلهای شهرستان ری، 1380.

    شریعت، منوری، ارزیابی آثار توسعه بر محیط زیست، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، 1375.

    شهرداری تهران، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، الگوی توسعه شهری، جلد 4، 1374.

    شهرداری شهر ری حوزه معاونت امور اجتماعی سال 1385.

    شهرداری تهران، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، مطالعات تهیه طرح الگوی توسعه منطقه 20 مطالعات تاریخی، اقلیمی، جغرافیایی سال 1383.

    شیعه، اسماعیل، مقدمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری، دانشگاه علم و صنعت ایران، 1375.

    صمدی، پریسا، محیط زیست ، نویسنده ژاک ورنیه، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ اول، 1373.

    طبیبیان، منوچهر، گزیده منظر شهری/ گوردون کالس، ترجمه منوچهر طبیبیان تهران، دانشگاه تهران، موسسه زیست دانشگاه تهران، انتشارات چاپ، 1377.

    عرب حلوایی، سعید، بررسی اوضاع طبیعی و جمعیتی شهرستان ری، پایان نامه دوره کارشناسی 1371.

    فرید، یداله، کاربرد جغرافیا در روش تحقیق شهر و روستا دانشگاه تبریز، 1371.

    فرید، یداله، جغرافیا وشهرشناسی، دانشگاه تبریز، 1370.

    فرهنگ جغرافیایی آبادیهای کشور جمهوری اسلامی ایران جلد38، تهران، سازمان جغرافیای نیروهای مسلح، 1370.

    فرمانداری شهرستان ری، راهنمای ری سال 1379.

    فرمانداری شهرستان ری، گامی دیگر، سال 1382.

    فرمانداری شهرستان ری، طرح تکریم ارباب رجوع، انتشارات نگین ری سال 1383.

    فامیلیان سورکی، حسن، تکنولوژی دفت بهداشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، 1379.

    فرمانداری شهرستان ری، حوزه معاونت اجتماعی سال 1385.

    قشقایی، حمید، مطالعات قابلیتها و پتانسیلهای توسعه در شهرستان ری، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری ، 1377.

    قدیانی ، عباس، تاریخ ادیان و مذاهب در ایران، ترجمه حکمت، علی اصغر ناشر اینس، 1374( فرانکلین)، 1374.

    قاسمعلی، عمرانی،دفن بهداشتی زباله ها، انتشارات دانشگاه تهران، 1362.

    هئیت مولفان، زیست شناسی عمومی، انتشارات دانشگاه تهران، 1363.

    کردوانی، پرویز، ژئنوهیدرولوژی(جغرافیا) استخرهای تغذیه مصنوعی آبهای زیر زمینی تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1370.

    کنفرانس بین المللی محیط زیست در ریو، لواسانی احمد(مولف) تهران، وزارت امور خارجه دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، 1372.

    کریمان، حسین، ری باستان، دانشگاه ملی ایران، جلد اول، 1349.

    کردوانی پرویز، حفاظت منابع طبیعی خاک، انتشارات دانشگاه تهران، 1363.

    کردوانی، پرویز، حفاظت خاک ، دانشگاه تهران، 1371.

    گزارش آلودگی هوا طرح مطالعات جامع آلودگی های محیط زیست تهران، موسسه مطالعات محیط زیست دانشگاه تهران، 1369.

    مخدوم، مجید، ارزیابی آثارتوسعه برمحیط زیست، جزوه درسی کارشناسی ارشد، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، 1379.

    مجله محیط زیست جلد هشتم شماره چهارم نگاهرش مهندس محمود داود الجهاب ترجمه حسام کرمخانی زمستان 1375.

    منز وی، محمد تقی، جمع آوری فاضلاب شهری، انتشارات دانشگاه تهران، 1372.

    مجله پیام، شماره 32، سال سوم فروردین ماه 1351.

    مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران 1371.

    محرم نژاد، ناصر، مقدمه ای بر آلودگی هوا، ناشر ، وزارت مسکن و شهرسازی مرکز مطالعاتی و تحقیقات شهر سازی و معماری 1383.

    مزینی، منوچهر، سیمای  شهر، انتشارات روابط عمومی صنعت نفت ایران سال 1381.

    محمد علی عبدلی، سیستم مدیریت مواد زائد، وجامد شهری و روشهای کنترلی آن، تهران، سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران، 1379.

    مجنونیان، هنریک، درختان و محیط زیست، تهران، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، 1369.

    مخدوم، مجید، زیستن، در محیط زیست انتشارات دانشگاه تهران، 1371.

    مهندسین مشاور مهرآزان، کاربری اراضی سال 1383.

    نشریه سبز در سبز 1378، شماره 16 و 15.

    نوری، راهنمای صنعت و محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست تهران، 1373.

    نکاتی در مورد آلودگی محیط زیست( جزوه درسی حفاظت محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری، 1370.

    نور بخش، مسعود، باکاروان تاریخ، مروری بر تاریخچه سفر و سیاحت در ایران از باستان تا امروز جلد اول، تهران، انتشارات ایرانشهر، 1370.

    ورقا، علی محمد، حفظ منابع طبیعی«جزوه درسی دانشگاه تربیت معلم» 1383.

    وزارت راه و ترابری خلاصه گزارش طرح احداث فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) سال 1379.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت