پایان نامه مقایسه بحران هویت در دانش آموزان عادی و دانش آموزان ناشنوا

تعداد صفحات: 87 فرمت فایل: word کد فایل: 10001496
سال: 1387 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۵,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه بحران هویت در دانش آموزان عادی و دانش آموزان ناشنوا

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی

    رشته : روانشناسی – کودکان استثنائی

    چکیده

    بحران هویت از جمله مفاهیمی است که از دیرباز مورد توجه روانشناسان و جامعه شناسان قرار گرفته و تحقیقات گوناگونی پیرامون ابعاد گوناگون آن و عوامل موثر بر روی آن صورت گرفته است. روانشناسان بیشتر بحران هویت را در دوره نوجوانی و اثرات گذر او از نوجوانی به جوانی توجه کرده اند. و جامعه شناسان بحران هویت را در حالت گذر از جامعه سنتی به صنعتی،  این بحران را ریشه یابی می کنند. در چرخه زندگی ، دوره نوجوانی به منزله یکی از دوره های مهم محسوب میشود. گذر موفقیت آمیز از نوجوانی به بزرگسالی منوط به سازش یافتگی های روانشناختی ، اجتماعی و زیست شناختی است.

    هدف این پژوهش مقایسه دانش آموزان ناشنوا و دانش آموزان عادی در ابعاد گوناگون ویژگی های هویتی بوده است.

    برای این هدف تعداد 60 نفر از دانش آموزان ناشنوا و عادی منطقه 1 تهران انتخاب شدند و به وسیله مقیاس سنجش هویت بنتون و آدامز مورد آزمایش قرار گرفتند.

    با استفاده از آزمون آماری t برای گروه های مستقل فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از تحلیل داده ها اهم نتایج به شرح زیر بوده است:

    1-دانش آموزان ناشنوا در مقایسه با دانش آموزان عادی در هویت آشفته نمرات بالاتری داشته اند و تفاوت دو گروه معنی دار بوده است.

    2-بین دانش آموزان ناشنوا و عادی در هویت از پیش تعیین شده تفاوت معنی داری وجود نداشته است.

    3-بین دانش آموزان ناشنوا و عادی در هویت تاخیری تفاوت معنی دار وجود نداشته است.

    4-دانش آموزان عادی در مقایسه با دانش آموزان ناشنوا در هویت موفق از نمرات بالاتری برخوردار بودند و تفاوت دو گروه معنی دار بوده است.

     

     

     

     

     

     

    فصل اول

    مقدمه پژوهش

     

    1-1. مقدمه

    خانواده کوچکترین جزء اجتماع است . اجتماعی که از خانواده های سالم تشکیل شده باشد. اجتماعی سالم خواهد بود و شرط آنکه خانواده ای سالم باشد، این است که افراد آن سالم باشند. لذا برای بهبود وضعیت اجتماع مهم ترین مسئله تلاش برای بهبود وضع خانواده و افراد آن است. خانواده اولین محیطی است که شخصیت کودک را شکل می دهد و محل انتقال سنت ها باورها و انواع مختلف شناخت هاست. کودک اولین قدم های اجتماعی شدن را در خانواده بر می دارد و در نهایت به موجودی اجتماعی تبدیل می شود . اولین هویت اجتماعی فرد در خانوداه فراهم می شود . احساس هویت یافتگی و اندیشمند بودن در خانواده شکل می گیرد و رشد می کند. این احساس ها آموخته می شوند و خانواده محلی است که چنین احساس هایی را به افراد می آموزد.

    ساختار خانواده تاثیر مهمی در رشد عاطفی و اجتماعی نوجوان دارد. روابط پدر و مادر با یکدیگر و فرزندان نقش تعیین کننده ای در سلامت روانی نوجوان بر جای میگذارد. اگر این روابط بر اساس اصول درستی استوار باشد می تواند نوجوان را در گذر این مرحله دشوار ، یاری رساند و اگر نامناسب باشد زمینه برای ایجاد مشکلات و انحرافات فراهم می گردد.

    نوجوانی دوره رشد سریع جسمی است. تغییرات شدید  جسمی بر رشد عاطفی نوجوان تاثیر می گذارد و او را دچار اضطراب تعارض ، ناآرامی، زود رنجی و... می کند. از نظر ذهنی نوجوان در این دوره کمتر به واقعیات توجه دارد و به رغم رشد عقلی ، رفتارش بیشتر تابع عواطف و احساسات است تا تفکر و منطق به جای پرداختن به واقعیات به دنیای تخیلات پناه می برد. به عقاید و نظرات دیگران وابستگی فراوانی پیدا کرده و در برابر مشکلات و موقعیت ها تصمیم بگیرد و این امر او را به شدت آسیب پذیر می سازد.

    نوجوانی دوران شکل گیری هویت فردی است. در این زمینه نقش خانواده و جامعه جایگاه ویژه ای دارد. این هویت یابی از طرفی به دوران کودکی ارتباط می یابد، چون پایه و اساس مرحله نوجوانی، دوره کودکی است که به نقش خانواده به ویژه پدرو مادر بستگی دارد. می دانیم نوجوان از خانواده خود الگو می پذیرد. اگر پدر و مادر از نظر رفتاری الگوهای مناسبی ارائه دهند همانند سازی نوجوان با آنها هویت را در جهت مثبت شکل میدهد. ولی اگر همانند سازی های نامناسب با الگوهای ناموفق والدین باشد ، روند هویت یابی نوجوان را مختل می کند. در این زمینه اختلالات خانوادگی به ویژه اگر در حضور نوجوان مطرح گردد تاثیر منفی در جریان تشکیل هویت وی به جای می گذارد و او را دچار اضطراب نگرانی و ناراحتی می کند. نوجوان با همسالان و گروهای دیگر اجتماعی نیز همانند سازی می کند.در این زمینه دنیای او وسیع تر وارتباط او با محیطهای دیگر بیشتر از دوران کودکی است. هر قدر ارزش های حاکم بر خانواده ، مدرسه ، همسالان و جامعه هماهنگ تر و نزدیک تر باشد، هویت یابی نوجوان سالم تر و آسان تر خواهد بود. در غیر این صورت ، نوجوان دچار سردرگمی، تعارض و بحران خواهد شد.

    عدم موفقیت نوجوان در کسب هویت خود به هر دلیل که باشد منجر به بحران خواهد شد و اگر نتواند بر این بحران غلبه یابد این امر به شکل دهی هویت منفی می انجامد. و سبب رفتارهای ضد اجتماعی ناسازگارانه و انحرافات گوناگون می گردد.

    در واقع هویت پدیده یا حالتی است غیر قابل توصیف صرفاً یک احساس است. نوعی احساس استقلال اینکه یک «من» مبهم و ناشناخته وجود دارد و بحران را می توان بر یک وضعیت یا شرایط خطر آفرین ، بی ثبات ، ناپایدار و دچار اختلال اطلاق کرد و مسایلی مانند وابستگی سیاسی ، اقتصادی، تقلیدها، شکست ها و عدم موفقیت ها و بی کار شدن بسیاری از افراد علل تشدید بحران هویت است( سینایی، اندیشه نامه فرهنگ).

    یکی از مهم ترین مسائلی که باعث آزار دادن نوجوان می شود این است که با پشت سر گذاشتن دوران کودکی و ظهور تغییرات فیزیکی و روانی نیازهای جدیدی را احساس می کند و خود را کودک سابق نمی بیند. و به این سوال می رسد که«من کیستم؟» در جوامع ابتدایی که الگوی شکل پذیری و همانند سازی و نقش های اجتماعی محدود بر هویت یابی برای نوجوان ساده بود. نوجوان در آن جامعه به سادگی نقش های تازه را می پذیرفت و رفتار قابل قبولی داشت، ولی در جامعه پیچیده امروز که به سرعت تغییر می یابد هویت یابی برای نوجوان دشوار است.

    در هنگام بحران هویت نوجوان شدیداً دچار اضطراب و ناراحتی ذهنی است و نمیتواند جنبه های مختلف شخصیت خود را در یک خویشتن قابل و هماهنگ ، سازمان دهد. و یکی دیگر از مسائلی است که نوجوانان با آن روبرو هستند. هویت حرفه ای است که طرح ریزی برای شغل آینده، تشخیص متناسب حرفه، با استعداد و ذوق خویش برای نوجوان اهمیت فراوانی دارد و عدم موفقیت نوجوان در این زمینه باعث ابهام و سردرگمی نوجوان شده و نوجوان دچار بحران هویت می گردد.

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه بحران هویت در دانش آموزان عادی و دانش آموزان ناشنوا

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    -اتکینسون و همکارن(1379) ، زمینه روانشانی هیلگارد ، مترجم:براهنی . انتشارات رشد

    -احدی، حسنی(1377)، روانشناسی رشد ، محسنی نیک چهره

    -افروز ، غلامعلی(1376)، توانبخشی کودکان آهسته گام. انتشارات دانشگاه تهران

    -بیلر رابرت(1379) ، کاربرد روانشناسی در آموزش ، مترجم: کدیور، پروین. مرکز نشر دانشگاهی

    -پور ناصح ، مهرانگی(1379)، بررسی رابطه بین عزت نفس و هویت یابی در بین دانشجویان رشته های علوم انسای ، فنی ، پزشکی شهر تهران – پایان نامه کارشناسی ارشد(m.s) واحد علوم و تحقیقات تهران

    -پارسا، محمد(1371) ، روانشناسی رشد کودک و نوجوان، انتشارات بعثت

    -پیاژه –ژان(1373) ، پنج گفتار، مترجم حسنی ، تهران

    -پیاژه – ژان (1375)، تربیت ره به کجا می سپرد؟ مترج دادستان، منصور –تهران انتشارات دانشگاه تهران

    -چنگیزه، ریچارد(1381) ، هویت اجتماعی ، مترجم یار احمدی ، تورج تهران نشر شیرازه

    -حسنی، نیک چهره(1373)، روانشناسی رشد نوجوانی، انتشارات بنیاد

    -خسرو پور، یوسف(1354) روانشناسی بلوغ و نوجوانی، انتشارات امیر کبیر

    -دی.نای، رابرت(1370) سه مکتب روانشناسی دیدگاه های فروید اسکینز و راجرز- مترجم دکتر احمد جلالی

    -رحیمی نژاد، عباس(1379) ، بررسی تحولات هویت و رابطه آن با حرمت خود و حالت اضطراب در دانشجویان دوره کارشناسی، دانشگاه تربیت مدرس

    -رزم آرا(1370) ، فرهنگ روانشناسی، تهران، انتشارات علمی

    -ریچ، جان(1369) ، مطالعه روانشناختی با کودک و نوجوان ، مترجم فردوس

    -سینایی، حسین (1379) بحران هویت اندیشه، سال اول شماره 2

    -سیف نراقی، مریم(1374) روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران انتشارات بدر.

    -شولتز،شولتز(1377) ، نظریه های شخصیت چاپ ششم، مترجم سید محمدی، تهران

    -شریعتمداری، علی(1370) روانشناسی تربیتی، انتشارات امیرکبیر تهران

    -شکینگ، لوئیس(1970)، مشاوره-مترجم شیده، خدیجه تهران، انتشارات امیرکبیر

    -فرجاد،محمد حسین(1358) ، همانند سازی ، تهران، انتشارات ویرایش.

    -قاسم زاده فاطمه(1379)، نوجوانی، بحران هویت جامعه سالم سوم شماره 140

    -کوچک انتظار، رویا(1358)، بهداشت روانی کودکان استثنایی، انتشارات تجسم خلاق

    -کشاورزی ارشدی و پریسا تجلی(1384)، ناشنوایی، روانشناسی و آموزش، انتشارات شرح

    -ماسن، پاول حاتری و دیگران(1380) ، رشد و شخصیت کودک ، مترجم باسیانی, مهشید، تهران نشر مرکز کتاب ماد.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت