پایان نامه بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی پرسشنامه مدیریت زمان (TMQ) در بین مدیران و معاونان دستگاه های دولتی شهر تهران

تعداد صفحات: 100 فرمت فایل: word کد فایل: 10001491
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی پرسشنامه مدیریت زمان (TMQ) در بین مدیران و معاونان دستگاه های دولتی شهر تهران

     پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش : روان سنجی

    چکیده

    این پژوهش با هدف بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم‌یابی پرسشنامه مدیریت زمان در گروه نمونه‌ای با حجم 400 نفر از مدیران 9 دستگاه دولتی واقع در تهران به روش نمونه‌برداری غیرتصادفی ‌(نمونه در دسترس) انتخاب و پرسشنامه مدیریت زمان بر روی آنها اجرا گردید. ابزار پژوهش، مجموعه 32 سؤالی مدیریت زمان (TMQ) بوده و هر سوال بر پایه طیف لیکرت چهار گزینه‌ای درجه‌بندی شده است. پس از اجرای آن روی یک نمونه 50 نفری و بررسی و تأئید صاحبنظران، شواهد وابسته به روایی محتوایی سیاهه به دست آمد و اجرای آن در سطح وسیع‌تر ممکن گردید. آلفای کرونباخ، پس از جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‌ها، ضریب اعتبار 774/0 را نشان داد. هیچکدام از سوال‌ها از مجموعه 32 سؤالی حذف نشده است. برای بررسی روایی سازه و پاسخ به این پرسش که «مقیاس مدیریت زمان چند عاملی است؟»، از روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی استفاده شد. مقدار کفایت نمونه‌برداری (KMO) برابر با 772/0و معنادار بودن مشخصه کرویت بارتلت‌ حاکی از وجود شرایط مناسب جهت اجرای تحلیل عاملی بوده است. نتایج تحلیل عاملی با چرخش واریماکس منجر به استخراج 5 عامل شد که بر روی هم 4/36 درصد واریانس کل را تبیین می‌کند. این عوامل عبارتند از: 1) نظم‌دهی و عمل به موقع، 2) رعایت تعادل و توازن، 3) توجه بر ساعت و زمان، 4) کنترل و نظارت و 5) ساماندهی. در نهایت به منظور تعبیر و تفسیر نمره‌های مدیریت زمان مدیران مورد مطالعه دو نوع نرم درصدی و مقوله‌ای تهیه گردیده است.

     

     

     

    فصل یکم

    کلیات پژوهش

     

     


     

     

    مقدمه

    سالهاست که شرکت‌ها به این نکته پی برده‌اند برای موفقیت در کارشان چقدر حیاتی است که دو منبع کلیدی یعنی سرمایه و نیروی کار را درست اداره کنند. امروزه سومین منبع که ضرورت آن از دوتای دیگر کمتر نیست به این فهرست نیز اضافه شده است که همان زمان است. پژوهش ده ساله در مورد بسیاری از شرکت‌ها مشخص کرده است که مدیریت زمان[1] یکی از مؤلفه‌های کلیدی در موفقیت مشترک است. آنها دریافته‌اند که زمان از هزینه‌ها، میزان فروش، میزان تولید یا بهبود محصول مهمتر است؛ زمان تقریباً بر تمام جنبه‌های تجارت، از تحویل تا تحقیق و رشد، از شکست دادن رقبا تا پاسخگویی به نیازهای مشتری، اثر می‌گذارد (لوئیس، 1377).

    هدف علم مدیریت، جستجوی روش‌های دستیابی مؤثر به اهداف در «زمان کوتاهتر» با «هزینه کمتر» است. با توجه به جایگاه انسان در علم مدیریت، این روش‌ها متأثر از «فرهنگ ملی» است، که سازمان در فضای آن فعالیت می‌کند. یکی از شاخص‌ها و معیارهایی که می‌توان با آن در مورد ماهیت فرهنگ یک اجتماع یا سازمان قضاوت کرد، «مفهوم زمان» است، زیرا استفاده از زمان به عنوان یک «منبع» شاخص، برای کارآمدی «مدیریت» یک ملّت یا افراد سازمان است (خاکی، 1382).

    «مدیریت زمان» سابقه خیلی زیادی ندارد،‌ هر چند از اوایل قرن هفدهم جسته و گریخته به این موضع اشاره شد ولی تنها از اوایل قرن هیجدهم است که با دیدی علمی و روندی پیوسته، نظرات و ایده‌هایی از سوی متفکران ارائه شده است که اساس این تکنولوژی زندگی‌ساز، محسوب می‌شود. در میان این دانشمندان، صاحب نظراتی مثل آدام اسمیت[2]، بنجامین فرانکلین[3] (معروف به پدر مدیریت زمان)، اِلی وتینی[4]، فردریک ویسنلور تایلور[5] و اخیراً استفن آر - کاوی[6] موقعیت برجسته‌ای دارند. از سال‌های 1950 به بعد، مدیریت زمان به عنوان رشته با اهمیتی مورد توجه قرار گرفت و از دهه 1970 شکوفا و نقش آن به قدری پررنگ شده است که در دنیای امروز، هیچ فرد یا مدیری بدون تسلط به این فن، نمی‌تواند امید چندانی به موقعیت در کار و گذران زندگی داشته باشد (راس جی، 1384).

    مدیران منابع را به کار می‌گیرند ولی زمان منبعی است که برآنان می‌گذرد و مهارش در دست آنان نیست. چون زمان خریداری نمی‌شود و به تملک در نمی‌آید، زمان چرخه نیست و بازگشتی ندارد. مدیران وقت‌ شناسی و هدفمند به اتکای دلایل موجّه و درست، به همراهی افرادی شایسته، در زمانی دقیق و مناسب به قصد رسیدن به هدفی صحیح فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند و در طول راه با نظم و ترتیب دست به کارهای درست می‌زنند (بلانچارد و گاتری[7]، 1384).

    امروزه متخصصان و دست‌اندرکاران در زمینه مدیریت، بحث جدیدی را تحت عنوان مدیریت مؤثر مطرح می‌کنند، بطوریکه در عصر ما کارآیی بیشتر و نتیجه بخشی بالاتر و بهره‌وری فزونتر و تلاشهایشان در این راستا شکل می‌گیرد. در زمینه مدیریت مؤثر لاکت[8]، استوارت[9] و همکارانش و کوان[10]، مبانی نظری مدیریتی خویش را به ترتیب در کتاب‌های «مدیریت اثربخش»، «راهنمای مهارت‌های مدیریت» و «مدیر خود اتکا» بیان کرده‌اند (کرمی مقدم، 1379).

    در این نگرش جدید متخصصان معتقدند که یکی از شرایط لازم برای اثربخشی مدیران اعمال مدیریت زمان است، بطوریکه وقت برای هر مدیریتی که بخواهد در کارش به نتیجه اساسی برسد امری حیاتی می‌شود. الک مکنزی (1993)، خطاب به مدیران می‌گوید: همیشه گفته‌اید وقت کافی نداشتیم، در حالیکه زمان کاملاً در اختیار شما بوده ولی آنچه نداشته‌اید مهارت‌های لازم برای تنظیم اوقات بوده است. اگر درصدد کنترل وقت خود هستید،‌ باید علت وجودی این تمایلات قوی را بشناسید و راه اصلاح خویش را فراگیرید، چرا که قادر به ریشه کن کردن این خصوصیات نخواهید بود، ولی می‌توانید آنها را تحت کنترل درآورید (راس‌جی، 1384).

    با توجه به این مطلب که مدیریت زمان یکی از مباحث مهم و روز در مدیریت هر چیز برای رسیدن به اهداف مورد نظر است و از این رو که مدیریت زمان به مدیران کمک می‌کند، تا کنترل وقت خود را در دست گیرند و از طرف دیگر اکثر مدیران، از تراکم کاری زیاد و کمبود وقت متألم هستند و دلایل بسیار دیگر، این پژوهش تلاش دارد که اهمیت مبحث «مدیریت زمان» را در مورد تاکید قرار داده و آن را در امر مدیریت مطرح سازد.

    این تحقیق به دنبال تهیه وسیله معتبر و روا برای سنجش مدیریت زمان مدیران در دستگاه‌های دولتی است تا بتوان با بررسی میزان مدیریت زمان مدیران از این ابزار در سایر مراکز و موسساتی که احساس نیاز به این امر را دارند، استفاده کرد.

     

    1-1 بیان مسأله پژوهش

    مسائل و مشکلات مدیریت زمان برای بسیاری از سازمان‌ها معمول و رایج است و به طور شگفت‌انگیزی با کمبود منابع مطالعاتی و داده‌های تجربی پیرامون مدیریت زمان و نیز ضعف در استفاده از ابزار روان‌سنجی مناسب برای سنجش آن مواجه هستیم. به هر حال تحقیق درباره مدیریت زمان بسیار کم است و محققان به طور گسترده فقط روی تفاوت‌های فردی (جزئی) یا آموزش مدیریت زمان تمرکز کرده‌اند.

    Abstract:

     

    The goal of study: preparing one standard scale for mentioning the rate of love on married peoples for the reason of consulting before and after marriage and family therapy.

    Statistical community and sampling method: Statistical community consist of all married students of public and Azad university at Tehran city in the academic year of 1386-87. selection of universities was purposeful and selection of students was done by accessible sampling method that consist of 200 male and 200 women students .

    Measuring tools: the questionnaire of 45 questions by Stenberg love style consist of three mini scales by 15 questions, these three mini scales consist of intimacy, passion and commitment and its numbering was designed according to Likert 9 degree complete from complete opposite to severe agree.

    The plan of study: for analyzing questionnaire contents, the study used common method of descriptive statistic and reliability coefficient computation of Kronbakh Alpha. Also, for considering validity, the study used analyzing of main parameters (PC) and agent analyzing by use of Varimax circulation.

    Conclusion: after mentioning reliability all of three mini scales, separately these results were received: intimacy 0/97  passion :( after omitting question number 28) 0/9292 , commitment :0/9726 and the reliability of all questionnaire : 0/9826, the result of agent analyzing was extracting of 4 agents and approximately these agents illustrate 73/04 percent from the variance of whole test.

    Also, the mean of numbers had meaningful difference among men and women.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی پرسشنامه مدیریت زمان (TMQ) در بین مدیران و معاونان دستگاه های دولتی شهر تهران

    فهرست:

    چکیده

     

    فصل اول: مقدمه پژوهش

    مقدمه................................................................................................................................. 2

    1-1 بیان مسأله پژوهش................................................................................................... 4

    1-2 اهمیت پژوهش........................................................................................................... 5

    1-3 اهداف پژوهش........................................................................................................... 7

    1-4 پرسش‌های پژوهش................................................................................................... 7

    1-5تعریف و مفاهیم و اصطلاحات................................................................................... 8

     

    فصل دوم: پیشینه پژوهش

    مقدمه............................................................................................................................... 13

    2-1 ریشه و منشأ نظری مدیریت زمان......................................................................... 14

    2-2 تئوری‌های متداول مدیریت زمان............................................................................ 18

    2-3چهار حوزه مهم از دیدگاه مکنزی........................................................................... 22

    2-4 فرایند هدفگذاری..................................................................................................... 22

    2-5 چهار اصل مهم مدیریت زمان از دیدگاه لوئیس دیوید........................................... 24

    2-6 دیدگاه‌های مدیریت زمان........................................................................................ 24

    2-7 نقش مدیریت زمان بر فشار عصبی ناشی از کار مدیران و کارکنان..................... 28

    2-8 عومل مؤثر بر مدیریت زمان................................................................................... 28

    2-9 برخی از اصول مدیریت زمان................................................................................. 30

    2-10 دیدگاه دراکر......................................................................................................... 30

    2-11دیدگاه سنگه........................................................................................................... 31

    2-12پژوهش‌های انجام شده در خصوص مدیریت زمان.............................................. 32

    2-13 استانداردسازی آزمون‌های روانی - تربیتی........................................................ 41

    2-14 مسأله رواسازی ابزار پژوهش............................................................................. 43

    2-15 منطق اساسی روش‌های تحلیل عاملی................................................................... 45

    2-16روش‌های مختلف تحلیل عاملی............................................................................... 46

    2-17 چرخش عامل‌ها..................................................................................................... 49

     

    فصل سوم: روش پژوهش

    3-1 جامعه آماری و گروه نمونه مورد مطالعه.............................................................. 53

    3-2 ابزار پژوهش ......................................................................................................... 54

    3-3طرح پژوهشی و شیوه‌های بررسی آماری پژوهش................................................. 54

    3-4 روش گردآوری اطلاعات........................................................................................ 55

    3-5 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها................................................................................... 55

     

     

    فصل چهارم: یافته‌های پژوهش

    4-1 توصیف داده‌ها........................................................................................................ 58

    4-2 مشخصه‌های آماری و برآورد ضریب اعتبار پرسشنامه مدیریت زمان................ 60

    4-3 تحلیل عاملی مواد پرسشنامه................................................................................... 62

    4-4 عامل‌های استخراج شده از مرحله اول تحلیل عاملی............................................... 65

    4-5 راه حل پایانی (چرخش یافته‌).................................................................................. 68

    4-6 مشخصه‌های نمره‌های مدیریت زمان گروه نمونه مورد مطالعه............................ 71

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

    5-1 خلاصه.................................................................................................................... 82

    5-2 بحث و نتیجه‌گیری................................................................................................... 84

    5-3 محدودیت‌های پژوهش............................................................................................ 86

    5-4 پیشنهادهای پژوهش............................................................................................... 87

     

    منابع

    منابع فارسی.................................................................................................................... 90

    منابع انگلیسی.................................................................................................................. 93

    پیوست.......................................................................................................................... 96

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    منصوبی فرد، محسن. (1382). سینما روان شناسی ازدواج، با نظارت موسسه توانمندی‌های فردی تحت عنوان روان شناسی ازدواج

    مینو چین، سالوادر و فیثمن، اج. پارلز. (1381). فنون خانواده درمانی، ترجمه فرشاد بهاری و فرح سیا، تهران: انتشارات رشد.

    پاتو، مژگان. (1381). رابطه خود پنداره و نگرش‌های مربوط به عشق، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه شهید بهشتی.

    عسگریان، مهناز (1383). عشق از دیدگاه روان شناسی، چاپ اول تهران، انتشارات مدرسان تهران.

    شریفی، حسن پاشا شریفی، نسترن. (1380). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ چهارم، تهران، انتشارات سخن.

    هومن، حیدرعلی. (1384). استنباط آماری در پژوهش رفتاری، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.

    هومن، حیدر علی. (1380). تحلیل داده‌های چند متغیری در پژوهش رفتاری، چاپ اول، تهران: انتشارات پارسا.

    کلاین، پل. (1380). راهنمای آسان تحلیل عاملی، ترجمه دکتر سید جلال صدر السادات و اصغر مینایی، چاپ اول، مهر (قم)، انتشارات سمت.

    بازرگان، مهدی. (1335). عشق و پرسشت یا ترمو دینامیک انسان، تهران: انتشارات سپهر.

    پورافکاری، نصرت ا... .(1376). فرهنگ جامع روان شناسی روان پزشکی انگلیسی فارسی، جلد 1و2، چاپ دوم، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.

    بوسکالیا، لئو. (1372). زاده برای عشق، ترجمه هوشیار انصاری فر، چاپ دوم، تهران: انتشارات البرز.

    گنجی، حمزه. (1380). ارزشیابی شخصیت (پرسشنامه‌ها)، چاپ اول، تهران: انتشارات ساوالان.

    بوسکالیا، لئو. (1370، الف). زندگی عشق و دیگر هیچ، ترجمه مهدی قراچه داغی، چاپ سوم، تهران: انتشارات روشنگران.

    بوسکالیا، لئو. (1370، ب). زندگی با عشق زیباست، ترجمه توراندخت تمدن (مالکی)، چاپ پنجم، تهرانک انتشارات روشنگران.

    بیابانگرد، اسماعیل. (1381). جوانان و ازدواج، چاپ اول، تهرانک انتشارات دفتر نشر و فرهنگ اسلامی.

    احمدی، علی اصغر. (1381). چگونگی و حدود ارتباط سالم بین دختر و پسر قبل از ازدواج، جوان و تشکیل خانواده (ص 938)، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

    اسد بیگی، زهره. (1385). بررسی رابطه عناصر سبک‌های عشق و رضایت زناشویی، پایان نامه کارشناسی، چاپ نشده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

    صدقی طارمی، علیرضا. (1383). تعیین ارتباط بین سبک‌های دبستگی دانشجویان متاهل دانشگاه شهید بهشتی و نوع عشق آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه شهید بهشتی.

    نادری، عزت ا... و سیف نراقی. (1376). روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران: انتشارات بدر.

    شریفی، حسن پاشا. (1384). اصول روان سنجی و روان آزمایی، چاپ دهم، تهران: انتشارت رشد.

    هومن، حیدر علی. (1383). آثار توصیفی در علوم رفتاری، چاپ پنجم، تهران: انتشارات پارسا.

    http://en.wipedia.org/wiki/companionate-love

    http: //findarticles.com/p/articales/mi-ga3852is2004/ai-9403900

    http: //academics.tjhsst.edu/psych/oldpsych/strenberg

    http: //family.jrank.org/pages/1088/love.html

    http: //mosbatemat.bogfa.com/post-127.aspx

    http://science.jrank.org/ pages/ 10030/ love-western – nations -scientific-analysis-love...

    http: //www.doctorshiri.com/weblog/archives/000372.php

    http://www.richardatkins.co.uk/atws/document/280.html

     

    منابع انگلیسی

    - Dwyer, D. (2000). Interpersonal relationships, London: Routledge.

    - Papalia, P.E., Sterns, H. L., Feldman, R. D. & camp, C. (2002). Adult development and aging (2nd ed.) New York: Mc Graw-Hill

    - Eysenck, M.W. & Flanagan, C. (2001). Psychology for A2 level, Lndon: psychology 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت