پایان نامه ژئوپولیتیک قزاقستان، فرصت ها و چالش ها

تعداد صفحات: 185 فرمت فایل: word کد فایل: 10001482
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه صنایع دفاع - نظامی
قیمت قدیم:۲۵,۱۰۰ تومان
قیمت: ۲۳,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ژئوپولیتیک قزاقستان، فرصت ها و چالش ها

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (.M.A)

    گرایش : جغرافیای سیاسی

    چکیده

    قزاقستان از جمله چهارده جمهوری شوروی سابق است که به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991 تحت عنوان «جمهوری قزاقستان» اعلام استقلال نمود. این کشور در بخش شمالی آسیایی مرکزی قرار گرفته و با حدود 16 میلیون نفر جمعیت، وسعتی بیش از 000/700/2 هزار کیلومتر مربع دارد.

    در این پژوهش به مطالعه و تحلیل «فرصت ها و تهدیدهای ژئوپولیتیکی» قزاقستان پرداخته و با تدوین «کدهای ژئوپولیتیکی» این کشور به این نتیجه رسیده ایم که «تنگناهای جغرافیایی» به خصوص عدم دسترسی به آب های آزاد و «تنگناهای جمعیتی» شامل ترکیب ناموزون و نامتجانس جمعیت و تراکم جمعیت پایین مشکلات ژئوپولیتیکی زیادی برای این کشور ایجاد نموده است. این کشور علیرغم فرصت های ژئوپولیتیکی خوبی که در اختیار دارد (ذخایر عظیم نفت و گاز، منابع طبیعی متنوع و وسعت سرزمین) به دلیل تنگناهای جغرافیایی و جمعیتی که با آنها روبرو است
    نمی تواند به جایگاه یک قدرت جهانی دسترسی یابد.

    اهداف این پژوهش عبارتند از: ترسیم حوزه های ژئوپولیتیکی و ژئواکونومی جدید ایران در آسیای مرکزی و قزاقستان، شناخت زمینه ها و فرصت های همکاری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران و قزاقستان، یافتن راهکارهای کاربردی برای تبدیل فرصت ها و تهدیدهای ژئوپولیتیکی قزاقستان به فرصت های همکاری این کشور با ایران.

    روش تحقیق در این پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و روش کار بهره گیری از منابع مکتوب شامل کتب مرجع، مجلات تخصصی و سایت های اینترنتی می باشد.

     

    مقدمه

    ایران کشوری است با تمدن سه هزار ساله و یکی از چهار تمدن بزرگ و باستانی جهان می باشد که در کنار کشورهایی چون یونان ، روم ، چین و مصر قرار می گیرد و از دوران قبل از میلاد مسیح یعنی از زمان عیلامی ها و بعد مادها دارای حوزه تمدنی وسیعی بوده است و با آغاز دوران پادشاهی و به نوعی دوران هخامنشی، حوزه سیاسی و حکومتی ایران به مناطق خراسان بزرگ که شامل بخشهایی از آسیای مرکزی امروز هم می شد گسترش یافت. بعدها با تلاش دولت های بعدی ایران و بویژه در دوره ساسانیان عمده این مناطق و سرزمین های حاشیه دریای خزر به تمدن ایران پیوستند و به صورت استان های شمالی ایران در آمدند و تا قرون اخیر یا بخشی از قلمرو سیاسی ایران محسوب می شدند و یا در ارتباط مستقیم با دولت ایران بودند.

    با پایان یافتن دوران هفتاد ساله حاکمیت کمونیستی بر این منطقه و ظهور پدیده شگرف فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در آخرین سال های قرن بیستم، که به همسایگی جدید ایران با دولتهای تازه استقلال یافته ی آسیای مرکزی (و قفقاز) منجر شد،  مردم ما و حتی محققین و دانشگاهیان، به یکباره با همسایگانی جدید مواجه شدند که شناخت کمی از ایشان داشتند اما با تاریخ این سرزمین تا حدودی آشنا بودند. توجه به همسایگی ایران در دریای خزر با چهار کشور قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و آذربایجان و سابقه تاریخی و فرهنگی خود در منطقه، منافع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی زیادی برای ما خواهد داشت. برای ایران تنظیم روابط با کشورهای آسیای مرکزی یک ضرورت است اما منفعت ناشی از گسترش روابط جز در پرتو برقراری تعادل در ارتباط با کشورهای اروپایی و امریکا حاصل نخواهد شد چرا که موقعیت ویژه جغرافیایی به ایران اجازه می دهد که از رقابت دیگران به نفع خود و در راستای ارتقای منافع خود بهره لازم را ببرد، این دقیقاً همان کاری است که تاکنون آنطور که باید و شاید، از سوی دولتمردان به درستی انجام نگرفته است.

    کشور قزاقستان که مولود فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است درمیان 14 دولت جدید بوجود آمده به دلیل موقعیت استراتژیک و ممتاز در بین کشورهای منطقه و نیز به علت وجود منابع سرشار زیرزمینی خصوصا منابع انرژی از اهمیت خاص و به سزایی برخوردار است. وسعت زیاد سرزمین و دارا بودن مرزهای  طولانی با دو قدرت بزرگ منطقه یعنی روسیه و چین و ساحل طولانی در دریای خزر از ویژگیهای خاص این کشور بشمار می رود. این کشور به عنوان پل ارتباطی بین آسیای مرکزی، اروپا و شرق آسیا نقش قابل ملاحظه ای در صحنه روابط بین الملل ایفا می نماید و توجه خاص بسیاری از کشورها خصوصا دولتهای بزرگ را در خصوص ایجاد روابط هر چه وسیعتر با این کشور و سرمایه گذاری در آن جلب نموده است. بطوری که از همان ابتدای استقلال، سیل سرمایه گذاران غربی به این کشور سرازیر شده است. با توجه به رقابت و تنشهای تاریخی و عمیق غرب با روسیه و چین که در حال حاضر به جنگ تجاری و اقتصادی تبدیل گردیده است، این کشور برای سرمایه گذاران کشورهای غربی یک امتیاز برجسته و یک موقعیت ویژه و برتر محسوب می گردد.

    با پیدایش دولتهای جدید در آسیای مرکزی در سال 1991، قزاقستان ازجمله کشورهایی است که مورد توجه قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای قرار گرفته است، زیرا این سرزمین همواره مکمل استراتژی اقتصادی و استراتژی دفاعی قدرتهای همجوار و قدرتهای فرامنطقه ای بوده است. در این میان، وضعیت ژئوپولیتیکی قزاقستان بدلایل مختلف با دیگر کشورهای آسیای میانه تفاوت دارد و این کشور را می توان مهمترین کشور این منطقه دانست.

    اگر بر اساس نظریات جهانی ژئوپولیتیک، کشورهای شمال ایران را بخشی از سرزمین هارتلند به حساب آوریم، ایران به عنوان سرزمین حاشیه ای این کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به شرایط جدید کشورهای آسیای مرکزی و به واسطه شکاف و جدایی که بین آنها ایجاد شده و به خاطر موقعیت جغرافیایی این کشورها که محاط در خشکی بوده و جهت فعال شدن در اقتصاد بین الملل نیاز به سرزمین های مکمل خارجی خواهند داشت، خاک ایران می تواند گزینه ای بسیار مناسب باشد.

    آشنایی بیشتر با کشور قزاقستان و برآورد نقاط قوت و ضعف ژئوپولیتیکی این همسایه جدید اما تاریخی، می تواند قدمی هرچند کوچک در شناخت بهتر این کشور و این منطقه و بالطبع فراهم آوردن زمینه ای مناسب تر برای ترسیم و تنظیم بهینه روابط سیاسی -  اقتصادی میهن عزیزمان، ایران اسلامی با این منطقه مهم از جهان باشد.

    -1) بیان مسئله

    «یکی از مسائلی که در استراتژی ملی کشورها در نظر گرفته می شود، بررسی، مطالعه و تحلیل امکانات و توانایی های ناشی از عوامل مختلف جغرافیایی – انسانی یک کشور تحت عنوان «فرصت های ژئوپولیتیکی» و مشکلات و محدودیت های آن کشور تحت عنوان «تهدیدهای ژئوپولیتیکی» است که از آن به عنوان تدوین «کدهای ژئوپولیتیک» یاد می شود. این عوامل ژئوپولیتیکی با توجه به نقشی که در افزایش یا کاهش قدرت و منافع ملی یک کشور دارند هم می توانند به صورت عوامل مثبت (با کارکرد مثبت)، قدرت یک کشور را افزایش داده و هم می توانند به صورت عوامل منفی (با کارکرد منفی)، قدرت یا منافع ملی آن کشور را به چالش بکشانند. تدوین کدهای ژئوپولیتیک یا «استراتژی ژئوپولیتیکی» علاوه بر اینکه پایه و اساس سیاست خارجی کشور را تشکیل می دهد، همچنین مشخص می کند که یک کشور با توجه به وزنی که در سطح جهانی، منطقه ای یا محلی دارد چگونه قدرتی به حساب می آید و بر اساس آن کدامیک از کدهای سه گانه مذکور را می توان برای آن کشور تدوین نمود.

    با پیدایش دولتهای جدید در آسیای مرکزی، قزاقستان از جمله کشورهایی است که بدلیل موقعیت و ویژگی های خاص ژئوپولیتیکی، مورد توجه قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای قرار گرفته است. در این پژوهش به مطالعه و بررسی ویژگی های یاد شده بر پایه ی تقسیم بندی فوق می پردازیم و کدهای ژئوپولیتیکی کشور قزاقستان را در دو قالب فرصت ها و تهدیدات بیان خواهیم کرد.

    وضعیت ژئوپولیتیکی قزاقستان بدلایل مختلف با دیگر کشورهای آسیای میانه تفاوت دارد و این کشور را می توان مهمترین کشور این منطقه دانست زیرا این سرزمین همواره مکمل استراتژی اقتصادی و استراتژی دفاعی قدرتهای همجوار و قدرتهای فرامنطقه ای بوده است. اگر بر اساس نظریات جهانی ژئوپولیتیک، کشورهای شمال ایران را بخشی از سرزمین هارتلند به حساب آوریم، ایران به عنوان سرزمین حاشیه ای این کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به شرایط جدید کشورهای آسیای مرکزی و به دلیل موقعیت جغرافیایی این کشورها که محاط در خشکی بوده و جهت فعال شدن در اقتصاد بین الملل نیاز به سرزمین های مکمل خارجی خواهند داشت، خاک ایران می تواند گزینه ای بسیار مناسب برای این منظور باشد.

    مطالعه منطقه آسیای مرکزی و شناخت فرصت ها و تهدیدات ژئوپولیتیکی این همسایه جدید اما تاریخی، می تواند قدمی هرچند کوچک در شناخت بهتر این کشور و یافتن زمینه های همکاری و فراهم آوردن شرایطی مناسب تر برای ترسیم و تنظیم بهینه روابط سیاسی - اقتصادی میهن عزیزمان، ایران اسلامی با این کشور و این منطقه مهم از جهان باشد.

     

    1-2) سوالات اصلی

    الف) فرصت های ژئوپولیتیکی قزاقستان کدامند؟

    ب) تهدیدهای ژئوپولیتیکی قزاقستان کدامند؟

    ج) جایگاه جهانی قزاقستان بر اساس استراتژی ژئوپولیتیکی (کدهای ژئوپولیتیکی جهانی، منطقه ای یا محلی) چیست؟

     

    1-3) فرضیه ها

    الف) به نظر می رسد در اختیار داشتن منابع طبیعی فراوان به خصوص منابع انرژی و نیز موقعیت جغرافیایی پیوند دهنده قزاقستان در میان روسیه، چین، سایر کشورهای آسیای مرکزی و ایران (از طریق دریای خزر  از جمله فرصت های ژئوپولیتیکی این کشور باشد.

    ب) عدم دسترسی مستقیم به آب های آزاد و تنگناهای جمعیتی شامل ناموزونی شدید جمعیت و تراکم جمعیت پایین، می تواند مهمترین تهدیدهای ژئوپولیتیکی این کشور به شمار رود.

    ج) بر اساس استراتژی ژئوپولیتیکی قزاقستان، این کشور نمی تواند یک قدرت جهانی به حساب آید و احتمالا قدرتی منطقه ای یا محلی خواهد بود.

    1-4) قلمرو پژوهش

    قلمرو این پژوهش کشور قزاقستان و حوزه ژئوپولیتیکی محاط بر آن یعنی حوزه ژئوپولیتیکی آسیای مرکزی و قدرت های تاثیر گذار بر این حوزه شامل روسیه، چین، ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان و تا حدودی عربستان می باشند. همچنین بدلیل حضور جدی و نفوذ قابل توجهی که آمریکا و اروپا در این حوزه پیدا کرده اند (اگرچه پیوستگی جغرافیایی با این منطقه ندارند) در قلمرو این پژوهش مورد اشاره قرار می گیرند.

     

    1-5) اهداف پژوهش

    الف) ترسیم حوزه های ژئوپولیتیکی و ژئواکونومی جدید ایران در آسیای مرکزی و در ارتباط با مهمترین کشور این حوزه، قزاقستان؛

    ب) شناخت زمینه ها و فرصت های همکاری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران و قزاقستان؛

    ج) یافتن راهکارهای کاربردی برای تبدیل فرصت ها و تهدیدات ژئوپولیتیکی قزاقستان به فرصت های همکاری در بخش های مختلف اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با این کشور؛

     

    1-6) روش کار تحقیق

    روش تحقیق در این پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و روش کار، بهره گیری از منابع مکتوب و دیجیتالی شامل کتب مرجع، سایت های اینترنتی، مجلات تخصصی و مصاحبه ها می باشد.

     

    1-7) پیشینه تحقیق

    با پایان یافتن دوران هفتاد ساله حاکمیت کمونیستی و ظهور پدیده شگرف فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که به همسایگی جدید ایران با دولتهای تازه استقلال یافته ی آسیای مرکزی (و قفقاز) منجر شد و اهمیت یافتن نقش ژئوپلیتیکی این مناطق در سطح بین المللی و منطقه ای، ضرورت مطالعه و تحقیق در این خصوص بویژه برای کشور ایران اجتناب ناپذیرگردیده است.

    در سال های اخیر گرچه در این حوزه توسط مراکز مختلف مطالعاتی انجام گرفته و مقالاتی (عمدتا سیاسی) به رشته تحریر درآمده است، اما آنطور که باید و شاید خصوصا حول محور جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک این منطقه مطالعات و تحقیقات کافی صورت نگرفته است.

    آنچه این پژوهش را از دیگر تحقیقات متمایز ساخته، توجه به ویژگیهای ژئوپولیتیکی مهمترین کشور منطقه آسیای مرکزی و فرصت های همکاری اقتصادی- سیاسی که در این منطقه و دریای خزر، برای جمهوری اسلامی ایران فراهم آمده است، می باشد. بویژه آنکه در سالهای اخیر سیاست خارجی کشورمان، در جهت بهره گیری از فرصتهای بدست آمده و توجه بیشتر به تحولات دریای خزر معطوف گردیده است.

     

     

  • فهرست و منابع پایان نامه ژئوپولیتیک قزاقستان، فرصت ها و چالش ها

    فهرست:

    چکیده

    مقدمه

    فصل اول : کلیات و مبانی نظری

    بخش اول : کلیات

    1-1) بیان مسئله .......................................................................................................... 2

    1-2) سوالات اصلی...................................................................................................... 3
    1-3) فرضیه ها............................................................................................................. 3
    1-4) قلمرو تحقیق....................................................................................................... 4
    1-6 ) اهداف پژوهش................................................................................................... 4

    1-7 ) روش کار تحقیق................................................................................................. 4

    5) پیشینه تحقیق........................................................................................................... 4

     

    بخش دوم : مبانی نظری

    1-2-1) مفهوم ژئوپولیتیک............................................................................................. 7

    1-2-2-) کدهای ژئوپولیتیکی........................................................................................ 11

    1-2-3) مفهوم تهدید و فرصت..................................................................................... 12

    1-2-4) بحران های قومی (تبیین نظری)......................................................................... 14

    1-2-5) آسیای مرکزی، نام و موقعیت............................................................................ 16

     

     

    فصل دوم : جغرافیای سیاسی آسیای مرکزی و دریای خزر

    2-1) موقعیت آسیایی مرکزی ....................................................................................... 19

    2-2) روابط خارجی..................................................................................................... 21

    2-3)نقش آسیای مرکزی در امنیت جدید خاورمیانه......................................................... 35

    2-4) نگاهى به منابع انرژی آسیای مرکزی و حوزه خزر................................................... 38

    2-5) سازمان های منطقه ای........................................................................................... 40

    2-6)دریای خزر........................................................................................................... 50

    2-7)  رژیم حقوقی در یای خزر.................................................................................... 59

     

    فصل سوم : جغرافیای طبیعی و انسانی قزاقستان

    3-1) موقعیت جغرافیایی کشور قزاقستان........................................................................ 68

    3-2) اقلیم................................................................................................................... 70

    3-3) منابع آب............................................................................................................. 71

    3-4) دریاچه آرال......................................................................................................... 74

    3-5) مشکلات زیست محیطی دریاچه آرال.................................................................... 75

    3-6)عوارض طبیعی...................................................................................................... 78

    3-7) بنادر مهم............................................................................................................. 78

    3-8) شهرهای مهم....................................................................................................... 79

    3-9) انتقال پایتخت از آلماتی به آستانه........................................................................... 83

    3-10) اوضاع اقتصادی................................................................................................. 84

    3-11) تولیدات کشاورزی............................................................................................. 87

    3-12) انرژی................................................................................................................ 89

    3-13)پیشینیه تاریخی.................................................................................................... 92

    3-14) جغرافیای انسانی................................................................................................ 99

    3-15) ادیان و مذاهب.................................................................................................. 107

    3-16) اوضاع اجتماعی................................................................................................. 113

    3-17) تلویزیون در جامعه قزاقستان............................................................................... 126

     

    فصل چهارم : ژئوپولیتیک قزاقستان

    4-1) چکیده ای از جغرافیای قزاقستان........................................................................... 128

    4-2)موقعیت ژئوپولیتکی قزاقستان................................................................................. 130

    4-3) کدهای ژئوپولیتیکی و تاثیر آن بر روابط کشورها..................................................... 132

    4-4) کدهای ژئوپولیتیک منفی یا تهدیدات ژئوپولیتیکی قزاقستان...................................... 133

    4-4-2) تنگناهای جغرافیایی.......................................................................................... 133

    4-4-2) تنگناهای جمعیتی............................................................................................. 138

    4-4-3) مشکلات اقلیمی.............................................................................................. 141

    4-5) کدهای ژئوپولیتیک مثبت یا فرصت های ژئوپولیتیکی............................................... 145

    4-5-1) موقعیت جغرافیایی و ارتباطی............................................................................ 145

    4-6-2) منابع طبیعی متنوع و فراوان............................................................................... 147

    4-6-3)تولید وسیع غلات............................................................................................. 151

    4-6-4) وسعت سرزمین و عمق استراتژیک.................................................................... 153

    4-6-5) انتقال پایتخت از آلماتی به آستانه....................................................................... 154

    4-6-6)در اختیار داشتن میراث استراتژیک شوروی سابق................................................. 155

    4-6-7) نرخ با سوادی بالا............................................................................................. 157

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1) جمع بندی و نتیجه گیری...................................................................................... 159

    5-2) آزمون فرضیه ها................................................................................................... 161

    5-3)پیشنهادات............................................................................................................ 164

    منابع و ماخذ.

    منبع:

    الف) منابع فارسی

    آشنایی با کشورهای مستقل مشترک المنافع-گیتا شناسی ص 10.

    آکینر، شیرین، (1367)، اقوام مسلمان اتحاد شوروی، تهران، ترجمه محمد حسین آریا.

    ابوالحسنی، صالح، (1382)، جمهوری قزاقستان، تهران، انتشارات وزارت امور خارجه.

    افشردی، محمد حسین، (1381)، ژئوپولیتیک قفقاز و سیاست خارجی جمهوری ایران، تهران، انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

    بوداغ ف، بوداغ، (1374)، خزر دریا یا دریاچه، تهران، مجله مطالعات آسیای مرکزی وقفقاز، شماره 10

    بوزان-ویور-دو ویلد، باری-اولی-پاپ، (1386)، چارچوبی تازه برای تحلیل امنیت، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.

    تاریخ تمدنهای آسیای مرکزی – یونسکو – دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی – تهران – 1374 .

    جعفری ولدانی، اصغر، (1381)، ژئوپولیتیک جدید دریای سرخ و خلیج فارس، تهران، انتشارات وزارت امور خارجه.

    سیف زاده، سید حسین، (پاییز 1378)، قفقاز و تراژدی لاینحل هویت ملی، فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز

    عبداله خانی، ع، عصاریان نژاد، ح، 1385، تهدید در نظریه‌های امنیت، مجله مطالعات دفاعی استراتژیک، شماره آذر ماه،

    عزتی، عزت اله، (1371)، ژئوپولیتیک، انتشارات سمت.

    عزتی، عزت اله، (1373)، ژئواستراتژی، تهران، انتشارات سمت.

    عشقی-قنبر زاده، ابوالفضل-هادی، (1374)، ویژگیهای جغرافیایی آسیای مرکزی و قزاقستان، مشهد.

    علی پور، عباس، (پاییز1383)، فصلنامه جغرافیای نظامی، شماره2.

    فرجی، عبدالرضا، (1383)؛ ژئوپولیتیک فقر در ایران، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

    فرهنگ عمید، (1364)، تاریخ و جغرافیا، اطلاعات عمومی، تهران، انتشارات جاویدان.

    فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، (1368)، شماره2.

    فولر، گراهام، (1373)، قبله عالم ژئوپولیتیک ایران

    کریمی پور، یداله، (1382)، آذربایجان بزرگ، فرصتها وتنگناها، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، مشهد، انتشارات پژوهشکده امیر کبیر

    کولایی، الهه، (1384)، ایران و روسیه؛ فرصت ها، تهدید ها و چالش ها، تهران، موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین الملل ابرار معاصر.

    کولایی، الهه، (1386)، کتاب امنیت بین الملل(2) تهدید ها و چالش های فراروی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران (2)، مقاله دوم.

    کین لای–لیتل، مک–آر.دی ، (1380)، کتاب امنیت جهانی رویکرد ها و نظریه ها، مترجم افتخاری، اصغر ،تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.

    گزارشهای اداره دوم کشورهای مشترک المنافع و قفقاز وزارت امور خارجه و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران- آلماتی.

    گیتا شناسی، (1375)، آشنایی با کشورهای مستقل مشترک المنافع، تهران.

    مجتهد زاده، پیروز، (1381)،  جغرافیای سیاسی وسیاست جغرافیایی، تهران، انتشارات سمت.

    معین، محمد، فرهنگ فارسی، جلد 5، ماده آسیای مرکزی.

    مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، (1369)، دائره المعارف بزرگ اسلامی،

    منابع و ظرفیتهای اقتصادی آسیای  مرکزی و قفقاز – مرکز مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز –تهران – 1374

    میر حیدر، دره، تحولات آسیای مرکزی، رشد جغرافیا، شماره 12.

    میرحیدر، دره، (1380)، مبانی جغرافیای سیاسی، تهران، انتشارات سمت.

     

    نقل قول از محمد صفری معاون وزارت امور خارجه و نماینده ایران در دریای خزر-سال 1384.

    ولایتی، علی اکبر، (1371)، نگاهی دوباره به تاریخ آسیای مرکزی، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه.

     

    ب) منابع انگلیسی

    Arend Lijphart, Democracy in Plural Societies, (new Haven & London 1980), PP.51-203, & E.A. Nordlinger, "Conflict Regulation in Divided Socities" , (Cambridge, 1977), P. 21 FF.

    Colin H. Williams, and Eleonor Kofman  (eds.), "Community Conflict and Nationalism" ,(London and  New York, 1989),P.1.

    Microsoft ® Encarta ® 2007. © 1993-2006 Microsoft Corporation.

    Patricko, Sulivan , Geopolitics  (London: Croom Helm , 1986). P.2.     

    Samuel P. Huntington ,,,the Clash of Civilization,, , Foreign Affairs , vol 72:3     (Summer  1993) , pp. 22-40.

    The Europe World Of  Year Book 1995, 2000 & 2001.

    U.S. Geological Survey Microsoft Corporation All Rights Reserved

    World Conservation Monitoring Center, WCMC 1996.

     

    ج) منابع دیجیتالی (سایت های اینترنتی)

    http://bashgah.net

    http:/did.tisri.org

    http://www.caspianstudies.com

    http://www.donya-e-eqtesad.com

    http://www.iran-nabard.com

    www.irdiplomacy.ir

    http://portal.mfa.gov.ir

    www.reporter.ir

    http://www.rscaf.org

    www.shana.ir

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت