پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه

تعداد صفحات: 106 فرمت فایل: word کد فایل: 1000147
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۷,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی

    « مقدمه »

    جامعه خود به خود معنی و مفهوم ندارد . اصولاً جامعه مفهومی انتزاعی و ساخته تفکرات و ذهنی بشری است که در اثر اجتماع و جمع شدن عده ای از افراد و  اعضای خانواده در یک مجموعه و محله و اقلیم و مکان اطلاق می گردد و چون بشر از آغاز خلقت به صورت جمعی زندگی کرده و برای رفع نیازهای اولیه و برقراری نیازهای ارتباطی و نیز عاطفی و ترس از خطرات حیوانات درنده و رعد و برق و سیل و زلزله سعی در گردهم آیی و در کنار هم زیستن داشته اند . ( کاردان ، 1373)

    هر امر اجتماعی و پدیده اجتماعی عبارت است ، هر موقعیت ، هر رابطه یا واقعیتی که به نحوی یکی از جنبه های حیات اجتماعی را توجیه کند.

     ( محسنی منوچهر ، 1366 ) "16"

    بنابراین اجتماعی بودن موجود انسان امری مسلم و علی حده ( علیحده ) است و رفع نیازهای انسانی بوسیله یکدیگر یک پدیده طبیعی و اجتناب ناپذیر است پس قلمرو انسان ها در گروه و روابط بین آنها در بستری از نیازهای طبیعی و اجتماعی و عاطفی و ... در روی کره خاکی پراکنده و مستتر است .

    امروزه نیازها متنوع و پیچیده نشده و هزاران نیاز اقتصادی ، اجتماعی ، هنری ، علمی ، فنی ، تحصیم ، عاطفی ، ورزشی و ... درهم تنیده شده اند و با توجه به رشد و توسعه تکنولوژی و ارتباطات ، هنسون ، تکنولوژی های جدید ارتباطی ، 1373 ترجمه حیدری ) .

    سرعت ارتباط و انتقال پیام ها چه از نوع پیام های شغلی و تحصیلی و علمی و پژوهشی و اقتصادی و سیاسی و چه از نوع هنری و اجتماعی و ورزشی و غیره به سرعت در سراسر جهان پراکنده و دریافت می گردد . آنچنانکه اگر  در کره زمین در بالاترین نقطه  قطب شمال اتفاقی بیفتد در جنوبی ترین نقطه کره زمین در طول فقط چند دقیقه ارتباط برقرار و پیام قابل شنیدن و دیدن و ... می باشد .

    این مسئله در مورد امور و پدیده های نابهنجار نیز وجود دارد و گروه های زیرزمینی و مافیا می توانند اطلاعات و پیام ها را در کوتاه ترین زمان به گیرندگان خود منتقل کنند . در این تحقیق نوع دیگری از نفوذ و رسوخ در اجتماعات مختلف را در نظر داریم که پدیده ها و امور و رفتارهای مدی

     ( Fashen ) که برخی حتی مورد قبول هنجارهای جامعه ما نیستند . چگونه وارد جامعه شده و ترویج می شدند و راه های مقابله با آن چگونه است ؟

    «  کلیات »

    بیان مسئله

    وَ  کَذلِکَ  سَوَّلَت لی نَفسی ( طه ، 96 )

    نفس من کار مرا برایم زیبا جلوه می دهد . ( نصری ، 1372) "7/3"

    همه صاحب نظران و اندیشمندان و حکما و فیلسوفان و متخصصان قدیم و جدید معتقدند که نیازهای انسانی دو قسم است . الف) نیازهای اولیه ب) نیازهای ثانویه

    نیازهای اولیه شامل نیاز به غذا ، پوشاک ، امنیت ، مکان ، تولید مثل ، درمانی و ... و نیازهای ثانویه مثل تفریح و ورزش و هنر و ...

    در همه دنیا نیازهای اولیه اصل است و همه کشورها و دولت ها هر کدام به نوعی از طریق برنامه های اقتصادی و اجتماعی و طرح ها و لوایح گوناگون حمایتی و تشویقی و ضمانت کاشت و داشت و برداشت محصولات و تولیدات و نظام عرضه و تقاضا به همه مردم شهرها و روستا خدمات مختلف اجتماعی و مدنی ارائه می نماید .

    در بعد اجتماعی روابط گروه ها و اجتماعات از طریق نهادها و موسسات و سازمان ها شکل می گیرد و در این برهه قانون و روابط سنتی و مذهبی و ارتباطی با هم تلفیق شده و فرهنگ و تمدن هر جامعه را شکل می دهد .

    ( عاری نژاد ، 1365)

    روابط پیچیده مردم با یکدیگر و گروه ها با گروه های دیگر در شیوه های رسمی و غیررسمی و در قالب قوانین و مقررات اجتماعی و اخلاق و آداب و رسوم و سنت های دینی و اعتقادی مجموعه گسترده ای از رفتارهای مختلف در زمینه های پوشاک و خوراک و روابط اجتماعی و اخلاق و نگرش ها و گرایش ها را بوجود می آورد .

    مثلاً گروه های دانش آموزی با ارشاد اسلامی و معلمان و خانواده ها و فعالیت های کتابخانه ای و گروه های تحصیلی و آموزش کنکور در ارتباط هستند . و این نهادها خود با نهادهای بزرگتر نظیر وزارت فرهنگ و آموزش و پرورش و آموزش عالی و غیره در ارتباط هستند . صدا و سیما و روزنامه ها و مجلات و بولتن های خبری و ورزشی این روابط را برجسته و اطلاع رسانی می کند و چون خود وسایل ا رتباط جمعی و خبرنگاران و رادیو و تلویزیون از ماهواره و روابط بین الملل تاسی و تاثیر می گیرند ممکن است . رفتار و مدل آموزشی و طرز ارائه جدید تدریس و کتاب نوین و قابل اعتمادی  و یا افراد موفقی و یا دانشگاه ها معتبر جهانی را به تبلیغ بکشد و از این نقطه نظر عده ای از دانش جویان و دانش آموزان علاقه خاصی به فردی که از خارج مورد تبلیغ واقع شده قرار بگیرند و برای همنوایی و همرنگی با آن لباس خود را همرنگ و هم شکل لباس ایشان قرار دهند و حرکات و سکنات خود را با حرکات و رفتارها و سکنات آن فرد متناسب سازند و این اولین قدم رسوخ و مدگرایی در میان نوجوانان و جوانان می گردد.

    امروزه ارتباطات از نوع موبایل ، ماهواره ، تلویزیون ، جراید و روزنامه ها بسیار گسترده شده است و شبکه های ماهواره ای در سراسر جهان قابل دسترس هستند . و گیرنده های تلویزیونی در ساعات آخر شب جوانان و نوجوانان و حتی خانواده ها را به خود مشغول می دارد و در این برنامه ها سیاست ها و اقتصاد و هر و ورزش و مبادلات مختلف اجتماعی و هنری و سینمایی و تبلیغی به شدت تبلیغ می گردد.

    در جامعه ما برای پوشش و خوراک و رفتارها هنجارهای دینی و اسلامی و حد و مرز تعیین شده وجود دارد . و عده ای از جوانان و نوجوانان خود را ملزم و راضی به اطاعت و تبعیت از این الگوها و مدل های هنجار شده نمی دانند و با تماشای فیلم های سینمایی و ماهواره ای و مشاهده افراد و هنرمندان و چهره های شناخته شده جهانی در قالب فیلم ها و تبلیغات کالایی و هنری و ورزشی به شدت تمایل ودرون خود را از الگو پذیری وتبعیت و پیروی از نوع رفتار وپوشش و حرکات و رفتارهای فرد مورد علاقه قرار می دهند و از روز بعد لباس آن هنر پیشه و یا چهره آرایی آن چهره سینمایی و یا طرز راه رفتن فلان ورزشکار خارجی و لباس ها و خال کوبی ها و غیره در میان جوانان مد و فراوان می شود و ظاهراً هم هیچگونه خلافی از فرد سرنزده است و ولی ترویج و گسترش این رفتارها و اوج و تعمیم آن باعث نهادی شدن آن رفتار و همگانی شدن آن رفتار درمیان جامعه می گردد . و فرهنگ و تمدن ما را تحت الشعاع قرار میدهد . 

  • فهرست و منابع پایان نامه راه های رسوخ مُدهای غیر متعارف بر جامعه

    فهرست:

    فصل اول

    (کلیات تحقیق)

    مقدمه                                                                                                  2

    کلیات                                                                                                   4

    اهمیت مسئله                                                                                        

    اهداف تحقیق                                                                                         10

    متغیرهای تحقیق،فرضیه و سؤالات تحقیق                                                     11

    تعاریف واژه ها و اصطلاحات                                                                    13

    فصل دوم

    (ادبیات و پیشینه تحقیق)

    تقلید و مدگرایی در یادگیری بوسیکه مشاهده                                                          15

    نظریه های تقلید                                                                                     17

    ارزیابی نظریه های تقلید                                                                           33

    عواملی که بر احتمال وقوع تقلید اثر می گذارند                                                         37

    انگیزش پیشرفت                                                                                     45

    فوبیها و ترسها و شناخت ها                                                                      53

    سرمشق گیری در رفتار درمانی                                                                58

    فراگیری رفتارهای جدید                                                                          63

    خلاصه فصل                                                                                         67

    فصل سوم

    (روش تحقیق)

    روش تحقیق                                                                                          71

    نمونه آماری و حجم نمونه                                                                       72

    ابزار گردآوری اطلاعات                                                                           74

    روش گردآوری اطلاعات                                                                          75

    روش آماری                                                                                         76

    فصل چهارم

    (تجزیه و تحلیل داده ها)

    تجزیه و تحلیل توصیفی                                                                            78

    نمودار فراوانی                                                                                                 81

    تفسیر آماری                                                                                         82

    تفسیر درصدی                                                                                               84

    تحلیل آماری                                                                                         86

    نتیجه آماری                                                                                          88

    فصل پنجم

    (نتیجه گیری)

    نتیجه گیری                                                                                           90

    محدودیت ها و ملاحظات پژوهش                                                               93

    پیشنهادات                                                                                            94

    منابع و مآخذ                                                                                         95

    پرسشنامه                                                                                            96

    .

    منبع:

    اتو کلاین برگ ، 1372

    روان شناسی اجتماعی

    علی محمد کاردان

    اندیشه

    تهران

    دلاور ، علی ، 1373

    روش های آماری در علوم تربیتی

    _____-----

    پیام نور

    تهران

    دوان شولتز ، 1377

    نظریه های شخصیت

    جمعی از مترجمان

    ارسباران

    تهران

    سید محمدی ، یحیی، 1377

    روان شناسی یادگیری

                -----

    روان

    تهران

    شعاری نژاد ، علی اکبر ، 1365

    جامعه شناسی آموزش و پرورش

                -----

    امیر کبیر

    تهران

    محسنی ، منوچهر ، 1362

    جامعه شناسی عمومی

                -----

    طهوری

    تهران

    نصری ، عبداله، 1372

    مبانی انسان شناسی در قرآن

                -----

    فیض کاشانی

    تهران

    هنسون، 1372

    تکنولوژی جدید ارتباطی

    داوود حیدری

    ارشاد اسلامی

    تهران

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت