پایان نامه مقایسه اضطراب دانش‌آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهرستان کرج

تعداد صفحات: 70 فرمت فایل: word کد فایل: 10001431
سال: 1388 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه اضطراب دانش‌آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهرستان کرج

    پایان‌نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی

    رشته مشاوره عمومی 

    فصل اول

    مقدمه

    بیان مسأله

    اهمیت و ضرورت پژوهش

     اهداف تحقیق

    فرضیه‌ها

    تعاریف عملیاتی واژه ها

    مقدمه :

    اضطراب[1] اساس همه هیجانات است. آیودن[2] عصر حاضر را عصر اضطراب نامیده است. پیچیدگیهای جاری تمدن سرعت تغییرات و بی‌توجهی به مذهب و ارزشهای خانوادگی برای افراد و اجتماع ، تعارضها و اضطرابهای تازه‌ای به وجود آورده است. (کاپلان سادوک ، 1368)

    درحالیکه ارائه یک تعریف از اضطراب که تمامی جنبه‌های آن را پوشش دهد بسیار مشکل است ولی هرکس می‌داند که این احساس چیست اضطراب یک احساس بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم است که با یک یا چند احساس جسمی همراه می‌گردد درواقع اضطراب یک پاسخ به خطر یا تهدید است به منظور حمایت ارگانیزم. (پورافکاری، 1373)

    اشکال اضطراب را برحسب هیجانی که نرمال یا بیمارگونه باشد مورد بررسی قرار می‌دهند بطورکلی اضطراب ممکن است سن حالت[3] و صفت‌ها[4] متقارن شود. (سیمز 1995)

    حالت اضطرابی، کیفیتی از مضطرب‌بودن درحال است در این زمان خاص و واکنشی است شرایط تحریک‌آمیز محیط و ماهیت انتقال دارد اضطراب صفتی یک گرایش بلندمدت است که ممکن است تمام دوره زندگی را در برگیرد که معمولاً با اختلال شخصیت اضطراب همراه است. (سیمز 1995)

    بطورکلی استرس‌آمیز تلقی‌شدن یک حادثه ، بستگی به ماهیت حادثه و نیز چاره‌ها و دفاع‌ها و مکانیسم‌های مقابله‌ای شخصی دارد که همه اینها با ایگو (خود، نهاد) در ارتباط هستند انتزاعی جامع که به فرآیندهای ادراک تفکر و عمل شخص به حوادث برونی و سائق‌های درونی اطلاق می‌شود.

    اگر ایگو شخص عملکرد مناسب داشته باشد شخص در تعادل سازگارانه با دنیای برون و درون خود خواهد بود اگر عملکرد ایگو مناسب نبود و عدم تعادل ادامه یابد شخص دچار اضطراب خواهد شد. (کاپلان ، 1368)

    اضطراب در سه سیستم جداگانه خود را نشان می‌دهد که عبارتند از سیستم :

    روانی فیزیولوژیکی و رفتاری که در نهایت هدف آنها حمایت از ارگانیزم می‌باشد یکی از پیامدهای این سه بعد این است که می‌توانند با هم ترکیب شوند و در سطح اضطرابی که افراد تجربه می‌کنند تغییرات وسیعی ایجاد کنند. (تیلور ، 1953)

    اضطراب زمانی ناهنجار است که شدت آن مانع تحقق اهداف شخصی یا ارتباطات بین فرد می‌شود یا باعث درجات بالایی از ترس و درد شود. در چنین سطحی از شدت اضطراب به صورت اختلالات اضطرابی درنظر گرفته می‌شود بنابراین یک اختلال اضطرابی با شدت سطح اضطرابی که فرد تجربه می‌کند استمرار و تضعیف ، فرد مشخص می‌شود. (فاپولی گیلبرا ایروتبس ، 1988 ، به نقل از کاردوجی 1998)

    مطالعات اخیر نشان می‌دهند که اختلالات اضطرابی شایع‌ترین اختلالات روان‌پزشکی را تشکیل می‌دهند و تشخیص زود و به موقع اختلالات اضطرابی می‌تواند به درمان مؤثرتر و پیامدهای مثبت درمان این اختلالات منجر شود. امروزه ابزارهای تشخیصی مختلف در سراسر دنیا به منظور تسریع روان‌درمانی بوجود آمده است و کاربرد بالینی فراوانی دارند که برخی از این ابزارها در ایران نرم شده و قابل استفاده می‌باشند در این تحقیق سعی شده با استفاده از ابزارهای تشخیصی شناخته شده جهت تسهیل در تشخیص گامی برداشته شده باشد که در روند درمانی بهتر مؤثر واقع شود.

     

    بیان مسأله :

    اضطراب هسته مرکزی و نشانه اصلی اغلب اختلالات روانی محسوب می‌شود و همانطور که در بیماریهای جسمانی درد نماینده وجود بیماری است در بیماریهای روانی اضطراب نشانگر وجود مشکل می‌باشد.

    اضطراب یک وضعیت شایع در زندگی است و در شکل طبیعی خود انگیزه حرکت محسوبمی‌شود ولی در حالت فرضی و مزمن در سیستم شناختی عاطفی فرد واردمی‌شود و انفعالات ، عواطف، واکنش‌ها ، شناخت و ادراک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد تحقیقات مختلفی در زمینه مفهوم اضطراب و اختلالات اضطرابی انجام شده است و به عنوان نمونه ، تحقیقات الکین و برنات[5] (1987) که موفق شدند صفات پنهانی از بیماران روان‌تنی از جمله الکی تایمر را براساس پاسخگویی به رورشاخ تشخیص دهند و همچنین تحقیقات وسیعی که در کشور‌های کانادا ، سوئیس و فرانسه در ارتباط با اضطراب و آزمون رورشاخ انجام گرفته که بطورکلی نتایج نشان دادند پاسخگویی افراد اضطرابی و افراد عادی به این آزمون تفاوت معناداری دارد.

    در همین رابطه‌ این نکته نیز قابل بررسی است که آیا بین اضطراب دختران و پسران رابطه وجود دارد ؟

     

     

     اهداف تحقیق :

     اضطراب از هر نوع و از هر عامل و پدیده ای در زندگی انسانی همواره موجب رکود فعالیت ها و کاستی تلاش ها و کم شدن بهره وری و حتّی انحراف از نتایج عملکرد افراد انسانی است.

     اضطراب اگر فقط در حد استارت و انگیزش حرکت و فعالیت رُخ دهد اتفاقاً بسیار ارزشمند است و امّا اگر از حد خود خارج شود، موجب کاهش فعالیت ها و انحراف از اهداف و تعرّق دست و پا و تپش قلب و لرزش دست و پا در حالت جسمانی و کم خلقی و بدخلقی افراد و بدبینی و احساس حقارت در خود در جنبه شناختی و حتی پایین آمدن عزت نفس و اعتماد در افراد می گردد. فلذا هدف اصلی تحقیق عبارت است از :

     (فرضیه)

     مقایسه اضطراب دانش آموزان دختر و پسر سوم راهنمایی منطقه کرج می باشد

    اهمیت و ضرورت پژوهش :

    نظر به اینکه علائم اضطرابی در تمامی اختلالات روانی مشهود است و در بعضی موارد باعث پوشیده‌شدن تابلوی واقعی بیماری می‌شد و از طرفی درمان مناسب بر پایه تشخیص صحیح قرار دارد بنابراین اجرای چنین پژوهشی از اهمیت بسزایی برخوردار است براساس اطلاعات موجود تحقیقاتی در زمینه اضطراب انجام داده‌ایم.

     

    اهمیت پژوهش :

    جهت استفاده از نتایج پژوهش در کمک مشاوره‌ای به دختران و پسران است.

     

    تعریف عملیاتی :

    در فرد مضطرب بالا : در این پژوهش فرد مضطرب بالا براساس چارک بالای نمرات نمونه‌ها در آزمون سنجیده می‌شود.

    فرد مضطرب پائین : به کسانی اطلاق می‌شود که در آزمون اضطراب کتل در چارک پائین نمرات قرار دارند.

    نروز‌ها : عبارت از یک اختلال روانی است که عملکرد‌های اصلی شخصیت را دربرنمی‌گیرد و فرد به آن آگاهی دارد. از انواع بسیار رایج و شناخته شده نروز می‌توان اضطراب، وسواس ، ترسهای مرضی و هیستری را نام برد.

    افراد نوروتیک در مجموع تعدادی ویژگی مشترک دارند مثلاً خود را ناراحت احساس می‌کنند نقش اجتماعی خود را زیاد می‌برند در مقابل دیگران حالتی پرخاشگری دارند. یا برعکس پرخاشگری آنها متوجه خود آنهاست خوابهایشان اختلال دارد. روابط جنسی آنها مختل است (سردمزاجی ناتوانی و ...) و بسیار خسته هستند. (روانشناس عمومی دکتر حمزه گنجی)

     

    فرضیه‌ها :

    1 اضطراب دانش‌آموزان دختر بیشتر از دانش‌آموزان پسر است.

     بین اضطراب دانش آموزان دختر و پسر سوم راهنمایی منطقه کرج تفاوت معنی داری وجود دارد.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه اضطراب دانش‌آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهرستان کرج

    فهرست:

    فصل اول                                                                                   1

    مقدمه                                                                                        2

    بیان مساله                                                                                   5

    اهداف تحقیق                                                                               6

    اهمیت و ضرورت پژوهش                                                                7

    فرضیه ها                                                                                    8

    فصل دوم                                                                                   9

    پیشینه تحقیق                                                                              10

    فصل سوم                                                                                  46

    تعیین روش تحقیق                                                                        47

    روش تحقیق                                                                                47

    جامعه                                                                                        48

    نمونه                                                                                          49

    ابزار گردآوری اطلاعات                                                          50

    روش گردآوری اطلاعات                                                               51 

     روش آماری                                                                                52     

    فصل چهارم                                                                               53

    محاسبات آماری                                                                            54

    نتیجه گیری                                                                                 56     

    فصل پنجم                                                                                57

    بحث و نتیجه گیری                                                                        58

    منابع                                                                                          61                         

    .

    منبع:

    1 پورافکار ، نصرت‌الله ، نشانه‌شناسی بیماریهای روانی نشر رسالت تبریز 1369 .

    2 دادستان ، پریرخ روانشناسی مرضی تحولی چاپ اول ، 1370 .

    3 دژکام ، محمود جزوات کاربرد آزمونهای شخصیت ، 1377.

    4 شاملو ، سعید ، آسیب روانی ، نشر رشد ، 1372 .

    5 کاپلان ، سادوک ، خلاصه روانپزشکی ترجمه پورافکاری نصرت‌الله ، ج 1 ، نشر آزاد 68 1367.

    6 پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد (روانشناسی شخصیت)، مقایسه الگوی پاسخ‌دهی افراد با اضطراب بالا و پائین با آزمون رورشاخ ، محمود دژکام استاد راهنما : مشاور حسن احدی.

     7- مارک برن و همکاران، شناخت افسردگی و اضطراب، حسن توزنده جانی، آستان قدس رضوی، 1374 .

     8- تسویی و همکاران، روان پزشکی بالینی، محمدرضا نیکخواه، اشاره، 1371 ، تهران.

     9- گنجی، حمزه، روان سنجی شخصیت، ساوالان، 1382 ، تهران.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت