پایان نامه رشد اقتصادی در کشاورزی

تعداد صفحات: 53 فرمت فایل: word کد فایل: 10001425
سال: 1388 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه اقتصاد
قیمت قدیم:۱۱,۹۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه رشد اقتصادی در کشاورزی

    رشته تحصیلی : اقتصاد 

    چکیده

     

    در هر اجتماع و مجموعه ای از موجودات زنده بخصوص انسانها نیاز های غذایی و تولیدی شاخص ترین و اساسی ترین آنها هستند. زیرا سایر نیازها اگر مدتی فراهم نشوند و یا تدارک نبینند، چندان فطری به دنبال ندارد. اما حتی اگرفقط یک فقطبه جمع و گروهی مواد غذایی و تأمین کننده قوای جسمانی و روحی و روانی نرسد.تلف می شوند. بر این اساس در هر جامعه و ملتی رشد کشاورزی از اهمیت و حساسیت خاصی بر خوردار است. امروزه کشاورزی بر خلاف گذشته یک کشاورزی سنتی و کند و ساده نیست . زیرا اصولا این نوع کشاورزی قادر به تأمین میلیونها انسان در هر سال و هر کشوری نمی تواند ، موثر باشد. یعنی محصولات و عواید تولید کشاورزی سنتی و با حجم کم و محدود نمی تواند نیاز های بی شمار و بسیار جمعیت میلیاردی ساکنان زمین را مرتفع نماید. اما روش ها و متد های جدید کشاورزی که تلفیقی از کشاورزی و صنعت و مهندسی و پزشکی و دامپزشکی و آزمایشگاهی و ژنیتک و ....... است . توانسته است در سطح اندک و با هزینه کم تر در زمان کم تر و شرایط آب و هوایی به اصطلاح با موزون ان محصول صد ها بار بیشتر و مرغوب تر محصولات مورد نباز ساکنان کرهً خاکی را تأمین نماید و در بخش های مختلف کاشت و داشت و برداشت و بسته بندی و حمل و نقل و ..........زمان مانداری محصولات تا را تا سال بعد افزایش دهد. تحقیق حاضر با عنوان رشد اقتصادی در کشاورزی به تحلیل و تبین شاخص های مختلف رشد و توسعه اقتصادی پرداخته است .رشد و توسعه اقتصادی از اجزا و عناصر بسیار زیادی در بخش اقتصادی ، سیاسی ،فرهنگی، اجتماعی و حتی نظامی متأثر می شود. که هر چند به صورت خلاصه و فهرست وار در این تحقیق به آنها پرداخته شده است . و نظریه های مهم و مختلف تورم و توزیع و تولید و سرمایه و مصرف در آن نیز گزارش شده است . در بخش اول ارایه مقدمه و بیان مسئله و ذکر اهمیت و ضرورت و بیان  اهداف و توضیع متغیرها و سئولات ویژه به تعاریف واژ ها و اصطلاحات پرداخته شده است .در بخش دوم به مبانی نظری و تئوریک تورم و توزیع و نظریه های رایج و مفهوم توسعه اقتصادی ، و انواع توسعه و ارتباطات مثبت و منفی انواع توسعه ها در توسعه اقتصادی اشاره شده است .در ادامه به نحوه گردش اقتصادی و نحوهً توزیع در آمد و فرار سرمایه و سرمایه انسانی و انواع در آمد و سیاست های اقتصادی  و درآمد و سیاست های مالی و در آمدی اشاره شده است.که در دنباله مباحث به ارتباط اشتغال و در آمد و توزیع درامد و انواع اشتغال و ثأثیر انواع اشتغال بر درآمد ها اشاره شده است . [1]

    و سر انجام در پایان به برخی از تحقیقات انجام شده در زمینه رشد و تویعه اقتصادی اشاره شده است.

    موجودات زنده اعم از انسان و گیاه و حیوان نیازمند آفریده شده اند. نیازمندی در موجودات مختلف متفوت است . اما در موارد و نیازهای خاصر مشترک هستند ، انسان و حیوان و گیاه هر سه دسته برای ادامه حیات به آب و غذا و نور خورشید و حرکت نیاز دارند. و اگر هر یک از این نیازها را به موجودات پنپدیم موجود زنده حیات خود را از دست می دهد . مثلا اگر نور خورشید به گیاه نرسد ، گیاه رشد نمی کند و عدم رشد گیاه باعث می شود حیوانات گیاه خوار غذا پیدا نکرده و تلف شوند. و انسانها هم که از میوه ها و آب و فرآورده های مختلف گیاهی و جانوری استفاده می کند ، در اثر این فقدان می میرد. حتی اگر نورخورشید مدتی به انسانها نرسد ، بینایی و یا اعصاب مغزی خود را دست می دهند. بهرحال اقتصاد و رشد اقتصادی شامل بخش های مهم تولید و انواع محصولات کشاورزی ، اصطلاح بذر و افزایش سطح تولید، آماه سازی زمین و بذر و غیره و آبیاری و مراقبت در زمان داشت و برداشت اصولی برای استفاده هر جه بهتر و بیشتر و حتی بسته بندی و انبار داری و فقط و نگهداری محصول از افساد و تباهی و نفوذ حشرات و حیوانات موذی و حتی تبلیغ و بازاریابی و متناسب کردن محصول با ذائقه مردم در کنار قیمت و آسان بودن بدست آوردن آن از جمله اند روشهای توسعه اقتصادی در هر نظام و گروه اجتماعی تلقی می شود.[2]

     

    توسعه اقتصادی آنچان با مسایل سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و حتی اعتقادی و فردی آمیخته و پیچیده است . که کوچکترین تغییرات در سایر شاخص ها باعث تحولات عظیم اقتصادی در ساخت های تولید ، توزیع ، درآمد و حتی مصرف و مصر کننده می گردد. مثلا اخیرا شاهد بودیم بحران مسکن در امریکا ( ساخت ابوه مسکن برای مردم و اخذ اقساط ماهانه از درآمد های آنان )دچار رکورد شد و امریکاییان از باز پرداخت اقساط بازماندند . که سبب بحران در بانک های امریکا و سلب اعتماد سایر بانک های اروپایی از معامله با آنها و بی رونقی صادرات و واردات به امریکا و در نتیجه کل جهان از این ناحیه ضربه خورد و نفت بشکه ای 145 دلار و در عرض 8 ماه به بشکه ای 30 دلار رسید. مسافرت ها کاهش یافت ، شرکت ها ی هواپیمایی ورشکست شدند . کارگران اخراج شدند ، کارنجات تولیدات خود را کاهش دادند و سر رسید ها انباشته شد و اعترضات افزایش یافت و نا رضایتها افزونی گرفت . تا آنجا که باعث استعفی رؤسای وزارت خانه ها و بانک ها و هزاران تعبیر و تفسیر در این زمینه شد . در اقتصاد روان و متعادل را به یک ماشین مناسب و آماده فرض کنیم ، هر کدام از بخش های موتور و دلکو و سیلندر و سوپاپ ها و شمع ها و بدنه و سیم کشی و میل لنگ ها و فرمان و صندلی ها و اتاق به منزله بخش های اقتصادی هستند که باعث به حرکت در آمدن وسیله نقلیه می شود ، هر چند شمع به تنهایی نمی تواند در دست فرد فاقد ارزش حرکت اتومبیل است ولی حذف آن از سیستم و کارکرد موتور باعث می شود که وسیله نقلیه قادر به حرکت نباشد . و این مثال از آن جهت آورده شده که موضوع پیچیدگی و ارتباط اعضا و اجزای خرد و بزرگ اقتصادی در گردش اقتصاد معلوم گردد.

    در این تحقیق نیز پس از طرح مسئله و ذکر اهمیت و ضرورت ان و بیان متغیرها و اهداف تحقیق به طرح سوالاتی مبادرت کرده ایم که در فصل اول ذکر شده است . در فصل دوم به مبانی نظری عناصر اقتصادی به صورت تخصصی اشاره شده است که شامل :

    عوامل موثر بر توزیع در آمد

    الف - عوامل اقتصادی 

    ب - عوامل توزیعی

    روابط تولید ناخالص ملی و توزیع در آمد

    نظریه های اقتصادی ،

    الف – کوزنتس

        ب- کالدور

    مفهوم رشد اقتصادی

    تاریخچه روابطه رشد اقتصادی و تولید ناخالص با توزیع درآمد

  • فهرست و منابع پایان نامه رشد اقتصادی در کشاورزی

    فهرست:

    فصل اول

    چکیده                                                                                       2

    پیشگفتار                                                                                     4

    اهمیت و ضرورت مسئله                                                                  8

    اهداف تحقیق                                                                               9

    فصل دوم

    پیشینه و ادبیات تحقیق                                                                   10

    مفهوم رشد اقتصادی                                                                      16

    اقتصاد سیاسی رشد و توزیع در آمد                                                   23

    فصل سوم

    روش تحقیق                                                                                28

    ابزار جمع آوری اطلاعات                                                                 29

    روش جمع آوری اطلاعات                                                                29

    روش آماری                                                                                 29

    فصل چهارم

    تجزیه و تحلیل داده ها                                                          40

    فصل پنجم

    نتیجه گیری                                                                                 47

    پیشنهادات                                                                                   49

    منابع و ماخذ                                                                                50

    منبع:

    -    جریس هستون و اومانارولا----  تکنولوژی جدید ارتباطی ----- داود حیدری ---- مرکز مطالعات و رسانه ها 1384 تهران

    2-     سید صادق شیرازی-----  اقتصاد اسلامی-------  چاپخانه مهر 1354 تهران

    3-   سیمون کوزنتس ------  رشد اقتصادی و گستردگی ساختار-----  مرتضی قره باغیان    سال 1372 تهران

    4- مایکل تودارو ----- توسعه اقتصادی در جهان سوم---- دکتر فرجامی ----- سازمان برنامه بودجه  1370 تهران

    5- عدل اله – حیرونده----- توسعه اقتصادی ------  مجموعه عقاید،  تهران  

    6- هابول جونز-----  در آمدی به نظریه های جدید ----- صالح لطفی----  مرکز نشر دانشگاهی  1370 تهران

    7- میلی ، مسعود فرحبخش ----  ارتباط رشد اقتصادی و توزیع در آمد1377 ---- مجله برنامه و بودجه  ص134

    8- الونی ----  تحلیل توزیع در آمد و رشد اقتصادی----- احمد اخوی -------  پژوهشهای فرهنگی 1374 تهران

    9- عظیمی ، حسینی ------  مدارهای توسعه نیافتگی  در اقتصاد ایران  ------  نشرنی ،   تهران

    10- راستون ویلیام  ----- تئوری و سیاست های اقتصادی کلان ----- عباس شاکری-----  نشرنی  1376 تهران                       .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت