پایان نامه الکیلت ها مکمل های پاک برای بنزین

تعداد صفحات: 111 فرمت فایل: pdf - word کد فایل: 10001296
سال: 1383 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه مهندسی شیمی
قیمت قدیم:۱۷,۷۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه الکیلت ها مکمل های پاک برای بنزین

    مهندسی شیمی (طراحی فرآیندهای صنایع نفت)

     

    پایان نامه کارشناسی

    انسان امروزی در پی تامین زندگی راحت و مرفه و درعین حال سالمی برای خود است. تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و رشد لحظه به لحظه علوم کامپیوتری در جهت تامین همین نیاز است. وسایل نقلیه جدید نیز ناگفته پیداست که در همین مسیر در حال حرکتند. سرعت بیشتر در عصر سرعت، آرزویی است که پایانی برای آن تصور نمی‌شود. از همین رو کمپانی‌های عظیم و خرد اتومبیل‌سازی سرتاسر دنیا حتی یک لحظه را در این خصوص از دست نمی‌دهند که مبادا  بازار خود را به غیر واگذار کنند. در این میان آنچه که توجه همگان را به خود جلب می‌کند سوخت مورد نیاز این مرکبهای تیزروست. بخش عمده‌ای از این سوخت، اختصاص به بنزین دارد. بنزین از زمانی که اولین خودرو بنزینی ساخته شد به جرات می‌توان گفت مهمترین و استراتژیک‌ترین فرآورده نفت محسوب می‌شود. فرآورده‌ای که نه تنها از نظر اتومبیل سازان و اتومبیل سواران مورد توجه است بلکه برای اقتصاددانان و سیاست‌مداران به ابزاری برای اعمال قدرت تبدیل شده است.این تحقیق قصد بررسی اهمیت این فراورده برای هیچکدام از گروههای بالا را ندارد بلکه بیشتر سعی شده تا معرف سوختی سالم و پاک برای محیط زیست باشد. آری تا زمانی که محیط پاک و هوایی سالم نداشته باشیم نه می‌توانیم اتومبیل بسازیم که سوار شویم تا بخواهیم سیاست بورزیم و در رفاه زندگی کنیم. از همین رو این تحقیق در ابتدا به بررسی مشکلات بوجود آمده در ایالات متحده آمریکا بر اثر استفاده از MTBE به عنوان مکملی پاک برای بنزین که ایجاد عدد اکتان بالا تر و درنتیجه سرعت بیشتر نماید می‌پردازد و در ادامه الکیلیتها را به عنوان جایگزین مناسب و پاک برای MTBE معرفی می‌نماید. سپس فرایند الکیلاسیون را تشریح می‌نماید. پس از معرفی الکیلاسیون یکی از معروفترین فرایندهای الکیلاسیون که در آن از به عنوان کاتالیست استفاده می‌شود را ارائه می‌نماید. فصلی که در انتها آمده است شبیه سازی 4 عدد از تجهیزات مطرح شده در فرایند مذکور است که به وسیله نرم افزار HYSYS صورت گرفته‌است.

    امید آنکه این تحقیق و تحقیقاتی از این دست، به اعتلای علم در ایران و رسیدن به نقطه‌ای مطلوب در جهان یاری رساند.

    -1-مقدمه

    پالایشگاه های تمام جهان در تلاشند که فرمول بنزین را طوری اصلاح کنند که قادر باشند سوالات قوانین زیست محیطی را پاسخگو باشند.

    در آمریکا 121 میلیون نفر جمعیت ( نزدیک به نصف جمعیت آمریکاست) در مناطقی زندگی می‌کنند که از نظر هوا در وضعیت استاندارد نیست. سازمان حفاظت از محیط زیست EPA اخیرا سختگیریهای بیشتری نسبت به لایه اوزن انجام می‌دهد و بویژه نسبت به مناطقی که قوانین مربوطه را اجرا نمی کنند فشار بیشتری برای استفاده از بنزین اصلاح شده (RFG ) اعمال می نماید. به علاوه کاهش انتشار مواد فرار آلی و نیتروکسیدها در حال حاضر از اهداف فاز 2 عملیات پاکسازی هوا محسوب می گردد. در همین زمان اتومبیل سازان در خواست بنزینی با سطح سولفور پایین تر شاخص توانایی به حرکت درآوردن Drive Ability (DIS) پایین تر و حذف MMT از بنزین را دارند.

    این طور که به نظر می رسد در آینده استفاده از MTBE در بنزین اصلاح شده (RFG) کاهش پیدا خواهد کرد. دیگر کشورها نیز به تبعیت از قوانین زیست محیطی آمریکا و درسهای بسیاری که از آزمون و خطا آنها گرفته اند قوانین زیست محیطی جدیدی وضع کرده اند.

    بانک جهانی استفاده از بنزین بدون سرب را برای کل جهان ممنوع کرده است و مراکز پر جمعیت را به سمت استفاده از بنزین اصلاح شده برای کاهش آلودگی هوا سوق می دهد.

    اهمیت الکیلاسیون برای پالایشگاه ها به حدی است که به او نام طلای مایع برای بنزین اصلاح شده داده اند. افزایش ظرفیت الکیلاسیون به خوبی از دهه گذشته در آمریکا در حال تحقق است. بسیاری از پالایشگاهها دست به اصلاح و افزایش ظرفیت واحد های موجود نموده اند و در موارد معدودی نیز واحدهای جدیدی برای این منظور احداث شده است. ظرفیت الکیلاسیون در خارج از آمریکا نیز از رشد خوبی برخوردار است. افزایش ظرفیت تبدیل، به اضافه‌ی افزایش درخواست برای بنزین در بسیاری از مناطق جهان با احداث واحدهای جدید الکیلاسیون قابل جبران است. این نیاز برای بنزین بیشتر همراه با نیاز برای بنزین پاکتر نیز می باشد. شکل1-1 نشان دهنده تاریخچه رشد ظرفیت جهانی الکیلاسیون است.

    1-2-وقایع در ایالت متحده

    قانون اصلاحیه هوای پاک (CAAA) در سال 1990 بزرگترین نیرو برای افزایش ظرفیت الکیلاسیون در ایالات متحده بود. یک قسمت از CAAA اکثر بخشهای آلوده‌ی ایالات متحده را ملزم به اصلاح بنزین نموده بود. سایر مناطق ایالات متحده نیز می توانستند به صورت داوطلبانه در این برنامه حضور داشته باشند ولی پس از مدتی آنها نیز باید وارد برنامه می شدند. برنامه بنزین اصلاح شده (RFG) از ژانویه 1995 آغاز شد.

    در حدود 25 درصد از بنزین فروخته شده در آمریکا در سال 1995 اصلاح شده بود که این مقدار در سالهای بعد به این  ترتیب رشد کرد: 29 درصد در سال 96، 31 درصد در سال 97، 32 درصد در سال 98، 33 درصد در سال 99 و 33 درصد در 4 ماه ابتدایی 2000. مناطقی که در حال حاضر بنزین اصلاح شده دریافت می کنند و یا احتیاج به کنترل اوزون دارند در شکل 1-2 نشان داده شده است.

    1-2-1- قوانین ایالات متحده

     

     

    مخصوصا CAAA قصد دارد تا میزان ترکیبات آلی (VOC) منتشر شده را در طول تابستان و آلاینده های سمی هوا را در طول سال کاهش دهد؛ سمومی از قبیل بنزن،1و3- بوتادین، فرمالدهید، استالدهید و مواد آلی پلی سایکل. هدف فاز یک کاهش 17 درصدی (در ایالات شمالی)  و 37 درصدی (در ایالات جنوبی) VOC و 17 درصدی سموم در طی سالهای 1995- 1999 نسبت به سال پایه 1990 بود. برای فاز دوم که از سال 2000 آغاز شده، اهداف بیشتری مانند کاهش 27 درصدی VOC و 22 درصدی سموم به علاوه الزام به کاهش 8/6 درصدی اکسیدهای نیتروژن () در نظر گرفته شده است. انواع بنزین های اصلاح شده در جدول 1-1 جمع آوری شده اند.

    در سال 1998 آمریکا مجاز به استفاده از بنزین فرمول‌بندی شده مدل پیچیده فاز 1  (phase 1 complex model) بود. این مدل پیچیده، مجموعه‌ای از معادلات می‌باشد که کاهش آلاینده توسط مخلوط بنزین ویژه‌ای را پیش‌بینی می‌کند. این مدل اثر پالایشی RVP، ، ، اکسیژن، اروماتیک، بنزن، اولفین و تراز گوگرد را برای تأیید یک بنزین مطمئن برای 15% کاهش نشر می‌سنجد.

    در کالیفرنیا، لس‌آنجلس و سن‌دیگو در سال 1995 از مدل ساده (simple model) استفاده کردند. به هرحال در مارس سال 1996، تمام کالیفرنیا طبق حکم (CARB) ملزم به تهیه بنزین فرمول‌بندی شده محکم‌تری شدند. فرمول بنزین فرمول‌بندی شده کالیفرنیا (CaRFG Phase 2 &3) در جدول 1-2 نشان داده شده است. توجه داشته باشید که این فرمول به پالایشگاهها به عنوان یک پیشنهاد ارائه شده تا مشخصه‌های هر گالن بنزین یا

    متوسط کردن استخر بنزین‌هایشان را بهبود بخشند و مقدار کمی اجزاء سازند. با درجه بالاتر را برای ترازهای پایین‌تر استفاده کنند. در این مورد، تراز متوسط پایین از پارامترها، مورد نیاز است اگر پالایشگاه با مشخصه هر گالن مواجه شود. پالایشگاهها همچنین از تراز ماکسیمم برای هر جزء نباید تخطی می‌کردند.

    علاوه بر فرمول‌های بالا، CARB، مدل پیش بینی شده (Predictive model) را شبیه به مدل پیچیده (EPA (Complex model منتشر کرده است. پیش از آنکه این یک فرمول سخت باشد، یک مدل ریاضی طراحی شده برای پیش‌بینی انتشار از یک مخلوط بنزین مخصوص است. این مدل طراحی شده است تا به پالایشگاههای کالیفرنیا اجازه تولید (CaRFG) با قابلیت انعطاف بیشتر بدهد و مورد استفاده برای تولید مقدار زیادی بنزین می‌باشد.

    برنامه تحقیقی پیشرفت کیفیت هوا - بنزین اتومبیل‌ها، به تازگی آخرین گزارش خود را انتشار داده است. یافته‌های عمده این چنین است:

    1)افزودن اکسیژن به RFG منجر به کاهش CO در ماشین‌های مدل دهه 1990 نمی‌شود.

    2)کم کردن مقدار اروماتیک بنزین شامل اکسیژن‌دار کردن بنزین هیچ تغییری در VOC ایجاد نمی‌کند و موجب بالا رفتن انتشار در ماشین‌های مدرن می‌شود.

  • فهرست و منابع پایان نامه الکیلت ها مکمل های پاک برای بنزین

    فهرست:

    فصل یکم، چرا الکیلاسیون؟

    1-1-مقدمه

    1-2-وقایع در ایالت متحده

    1-3-حوادث خارج آمریکا

    1-4-نقش الکیل‌دار کردن در بنزین فرمول‌بندی شده

    1-5-دی‌مریزاسیون

    1-6- تغییرات به تکنولوژی الکیلاسیون HF

    1-7-تکنولوژی کاتالیست جامد

    1-8-خلاصه

    فصل دوم، الکیلاسیون چیست؟

    2-1-مقدمه

    2-2-خوراک

    2-3-فرآورده‌های الکیلاسیون

    2-4-کاتالیزور

    2-5-واکنشها

    2-6-متغیرهای عملیاتی

    2-7-روشهای صنعتی الکیلاسیون

    2-8-بازده فرآورده‌های الکیلاسیون

    2-9-فرآیند الکیلاسیون در ایران

    فصل سوم، چگونگی الکیلاسیون

    3-1-مروری بر فرآیندها

    3-2-طراحی برای پروسه‌های خنک‌کننده اتوماتیک

    فصـل چهارم، شبیه سـازی تجهیـزات با HYSYS

    فهرست منابع

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    مبانی پالایس نفت، تالیف دکتر گیتی ابوالحمد، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، زمستان 1381

     

    منابع انگلیسی

    SRI: Sulfuric Acid Catalyzed Alkylation

    Alkylation Current Events, presented by Pam Pryor Manager of Technical sales STRATCO, Inc, September 2000

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت