پایان نامه بررسی رابطه بین هزینه دولت و رشد اقتصادی در ایران (1385 – 1350)

تعداد صفحات: 120 فرمت فایل: word کد فایل: 10001269
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه اقتصاد
قیمت قدیم:۱۸,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین هزینه دولت و رشد اقتصادی در ایران (1385 – 1350)

    کارشناسی ارشد

    در رشته علوم اقتصادی

    یک

     

    چکیده

    هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر مخارج دولت روی رشد اقتصادی با استفاده از داده  های سری زمانی در ایران از سال 1350 تا 1385 است. مدل انتخابی ما، یک مدل ساده رشد مطابق با مدل رم (1986) می باشد که مخارج دولت به مخارج سرمایه گذاری، مخارج مصرفی و مخارج سرمایه گذاری انسانی تفکیک می شود. مخارج سرمایه گذاری دولت تأثیر مثبت و معنی داری روی رشد اقتصادی دارد. همین طور مخارج سرمایه گذاری انسانی نیز در بلند مدت تأثیر مثبت و معنی داری روی رشد اقتصادی دارد. مخارج مصرفی دولت در این مدت تأثیر منفی و معنا داری روی رشد اقتصادی دارد. سرمایه گذاری خصوصی دارای یک تأثیر مثبت و معنی داری روی رشد اقتصادی است. نتایج حاکی از آن است که بیشترین تأثیر مخارج دولت روی رشد اقتصادی مربوط به مخارج سرمایه گذاری انسانی است. کل مخارج دولت تأثیر مثبت و معنی داری روی رشد اقتصادی دارد و این درحالی است که مخارج سرمایه گذاری دولت، روی سرمایه گذاری بخش خصوصی تأثیر منفی و معنی داری دارد. افزایش مخارج عمرانی دولت روی رشد اقتصادی یک تأثیر مثبت و معنی داری دارد. درحالی که افزایش مخارج جاری دولت تأثیر منفی و معنی داری روی رشد اقتصادی دارد.

    درست است که مخارج سرمایه گذاری دولت تأثیر مثبت و معنی داری روی رشد اقتصادی دارد اما نباید فراموش کرد که این سرمایه گذاری در تضاد با سرمایه گذاری بخش خصوصی است که آن نیز تأثیر مثبت و معنی داری روی رشد اقتصادی دارد.

    به نظر می رسد که دولت باید بیشترین سرمایه گذاری را روی سرمایه انسانی داشته باشد و در تقویت بیشتر بخش خصوصی، با کاهش سرمایه گذاری خود و دادن فضای بیشتر و مطمئن تر برای بخش خصوصی از طریق اجرای دقیق اصل 44 قانون اساسی بکوشد. دولت باید از مصرف گرایی فاصله بگیرد و مخارج مصرفی خود را به حداقل برساند.

     

    واژه  های کلیدی: مخارج دولت، رشد اقتصادی، سرمایه گذاری، مصرف.

     

    پیشگفتار

    موضوع دخالت و حضور دولت در اقتصاد از مقولاتی است که همواره مورد توجه و نقد و بررسی اقتصاددانان بوده است. این امر پس از بحران بزرگ ( 1930 ) بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. تفکر حاکم در دهه 30 این بود که اقتصاد آزاد ذاتاً بی ثبات است و اگر اقتصاد به حال خود ر ها شود، در بحران فرو می رود. در آن دوران اقتصاد کلاسیک هیچ نظریه مناسبی برای حل مشکلات نداشت. اما اقتصاددانان کنیزی به گسترش حضور دولت و افزایش مخارج دولتی تأکید ورزیدند. به طور کلی مشخصه ی اصلی الگوی ارائه شده از سوی کینزین  ها افزایش دخالت دولت بوده است. از آن پس بسیاری از اقتصاددانان مداخلات دولت و رشد هزینه  های دولتی را لازمه ی رشد اقتصادی دانسته و درنتیجه تمایل به افزایش مخارج دولت دردوران بعد از جنگ جهانی دوم تشدید گردید. اما با پدیدار شدن مکاتبی چون مکتب اصالت پول، مخالفت با حضور دولت در اقتصاد و گسترش مخارج دولتی
    (در دهه 70) شدت یافت. این عده بر این اعتقاد بودند که اگر اقتصاد به حال خود ر ها شود، با ثبات تر از دورانی است که دولت آن را با سیاست  های مصلحتی اداره کند. آن ها ریشه اصلی نابسامانی  ها را اقدامات نامناسب دولت می دانستند. با طرح نظریات اقتصاددانان طرفه عرضه در آمریکا (ابتدای دهه 80) حرکت در جهت کوچکتر شدن دولت شکل گرفت. مشخصه ی اصلی این گروه تأکید بر کاهش دریافت  های مالیاتی از سوی دولت (با توجه به اثر انگیزشی) و به تبع آن کاهش در مخارج دولت بود. طرح نظریات اقتصاددانان طرف عرضه در دهه 80 منجر به شروع تحقیقات گسترده ای در رابطه با نقش دولت بر روی متغیر های کلان اقتصادی و از جمله رشد اقتصادی با استفاده از تکنیک  های اقتصادسنجی شد.

    در طول دهه گذشته بسیاری از دولت  ها با توسل به سیاست آزادسازی اقتصادی، حجم فعالیت  های بودجه ای خود را کاهش داده اند. در این رابطه دو نظر کاملاً متفاوت میان اقتصاددانان وجود داشته است. از یک سو برخی معتقدند که مخارج دولتی صرفنظر از نوع مصرفی یا سرمایه ای آن، آثار زیان باری بر عملکرد اقتصاد و رشد اقتصادی بر جای می گذارد. چرا که به نظر آن ها سیاست  های متمرکز در سطح کلان، فقدان انگیزه سود و عدم وجود شرایط رقابتی (که از ویژگی‌های بارز عملکرد دولت هستند) منجر به عدم کارایی در فرایند تولید می گردد. اما گروهی دیگر همواره با در نظر داشتن مشکلات عملکرد بخش خصوصی از جمله تشکیل بنگاه  های انحصاری و نیز گرایش اقتصاد به سمت توزیع نامتعادل درآمدی، فعالیت  های دولت را در بسیاری از زمینه‌ ها ضروری
    می دانند.

    از سوی دیگر اقتصاد ایران در سال  های اخیر شاهد تحولاتی چشمگیر در زمینه آزاد سازی اقتصادی بوده است. عمده ترین ابزار مورد نظر جهت تحقق این سیاست، کاهش فعالیت‌های اقتصادی دولت از طریق ایجاد انگیزه لازم جهت جذب بخش خصوصی در فعالیت  های مذکور است. این مهم از ابلاغ سیاست  های کلی اصل 44 قانون اساسی صراحتاً مشهود است. یکی از شاخص  های کلیدی جهت بررسی و ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت، مخارج دولت می باشد. معمولاً مخارج دولت سهم قابل ملاحظه ای از درآمد ملی را به خود اختصاص می دهند. اگر این مخارج به طور مناسب هزینه شود،
    می تواند تحرکات اقتصادی و به دنبال آن، زمینه  های ایجاد اشتغال و رشد و توسعه اقتصادی را فراهم آورد.

    سه

     

    در اقتصاد کلان نیز همواره بین بخش خصوصی و بخش دولتی تفکیک قائل
    می شوند. زیرا فعالیت  های دولت معمولاً دارای آثار و اهداف اجتماعی است. در حالی که در فعالیت  های بخش خصوصی، اهداف اجتماعی به ندرت یافت می شود. از آنجا که فعالیت  های دولت، بخش خصوصی جامعه را نیز متأثر می کند، مطالعه جنبه  های اقتصاد کلان آن فعالیت  ها، از اهمیتی دوچندان برخوردار است.

    تحقیق حاضر از شش فصل سازماندهی شده است. فصل اول به کلیات تحقیق می پردازد. در فصل دوم به مروری بر ادبیات موضوع پرداخته می شود.

    فصل سوم شامل مروری بر پیشینه تحقیق است. در فصل چهارم به معرفی ساختار مدل خواهیم پرداخت و در فصل پنجم نتایج تخمین الگو و تفسیر اقتصادی نتایج بررسی قرار خواهد گرفت و در خاتمه در فصل ششم به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات خواهیم پرداخت. 

    فصل اول

    کلیات (طرح تحقیق)

     

    مقدمه

    تأثیر مخارج دولت بر رشد اقتصادی در چند دهه اخیر توجه زیادی از اقتصاد دانان را به خود جلب کرده است. به طور نظری، اگر بخش دولتی از کارآمدی کمتری نسبت به بخش خصوصی برخوردار باشد، اندازه بزرگتر دولت منجر به رشد کندتر اقتصادی خواهد شد. اما اگر بخش دولتی کالاهای اساسی عمومی را که تولیدکنندگان بخش خصوصی قادر به فراهم سازی آن نیستند، فراهم سازد، درنتیجه اندازه بزرگتر دولت به رشد سریعتر اقتصادی منجر خواهد شد.

    اقتصاددانان مهمترین وظایف دولت را وظایف ذاتی آن در امنیت، بهداشت و آموزش می دانند. برخی این وظایف را برای دولت کافی ندانسته، برای حفظ تعادل اقتصادی، دخالت دولت در اقتصاد را به دلیل شکست بازار، ضروری می دانند. در مقابل، برخی دخالت دولت را مداخله گرایانه و محدود کننده آزادی و انتخاب به حساب آورده و آن را عامل غیرکارآمدی و رانتی شدن دولت قلمداد می کنند. که از این رهگذر، نظریه شکست دولت مطرح می شود. در اقتصاد ایران، دولت سهم بسیار بالایی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است و به تناسب این ساختار، مخارجش هر ساله در طی سال‌های اخیر، افزایش پیدا کرده است. از جهت دیگر، گسترش ضروری خدمات عمومی، دولت  ها را مجبور ساخت که خود به صورت عاملی اقتصادی درآیند و در مواردی به تولید نیز دست زدند. حکومت‌های امروزی، با توجه به حجم تولید ملی که در چارچوب بخش دولتی صورت می گیرد و با درنظر گرفتن ملاحظه آنان در بخش خصوصی، هدایت آن در مسیری خاص بصورتی گوناگون، ابزار بسیار قدرتمندی در کنترل و هدایت اقتصاد کشور ها به طرزی نسبتاً قاطع در دست دارند. علاوه بر این، تحقق این فرایند شرطی اجتناب ناپذیر در توسعه کشور ها به صورتی همگن و با برنامه ریزی کارا و مؤثر به شمار می رود.

    به موازات فعالیت کلان اقتصادی در کشور، سهم دولت در اقتصاد نیز رو به افزایش بوده است و در بسیاری حوزه  ها شاهد تأثیر مداخله دولت بر روند های اقتصاد و بازار بوده ایم. امروزه در کمتر جای عالم اثری از اقتصاد خصوصی و دولتی خاص می توان یافت. بلکه امروزه اکثر جوامع دارای اقتصاد مختلط می باشند.

    ویژگی این تحقیق تخمین روابط پویای کوتاه مدت و همچنین روابط بلند مدت بین اجزای مخارج دولت و رشد اقتصادی می باشد که این امر به برنامه ریزی مخارج دولت در کوتاه مدت و بلندمدت برای دستیابی به رشد اقتصادی بهتر،کمک شایانی خواهد کرد.

     

    1-1 تعریف مسأله و بیان سئوال های اصلی تحقیق

    ارتباط بین رشد اقتصادی و هزینه دولت، یا به طور کلی تر، اندازه بخش عمومی، یک موضوع مهم تحلیلی و اساسی است. دیدگاه کلی این است که، مخارج عمومی به طور قابل ملاحظه ای با تأثیر برزیرساختار فیزیکی یا سرمایه ای انسانی، می تواند رشد اقتصادی را متأثر سازد. فعالیت دولت ممکن است به طور مستقیم، یا به طور غیرمستقیم از طریق تعامل با بخش خصوصی، باعث افزایش محصول شود. ماهیت تأثیر مخارج عمومی بررشد، به ترکیب آن بستگی دارد. به گونه ای که با وجود مطالعات تجربی فراوان، یک ارتباط معنی داری بین هزینه ی عمومی و رشد، در یک جهت مثبت یا منفی وجود ندارد. در این مورد نتایج، بسته به: کشور  یا ناحیه، متد جبری ( روش تحلیل ) و دسته بندی مخارج عمومی، متفاوت هستند. رابطه ی بین هزینه دولت و رشد، به ویژه برای کشور های در حال توسعه مهم است. بیشتر از همه، آن هایی که افزایش سطوح مخارج عمومی را در سراسر زمان تجربه کرده اند. بررسی رابطه بین هزینه ی دولت و رشد اقتصادی در ایران از دو جنبه مهم است. یکی اینکه کشور ایران هم در رده ی کشور های در حال توسعه بوده و هم با افزایش سطوح مخارج عمومی در اکثر زمان  ها مواجه بوده است؛ لذا آگاهی از تأثیرات این مخارج بر رشد اقتصادی، برای جهت دهی بهتر آن دسته از مخارج که تأثیر مثبت روی رشد اقتصادی دارند و تعدیل مخارجی که تأثیر منفی روی رشد دارند و تفکیک مخارجی که احتمالاً روی رشد بی تأثیر خواهند بود؛ یک نیاز حیاتی و اساسی است. دیگر اینکه با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران و ابلاغ سیاست  های کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرن؛ یکی از اهداف کلیدی در افق برنامه ریزی، مشارکت بیشتر بخش خصوصی و کاهش تصدی دولت است. لذا تعیین اثربخشی مخارج دولت بر رشد اقتصادی در طول سال  های گذشته به تفکیک نوع هزینه  های دولت، اعم از هزینه  های جاری و سرمایه ای بسیار با اهمیت است. با توجه به موارد فوق، سؤالات اصلی تحقیق عبارتند از:

    1-آیا بین هزینه ی دولت و رشد اقتصادی در ایران، در طول دوره مورد بررسی، ارتباط معنی درای وجود دارد؟

    2-آیا بین هزینه دولت و سرمایه گذاری خصوصی در طول دوره مورد بررسی در ایران، ارتباط معنی داری وجود دارد؟

    3-کدام دسته از مخارج تاثیر مثبت بررشد اقتصادی کدام دسته، تأثیر منفی روی رشد در ایران داشته اند؟

     

    1-2 ضرورت انجام تحقیق

    با توجه به اینکه بخش خصوصی نیز متأثر از هزینه  های دولت است  و از این طریق رشد اقتصادی از این بخش نیز متأثر می شود. لذا انجام تحقیقی که علاوه بر تفکیک هزینه  های دولت و نقش هر قسمت از هزینه  ها در رشد اقتصادی، به تأثیر غیرمستقیم هزینه  ها در رشد اقتصادی از طریق بخش خصوصی نیز بپردازد، در شرایط کنونی امری بسیار ضروری می باشد.

     

    1-3 فرضیه  های تحقیق

    1- بین هزینه ی دولت و رشد اقتصادی در ایران در طول دوره مورد بررسی، ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد.

    2- بین هزینه دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایران در طول دوره مورد بررسی، رابطه منفی و معنی داری وجود دارد.

    3- بین افزایش مخارج عمرانی دولت و رشد اقتصادی رابطه مثبت و معنی دار و بین افزایش مخارج جاری دولت و رشد اقتصادی رابطه ی منفی و معنی داری وجود دارد. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین هزینه دولت و رشد اقتصادی در ایران (1385 – 1350)

    فهرست:

    فصل اول – کلیات

    مقدمه .................................. 1

    1-1 تعریف مسأله و بیان سؤال های اصلی تحقیق 2

    1-2 ضرورت انجام تحقیق .................. 3

    1-3 فرضیه  های تحقیق ................... 3

    1-4 اهداف تحقیق ........................ 3

    1-5 روش انجام تحقیق .................... 4

    1-6 روش و ابزار گردآوری اطلاعات ......... 4

     

    فصل دوم – مروری بر ادبیات موضوع

    2-1 تعریف دولت و ماهیت آن .............. 5

    2-2 بررسی نظریه‌ها و مکاتب اقتصادی با تأکید بر جایگاه دولت 10

    2-2-1 مکتب مرکانتیلیسم ................. 10

    2-2-2 مکتب فیزیوکراسی .................. 11

    2-2-3 مکتب کلاسیک ....................... 13

    الف- آدام اسمیت .................... 13

    ب- ژان باتیست سه ................... 16

    ج- توماس رابرت مالتوس .............. 17

    د- دیوید ریکاردو ...................  18

    ه- جان استوارت میل ................ 19

    2-2-4 مکتب ناسیونالیسم اقتصادی ......... 21

    2-2-5 مکتب لیبرالیسم (آزادی طلبی)....... 23

    الف- فردریک باستیا ................. 23

    ب- شارل دونوایه ....................  25

    2-2-6 مکتب نئوکلاسیک .................... 25

    2-2-7 نظام بی دولتی یا آنارشیزم ........ 26

    2-2-8 مکتب دیریژیسم (اقتصاد ارشادی)..... 30

    2-2-9 مکتب نئولیبرالیسم ................ 31

    2-2-7 مکتب کینزیسم ..................... 33

    2-2-8 مکتب نئوکاپیتالیسم (سرمایه‌داری نوین)  39

     

    فصل سوم – مروری بر پیشینه تحقیق

     3-1 از دیدگاه نظری .................... 43

    3-2 از دیدگاه تجربی .................... 44

    3-2-1 بررسی تحقیقات انجام شده در سایر کشور ها    44

    3-2-2 بررسی تحقیقات انجام شده در ایران . 51

     

    فصل چهارم – ساختار مدل

    4-1 مقدمه .............................. 54

    4-2 ساختار مدل ......................... 55

    4-3 تبیین مدل .......................... 58

     

    فصل پنجم – تخمین الگو و تفسیر اقتصادی نتایج  

    5-1 مقدمه .............................. 60

    5-2 سری  های زمانی غیرساکن ............. 61

    5-3 روش خودتوضیح برداری با وقفه  های گسترده 64

    5-4 الگوی تصحیح خطا .................... 66

    5-5 منابع آماری ........................ 67

    5-6 نتایج تخمین الگو ................... 67

    5-7 تفسیر اقتصادی نتایج ................ 82

     

    فصل ششم – نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

    نتیجه گیری ............................. 85

    ارائه پیشنهادات......................... 86

    پیوست  ها:

    داده‌‌های آماری .......................... 91

    نتایج کامپیوتری ........................ 94

    جدول‌های آماری .......................... 101

     

    فهرست منابع ............................ 102

     

     

    .

    منبع:

    الف – منابع فارسی

    1- ابریشمی، حمید و محسن مهرآرا. (1381). " اقتصادسنجی کاربردی ( رویکرد   های نوین) "، ‌انتشارات دانشگاه تهران.

    2- نوفرستی، محمد (1378). " ریشه واحد و همجمعی در اقتصاد سنجی "، موسسه خدمات فرهنگی رسا.

    3- توکلی، احمد (1380 )، بازار – دولت: کامیابی ها و ناکامی ها، تهران سمت.

    4- تاری،‌ فتح الله و نسرین ارضر؛ " بررسی نقش و تأثیر هزینه های آموزشی رسمی بر رشد اقتصادی در ایران طی سال   های 1377 – 1342 " فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران؛ شماره 11.

    5- تقوی، مهدی، صنیع دانش، علیرضا (1375) " علل افزایش حجم فعالیت    های دولت در ایران از سال 1350 تا 1370 "، فصل نامه علمی کاربردی مدیریت دولتی، شماره 32.

    6- جعفری صمیمی، احمد، (1384) " ‌اقتصاد بخش عمومی "، ‌انتشارات سمت، چاپ هفتم،‌ تهران

    7- خلعتبری، ‌فیروزه، (1371) " بررسی علل بزرگ شدن دولت ها "، مجله علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت دوره تحقیقات عالی دانشگاه آزاد اسلامی، شماره 12، بهار.

    8- سامتی، مرتضی (1372)؛ اندازه مطلوب فعالیت های دولت در ایران؛ پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.

    9- عرب مازار، علی اکبر و محمد کارکن (1372)، "‌ بررسی عدم تعادل بودجه دولت " مجله اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی؛ ص 84 – 56.

    10- ج هانگرد، اسفندیار و فر هادی. علی،‌1381، واکنش بودجه دولت نسبت به تکانه    های تولید، مخارج و درآمد   های دولت بر اساس الگوی VEC،‌ مجله برنامه و بودجه شماره 74.

    11- مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، 1378، نقش دولت در جهان در حال تحول، تهران

    12- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حساب   های ملی ایران، www.cbi.ir

    13- تفضلی، فریدون (1375 )، تاریخ عقاید اقتصادی، تهران، نشر نی.

    14- کاسیرر، ارنست؛ ترجمه نجف دریابندری؛ (1362)، تهران : انتشارات خوارزمی، چ1.

    15- ارسنجانی، حسن؛ (1342)، حاکمیت دولت‌ها؛ تهران : سازمان کتابهای جیبی، چ1.

    16- کاتوزیان، محمد علی؛ (1358)، آدام اسمیت و ثروت ملل؛ تهران : کتابهای جیبی، چ1.

    17- ابنشتاین، ویلیام و ادوین فاگلمان؛ مکاتب سیاسی معاصر: نقد و بررسی کمونیسم، فاشیسم، کاپیتالیسم و سوسیالیسم؛ ترجمه حسینعلی نوذری(1369)،گستره، چ2.

    18- قدیری اصلی، باقر؛ (1364)، سیر اندیشه اقتصادی؛ تهران : دانشگاه تهران، چ6.

    19- استوارت، مایکل؛ کینز و پس از کینز؛ ترجمه عبدالرحمن صدریه؛ (1368)، تهران : فردوس، چ1.

    20- گمبل، آندره و پل والتون؛ سرمایه داری در بحران؛ ترجمه م. سوادگر؛ (1358)، تهران : انتشارات ما.

    21- تمدن، محمد حسین و مسعود درخشان؛ (1366)، نظام‌های اقتصادی؛ تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، چ1.

    22- لاروژی، ژوزف، مکتب‌های اقتصادی؛ ترجمه جهانگیر افکاری؛ (1367)، تهران : سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چ1.

    23- تمدن، محمد حسین و مسعود درخشان؛ (1365)، تاریخ عقاید اقتصادی؛ تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، چ1.

    24-  ژید، شارل و شارل ریست؛ تاریخ عقاید اقتصادی؛ ترجمه کریم سنجایی؛ (1347)، تهران: دانشگاه تهران، چ1، ج1.

    25- ژید شارل و شارل ریست؛ تاریخ عقاید اقتصادی؛ ترجمه کریم سنجایی؛ (1354)، تهران: دانشگاه تهران، چ1، ج2.

    26- هانس، آلوین؛ راهنمای نظریه عمومی کینز؛ ترجمه منوچهر کیانی؛ (1364)، تهران: دانشگاه تهران، چ1.

    27- غفاری، هادی، (1383)، بررسی تطبیقی جایگاه و نقش دولت در نظامهای اقتصادی، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.

    28- موسکا، گوئتانو و گاسترن بوتو؛ تاریخ عقاید و مکتبهای سیاسی از عهد باستان تا امروز؛ ترجمه حسین شهید زاده؛ (1363)، تهران : مروارید، چ1.

    29- دادگر یدالله (1380 ). مروری بر ادبیات نقش و جایگاه دولت در اقتصاد، فصلنامه فرهنگ اندیشه، شماره دوم، صفحات: 21-7.

    30- سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران (1382 )، منطقی نمودن اندازه دولت، تهران، معاونت امور مدیریت و منابع انسانی، دفتر بهبود تشکیلات و برنامه ریزی نیروی انسانی.

    31- میلر و رائو (1371) "‌ اقتصاد سنجی کاربردی "، ‌ترجمه حمید،‌ ابریشمی، مؤسسه تحقیقات پولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

    32- محمدی میرزا (1369) " ارزیابی تاثیر هزینه  های دولت بر رشد اقتصادی با نگاهی به وضعیت ایران (67-1338 ) "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    33- معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی " بررسی ساختار الگوی اقتصاد سنجی کلان ایران " چاپ اول، تهران، 1373، ص 193.

    34- تقوی، محمدی و نخجوانی، سید احمد". بیرون راندن بخش خصوصی ". اطلاعات سیاسی و اقتصادی شماره 116-115 ( فروردین و اردیبهشت 1376 )

    35- دلجویی، رقیه (1381). روند بهره وری نیروی انسانی در ایران و چند کشور آسیایی. پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی. 

     

    ب- منابع انگلیسی

    1. Diamond, j, (1989), Government expenditure and economic growth, An empirical investigation, IMF, Working paper.

    2. Miler, S. H. , and F. S, Russek. (2003). Fiscal Structure and Economic Growth at State and Local level. Public Finance Review.

    3. Ram, Rate, (1986), Government size and economic growth, a new framework and some evidence of cross section and time series data, American economic review.

    4. Folster. S, Henrekson. M (2000), "Growth Effects of Government Expenditure and Taxation in Rich Countries", Forthcoming in European Economic Review.

    5. Grimes. A (2003), "Economic Growth and the Size and Structure of Government: Implications for Newzeland", Department of Economics University of Waikato.

    6. Vedder, R. K. and L. Gallaway (1998), Government Size and Economic Growth, Washington: Joint Economic Committee.

    7. Abizadeh Sohrab and yosefi Mahmood, (1988)," growth of government expenditure: the case of Canada", public finance quarterly, vol 16 no. 1, pp (78 – 100).

    8. Barro, R(1992), "Human Capital and Economic Growth in Polities for long-run Growth". Proceeding from Symposium Sponsored by Federal reserve bank of Kansascity.

    9. Barro, R(1990); "Government Spending in a Simple model of Endogenous Growth", J. P. E.98(5):103-108

    10. Quang. dao. minh,(1995),"Determinants of Government Expenditure ", oxford bulletin of economics and statistics, vol. 57 NO. 1, PP (67-76).

    11. Floster S. and M. Hensekson (2000); "Growth Effects of Government Expenditure and Taxation in Rich Countries", European Economic Review.

    12. Blanchard, O. and R. Perotti (1999); "An Empirical Characterization of the Dynamic Effects of Changes in Government Spending and Taxes on Output", NBER Working Paper, No. 7269.

    13. Josaphat P.kweka and Oliver Morrissey (2000); “Government Spending and Economic Growth in Tanzania, 1965-1996”, CREDIT Research paper, No.00/6

            14. Engle, R. F.  and Grainger, C. W. J. (1987), cointegertion and error correction: representation, estimation and testing, Economettica, 55, 251-276.

    15. Enders, W. (1995) Applied Econometric Tim series, New York: John Wiley & Sons, INC

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت