پایان نامه توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی نیشابور براساس نظریه هرزبرگ

تعداد صفحات: 67 فرمت فایل: word کد فایل: 10001217
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۳,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی نیشابور براساس نظریه هرزبرگ

    مقدمه

           در این فصل به روش تحقیق و جامعه آماری ، آزمودنی ها ، شیوه انتخاب نمونه های تحقیق و تعداد آنها اشاره می شود سپس به تعریف متغیرهاو روش گردآوری اطلاعات ، ابراز اندازه گیری، نحوه امتیاز گذاری و انتخاب روشهای آماری می پردازیم .

    روش تحقیق

    با توجه به این که هدف اصلی این تحقیق ، توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی شهرستان نیشابور و مقایسه آن با برخی از ویژگیهای جمعیت شناختی آنها بر اساس نظریه هزبرگ است ، این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی محسوب می گردد .

    جامعه آماری و نمونه تحقیق

    جامعه آماری این تحقیق را تمام معلمان تربیت بدنی نیشابور که شامل 60 نفر مردو 40 نفر زن می باشند تشکیل می دهد ، که همگی در تحقیق شرکت می کنند.

    متغیرهای تحقیق

    متغیرهای این تحقیق عبارتند از :الف) عوامل انگیزنده یا انگیزشی که از زیر مجموعه های (ماهیت کار – موفقیت – مسؤولیت – پیشرفت – رشد و ارتقاء مهارتها – شناسایی یا قدردانی )، تشکیل شده است .

    ب) متغیرهای بهداشتی که از زیر مجموعه های(سرپرستی – حقوق و دستمزد- شرایط کاری – امنیت شغلی – قوانین و مقررات سازمان – روابط متقابل افراد )، تشکیل شده است .

    ج) متغیرهای جمعیت شناختی شامل : وضعیت تأهل- جنس – وضعیت استخدام – مدرک تحصیلی – سابقه خدمت و سابقه ورزشی قهرمانی و سن افراد می باشد .

    ابراز اندزه گیری :

    با توجه به چارچوب نظری و متغیرهای آن وشرایط جامعه آماری ، در این تحقیق از پرسشنامه انگیزش و نیاز به عنوان ابراز اندازه گیری استفاده می گردد این پرسشنامه بر اساس نظریه دو عاملی فردریک هرزبرگ ساخته ، و در دو بخش تنظیم و بکار گرفته شده است .

    بخش اول : شامل مشخصات و ویژگی های جمعیت شناختی و دارای 7 سئوال می باشد .

    بخش دوم : شامل سئوالاتی درباره انگیزنده ها و عوامل بهداشتی است که جمعاً شامل 30 سئوال به شرح زیر می شود :

    الف) انگیزه ها : انگیزنده ها از 6 عامل به شرح زیر تشکیل شده است :

    1- قدردانی یا شناسایی : در این پرسشنامه یعنی اطلاع مدیر از عمنلکرد فرد و تقدیر و تشکر از عملکرد خوب افراد است که با سئوالات (10و1) ارزیابی می شود .

    2- موفقیت : موفقیت دستیابی به اهداف کاری وغلبه بر موانع کار می باشد . بوسیله سؤالات (4و2) سنجیده می شود .

    3- پیشرفت : در این پرسشنامه ، پیشرفت یعنی بهبود انجام کار و امکان ارتقاء در کار است که بوسیله سؤالات (13 و 11 و6) ارزیابی می شود .

    4- ماهیت کار : در این پرسشنامه یعنی درجه تنوع ، تحرک و خود انگیزه بودن شغل است که بوسیله سؤالات (12 و7 ) اندازه گیری می شود .

    5- رشد فکری و ارتقاء: در اینجا یعنی امکان رشد و ارتقاء مهارتها و تخصص در شغل افراد است که بوسیله سؤالات (14 و 8) ارزیابی می شود .

    6- ماهیت مسئولیت ها : یعنی چالشی بودن ، پیچیده و با اهیمت بودن مسئولیت و وظایف فرد است که بوسیله سوالات (9 و 5 و 3) سنجیده می شود.

    ب) عوامل بهداشتی : از 6 عامل به شرح زیر تشکیل یافته است :

    1- حقوق و دستمزد : در این پرسش نامه میزان حقوق و مزایای دریافتی فرد از سازمان است. بوسیله سوالات (29 و 28 و 15) اندازه گیری می شود.

    2- روابط : یعنی رابطه غیر رسمی و صمیمانه معلمان با مدیران ، همکاران و دانش آموزان است که بوسیله سوالات (25 و 23 و 19) ارزیابی می شود.

    3- سرپرستی : یعنی میزان نظارت و کنترل کار افراد است. بوسیله سوالات (30 و 22 و 17) سنجیده می شود.

    4- قوانین و مقررات : در این پرسش نامه درجه سازش قوانین و مقررات با ذائقه فرد و معقول و منطقی بودن آنها برای افراد است. بوسیله سوالات (29 و 24 و 18) ارزیابی می شود.

    5- شرایط کاری : شرایط کاری مربوط به شرایط فیزیکی و امکانات و تسهیلات مورد نیاز محل کار افراد است. بوسیله سوالات (26 و 21)  اندازه گیری می شود.

    6- امنیت کار : در این پرسشنامه یعنی وجود قوانین و مقررات حمایتی در سازمان در مقابل تهدیدبه اخراج افراد از کار واحساس ثبات شغلی فرد در کارش است . بوسیله سؤالات (27 و 16) ارزیابی می شود .

    روایی و پایایی پرسشنامه

    به منظور تأمین روایی پرسشنامه تحقیق ، بعد از تدوین آن ، در اختیار 5 نفر از اساتید محترم صاحب نظر در علم مدیریت قرار گرفت و از نظرات آنها در تدوین پرسشنامه نهایی استفاده شده سؤالات مربوط به ، بعضی از عوامل از 2 به 3 سؤال افزایش یافت . همچنین برخی از کلمات استفاده شده در سؤالات ، به علت احتمال ابهام در مفهوم آنها تغییر پیدا کرد . برخی از کلمات اضافه نیز حذف شدند .

    جهت برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ برای 30 نفر از جامعه آماری استفاده شد که ضریب بدست آمده (α= 0/847) است . که در حدقابل قبول ونسبتاً بالا است .

    نحوه امتیاز گذاری پرسشنامه : مقیاس به کار رفته در نمره گذاری پرسشنامه ، مقیاس پنج درجه ای لیکرت است . در دو قطب مقیاس ، دو صفت متضاد با هم قرار دارد و اعداد یک تا پنج ، نشانگر میزان امتیازی است که فرد به عامل مورد نظر اختصاص می دهد .

    برای محاسبه امتیاز فرد در هر یک از عوامل انگیزشی  و  بهداشتی  امتیاز مجموع   سئوالات مر بوط به آن عامل را با هم جمع کرده و میانگین آن را محاسبه می کنیم امتیاز  بیشتر نشانه تاثیر آن عامل در فرد است .

    حداقل امتیاز پر سشنامه در دو بخش عوامل انگیزش و بهداشتی  برای هر فرد 30  و حداکثر 150 امتیاز می باشد .

     

    روش جمع آوری اطلاعات

    بعد از هماهنگی با مدیریت آموزش و پرورش شهرستان نیشابور و کسب مجوز تحقیق ، به تربیت بدنی آموزشگاه های شهرستان مراجعه شد . با در اختیار قرار دادشتن لیست معلمان ، به محل کار آنان مراجعه شده و پرسش نامه در اختیار آنان قرار گرفت .

    علاوه بر توصیه های ذکر شده در پرسش نامه ، بعضی از نکات نیز توسط محقق به صورت شفاهی به افراد داده شد . و بعد از تعیین زمان کافی جهت پر کردن شناسنامه ، نسبت به جمع آوری آن اقدام شد . پس از جمع آوری پرسش نامه ها از 100 پرسشنامه تحویلی 91 مورد برگشت شد که برابر است با % 91 است .

     

    روش های آماری

    برای توصیف و تحلیل داده ها از آمار توصیفی میانگین ، فراوانی ، فراوانی درصدی ، انحراف معیار و ... و برای تحلیل داده ها از آمار استنباطی نظیر ، t مستقل و آنالیز و اریانس و همچنین آزمون تکمیلی شفه استفاده می شود . کلیه محاسبات با استفاده از نرم افزار Spss انجام می گیرد.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی نیشابور براساس نظریه هرزبرگ

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت