روش تحقیق علل فرار دختران از خانه

تعداد صفحات: 236 فرمت فایل: word کد فایل: 10001152
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۳۰,۲۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق علل فرار دختران از خانه

    چکیده

    موضوع «علل فرار دختران از خانه»

    هدف: نشان دادن درستی این مطلب که نابسامنی جو عاطفی خانواده، ارتباط بین دختر و پسر فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده و فشار روانی از جانب مدرسه و مشکلات تحصیلی از علل اصلی فرار دختران از خانه می باشند.

     

    فرضیه های تحقیق

     نامساعد بودن جو  عاطفی خانواده احتمال فرار دختران را از خانه افزایش می دهد.

     ارتباط بین دختر و پسر، احتمال فرار دختران را از خانه افزایش می دهد.

     فقر اقتصادی احتمال فرار دختران از خانه را افزایش می دهد.

    فقر فرهنگی خانواده (سطح تحصیلات والدین، اعتیاد والدین و کثرت جمعیت خانواده) احتمال فرار دختران را از خانه افزایش می دهد.

    احساس فشار روانی از جانب مدرسه و مشکلات تحصیلی، سبب فرار دختران از خانه می‌شود.

    برای اجرای تحقیق، تعداد 60 نفر از دختران 15 تا 18 ساله ای که اقدام به فرار داشتند به عنوان گروه مطالعه و 60 نفر دختران 15تا 18 ساله عادی به عنوان نمونه در نظر گرفته شد و سپس از پرسشنامه محقق ساخته به عنوان ابزار تحقیق استفاده شد.

    نتایج تحقیق

    نامساعد بودن جو عاطفی خانواده احتمال فرار دختران را از خانه افزایش می دهد.

    ارتباط بین دختر و پسر، احتمال فرار دختران را از خانه افزایش می دهد.

    فقر اقتصادی احتمال فرار دختران را از خانه افزایش نمی دهد.

    فقر فرهنگی خانواده (سطح تحصیلات والدین، اعتیاد والدین و کثرت جمعیت خانواده) احتمال فرار دختران را از خانه افزایش می دهد.

    احساس فشار روانی از جانب مدرسه و مشکلات تحصیلی، سبب فرار دختران از خانه می‌شود.

    کلید واژه: فرار از خانه

    مقدمه

    انسان در طول تاریخ از انواع انحراف ها و آسیب های اجتماعی و روانی رنج برده و همواره در جستجوی علل و عوارض آن و رهایی از این مسائل بوده است. یکی از این انحراف ها و آسیب ها فرار دختران از خانه است که امروز به عنوان یک بحران جامعه، بخصوص شهر تهران را درگیر نموده است. این معضل روز به روز گسترش بیشتری می‌یابد و سلامت و رشد افراد جامعه و بخصوص نوجوانان و جوانان را تهدید می‌نماید.

    اگر کودکان و نوجوان که آینده سازان کشور هستند، در مسیر انحراف و بزهکاری قرار گیرند، به زودی جامعه خود را به ورطه فساد و تباهی می کشانند. بدون تردید جامعه‌ای قادر است در جهت ترقی گام بردارد که بتواند کودکان و نسل جوان خود را از بیراهه به راه راست و در جهت سازندگی هدایت نماید.

    مسئولیت جامعه در مورد کودکان و نوجوانان فراری از خانه و در معرض خطر به مراتب سنگین تر از مجرمین بزرگسال است. براساس اصل پیشگیری مقدم بر درمان است. برای جلوگیری از صرف هزینه های گزاف و اتلاف وقت به جهت بازداری افراد از آسیبهای اجتماعی و مفاسد، و رعایت اصل پیشگیری مقدم بر درمان است. مطالعه در زمینه آسیب های اجتماعی به عنوان ضروری ترین اقدام محسوب می شود. بنابراین از اینگونه تحقیقات که علل فرار دختران از منزل را شناسایی می‌کند اقدام اساسی جهت پیشگیری از وقوع حوادث و بروزمشکلات روانی می باشد.

    هرگاه والدین، مربیان و مسئولین امور با عوامل بوجود آورنده مشکل آشنا باشند راحت تر می توانند نسبت به پیشگیری از بروز حوادث اقدام نمایند. داشتن اطلاعات پایه و اساسی پیرامون مشکل برای تصمیم گیری در مورد استفاده از روش های پیشگیری و درمان، بسیار ضروری می باشد و با انجام پژوهش های مختلف پیرامون مشکل فرار دختران از خانه حقایقی روشن می گردد که براساس آن می توان در این رابطه اقدام اساسی بعمل آورد.

     

    بیان مسأله

    در مطالعات علمی، میزان کجرفتاری ها و آسیب های اجتماعی با شاخص های متعددی مثل، شاخص های فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی مقایسه شده است و به این نتیجه رسیده اند که آسیب های اجتماعی باستثناء خودکشی تنها با بحران های اقتصادی رابطه نداشته و جریان زندگی ماشینی و بهزیستی و تعارض هنجارها در پیدایش کج رفتاری ها و بیماری های اجتماعی تاثیر بیشتری داشته است.

    مسائل اجتماعی مثل بیکاری، تراکم جمعیت، محل زندگی نامناست، عدم مراقبت های بهداشتی مشکلات آموزشی، بزهکاری جوانان، اختلافات روانی، تعارضات اخلاقی، هزینه جنگ ها وتخریب آنها هر یک زمینه مساعدی برای ناسازگاری های اجتماعی است.

    در عصر جدید، با پیشرفت تکنولوژی توجه به ارزش های مادی و بی توجهی نسبت به امور معنوی، اخلاقی، اعتقادی و اختلاف بین دو نسل (والدین و فرزندان) بیشتر می شود. در نتیجه تعاملات و روابط انسانی در خانواده و سپس در جامعه، خدشه وارد می‌شود. پرورش محیط نامساعد، به بیکاری و ولگردی افراد کمک می‌کند و ولگردی نیز به نوبه خود به ازدیاد ارتکاب جرایم منجر می شود.

    دوران نوجوانی، دوره بحرانی است که فرد باغلیان احساسات و تغییر حالت های آنی روبروست، معمولا دارای خلقی سرکش است در زمینه تغییر عقاید و ایدئولوژی کنجکاوی به خرج می دهد و انتظاراتش از زندگی بیشتر می شود. نوجوان معمولا بدنبال استقلال فکری است و سعی می‌کند خود را با معیارهای جدید و دلخواهش هماهنگ سازد و به همین خاطر با اولیاء مدرسه و والدین خودش، اختلاف عقیده پیدا می‌کند.

    معمولا والدین خواستار ارزش های سنتی هستند ولی نوجوانان پذیرای این ارزش ها نیستد و معیارهای جدید فرهنگی را بیشتر می پسندند. جوانان استقلال فکری و استقلال در تصمیم گیری را حق مسلم خود می دانند، در حالی که والدین فرزندان و نوجوانان خود را به عنوان کودکانی فرض می کنند که قدرت تصمیم گیری درست را ندارند. با عمیق شدن این اختلافات رابطه عاطفی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و نوجوان احساس خلا وتهی بودن می‌کند و فضای منزل و مدرسه را برای خود غیر قابل تحمل می داند و چون در این دوره قدرت خطرپذیری فرد فوق العاده بالاست، ممکن است برای اثبات حقانیت خود، دست به کارهای مخاطره آمیز بزند و محیط خانواده را ترک کند.

    اهمیت ضرورت پژوهشی

    انسان به عنوان موجودی منحصر به فرد و اشرف مخلوقات، مسائل و مشکلات پیچیده ای دارد که تحلیل و حل  و فصل آنها نیاز به تعمق و دید همه جانبه دارد. هر فرد ظرفیت روانی خاصی دارد که غفلت از آن جامعه بشری را با تهدید و خطر روبرو می سازد. امروزه بسیاری کودکان و نوجوانان بدون آینده مشخص و امیدوار کننده همراه با احساس اضطراب، بی هویتی، سرگردانی در معرض خطر هستند. بر طبق آمار 55% از بزه‌کارانی که در کانون های اصلاح و تربیت نگهداری می شوند نوجوانانی هستند که به نحوی فرار از مدرسه و یا فرار از خانه داشته اند. به ویژه در چند سال اخیر آمار فراریان از خانواده رو به فزونی است و متاسفانه تعداد زیادی از این آمار را دختران تشکیل می‌دهند که از نظر جسمی و روانی نسبت به پسران آسیب پذیرتر هستند.

    برای مطالعه و بررسی علمی رفتارهای انسانی، بخصوص در زمینه کجروی، هم از لحاظ ذهنی به صورت شناخت مفاهیم خاص، و هم به کمک ابزار و وسایل تحقیق  عینی برای گسترش پژوهش های علمی در این زمینه نیازمندیم (فرجاد، 1375).

    در هر جامعه برای شناخت چگونگی ماهیت کجروی، ابتدا باید اطلاعاتی در مورد آن جامعه و هنجارهای فرهنگیش، یعنی آنچه که به وسیله خود مردم خلق شده و از آن پیروی می کنند داشته باشیم (همان منبع).

    در فرهنگ جامعه ایرانی، نوجوانانی که خود مدار هستند و کمتر حاضر به اطاعت و تسلیم در برابر اولیا هستند، خاطی به شمار می روند و همین مسئله باعث تضاد و تعارض بین نوجوان و خانواده می گردد. فرزند این خانواده ها، اکثراً به علت فقدان آگاهی لازم، ناپختگی و عدم بلوغ اجتماعی و فکری چاره مشکلش را در فرار می بینند. بدیهی است پس از اقدام به فرار، خطرات زیادی این فرزندان را که به راستی سرمایه های عظیم این مملکت هستند تهدید می‌کند. از یک طرف سلامتی جسمی، روانی و امنیت فرد در معرض خطر قرار می گیرد و از طرف دیگر سلامتی جامعه تحت تاثیر قرار می گیرد. فرار دختران در مقایسه با فرار پسران به دلیل مسائل فرهنگی جامعه و نیز آسیب های جدی که دختران در معرض آن هستند و خصوصیات فردی و جنسی این گروه، مشکلات بیشتری را برای آنها و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کند. به طوری که بازگشت مجدد آنها پس از خروج از خانه حتی برای چند روز قابل پذیرش نیست.

    این افراد معمولا برای رفع نیازهای اولیه خود مثل گرسنگی و داشتن سرپناه مجبورند به سرقت وهمکاری با باندهای قاچاق و … می شود و معمولا پس از دستگیری، مدتی را در زندان یا کانون های اصلاح تربیت به سر می برند. در این مراکز نوجوانان راه های بیشتری برای اقدام به بزهکاری یاد می گیرند و متاسفانه بدون هیچگونه اصلاحی و بدون هیچتگونه توضیحی به علت و ریشه اصلی فرار، به جامعه و خانواه باز گردانده می‌شود و از آنجا که مُهر فرزند بد و دانش آموز بد به پیشانی آنها خورده است ایندفعه بیش از پیش تحت فشار روانی قرار می گیرند و معمولا مجدداً اقدام به فرار می کنند و  مرتکب جرائمی مثل سرقت، فحشا و یا فروش مواد مخدر می گردند.

  • فهرست و منابع روش تحقیق علل فرار دختران از خانه

    فهرست:

    مقدمه

     

    بیان مساله

     

    اهمیت و ضرورت پژوهشی

     

    اهداف تحقیق

     

    متغیرهای تحقیق

     

    فرضیه های پژوهش

     

    تعاریف عملیاتی متغیرها

     

    فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش

    تعریف فرار

     

    عوامل موثر بر فرار

     

    اقسام فرار

     

    نظریه های مختلف شناخت رفتار

     

    فرار از نظر روانکاوی

     

    نظریه روانی تربیتی

     

    نظر بیولوژیکی

     

    فرار از نظر روانشناختی

     

    فرار از نظر جرم شناسی

     

    وضعیت فرهنگی خانواده

     

    روابط عاطفی خانواده

     

    چگونگی ارتباط و بهداشت روانی نوجوانان

     

    ویژگی های شخصیتی نوجوانان

     

    تاثیر مدرسه بر بهداشت روانی دانش آموز

     

    کثرت اولاد

     

    سطح تحصیلات والدین

     

    مهاجرت

     

    روابط دختر و پسر

     

    رشد هویت جنسی

     

    تحقیقات انجام شده

     

    فصل سوم(روش تحقیق)

    طرح تحقیق

     

    جامعه آماری

     

    روش آماری

     

    ابزار تحقیق

     

    اعتبار و روایی پرسشنامه

     

    چگونگی اجرای آزمون

     

    فصل چهارم

    مقدمه

     

    جداول و نمودارها

     

    الف ویژگیهای توصیفی دختران

     

    ب) یافته های

     

    فصل پنجم

    تبیین آماری یافته های

     

    بحث و نتیجه گیری

     

    مشکلات و محدودیتهای تحقیق

     

    پیشنهادات

     

    منابع فارسی

     

    منابع انگلیسی

     

    منبع:

    منابع فارسی

    هترینگتون، ای، میویس، پارک، راس، دی، روان شناس کودک از دیدگاه معاصر (1و2) (1373) ترجمه جواد طهوریان، محمدحسین نظری نژاد، امیرامین یزدی، احمدی رضوانی، علی اخشینی، خوشه کسرایی، نشر، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، تهران.

    وندر زندن، چیمز دبلیو (1996) روانشناسی رشد، ترجمه حمزه گنجی (1376) نشر بعثت، تهران.

    کدیور، پروین (1378)، روان شناسی اخلاق، نشر آگه، تهران.

    همشهری (روزنامه) جمعیت کودکان خیابانی 20/5/79 ص 3. شماره 2189 سال هشتم.

    کاستلو، تیموتی- کاستلو، جوزف (1373)، روانشناسی نابهنجاری، ترجمه نصرت ا… پورفکاری، انتشارات آزاد، تبریز.

    قرائی مقدم، امان ا… (1373) جامعه شناسی آموزش و پرورش، انتشارات توس، تهران.

    ماسن، پاول هنری و دیگران (1370) رشد و شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی، نشر مرکز، تهران.

    واتیزمن، والیس (1371) رشد اجتماعی (بررسی جوانان و خانواده) ترجمه سیما نظیری، انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

    جیمز سی، کلمن (1374) روانشناسی نابهنجار و زندگی نوین، ترجمه کیانوش هاشمیان، انتشارات کویر، تهران.

    اسلامبولچی، مقدم علی (1370) علل ناسازگاری دانش آموزان دوره ابتدایی پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

    کلهر، منصور (1379) شیوه های جامعه پذیری فرزندان دختر و پسر، مجله حقوق زنان سال 3، (20 و 19).

    یمنی دوزی سرخابی، محمد (1371) تحلیل برناسازگاری دانش آموزان در دوره ابتدایی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 4.

    شریفی، حسن پاشا (1371)، چگونگی شکل گیری نگرش های دانش آموزان، مجموعه مقالات سمپوزیوم جایگاه تربیت در آموزش و پرورش دوره ابتدایی.

    میلانی فر، بهروز، (1370)، روان شناسی کودک و نوجوان استثنائی: نشر قدس یاتوس، تهران.

    نوایی نژاد، شکوه، (1373)، رفتارهای بهنجار و نابهنجار کودکان و نوجوانان و راه های پیشگیری و درمان، نابهنجاری ها، انتشارات انجمن اولیا و مربیان، تهران.

    بررسی علل فرار نوجوان پسر 8-12 ساله تهران رساله کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی.

    گیلک پور، خدیجه، علل فرار دانش آموزان از مدرسه پژوهش 1377 به نظارت دکتر حسن پاشا شریفی، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران.

    بخشایش، اشرف، (1379)، ویژگیهای شخصیتی دختران فراری و عادی شهر تهران، پایان نامه ارشد بالینی.

    احدی، حسن (1373) «مفاهیم بنیادی در روانشناسی «نوجوانی و جوانی» روانشناسی رشد، انتشارات بنیاد، تهران.

    باغداساریانس، ژیول (1379) تحقیقی پیرامون بررسی ویژگیهای شخصیتی دختران فراری از منزل، زیر نظر معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی با نظارت دکتر خویی چاپ شده در بولتن خبری معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی منطقه شمال استان تهران.

    جی، هی، لی (1377) روان درمانی خانواده ترجمه محمد باقر ثنایی، انتشارات امیرکبیر، تهران.

    ذبیحی، رزیتا (1378)، مقاله ای در زمینه فرار دختران از منزل، چاپ شده در بولتن خبری بهزیستی در بخش معاونت پیشگیری.

    سیاسی، علی اکبر (1343)، روانشناسی جنایی، تهران، انتشارات ابن سینا.

    فرجاد، محمدحسین (1363) آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات انتشارات بدر، تهران.

    قائمی، علی (1373) خانواده و کودکان دشوار، انتشارات امیری، تهران.

    کی نیا، مهدی (1351) آسیبهای اجتماعی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.

    سعیدی، محمد (1372)، بررسی علل فرار نوجوانان از خانه، پایان نامه ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.

    سنجر، هما (1353)، علل فرار نوجوانان از خانه، پایان نامه ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی.

    بی طرف جعفرآبادی، سعیده (1367) ویژگی های خانوادگی نوجوانان بزهکار پسر کانون اصلاح و تربیت شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی.

    نگراوی، فرشته‌‌ (1380)، بررسی نقش خانواده و مدرسه در آسیب زایی روانی- اجتماعی کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.

    نیک سرشت ماسوله، مژگان (1380) مقایسه هیجان خواهی و باورهای غیر منطقی در نوجوانان عادی و بزهکار (دختر و پسر) شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.

    محمود نژاد، خاتون، (1380)، مقایسه جوروانی خانواده نوجوانان عادی و بزهکار، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.

    فاضلی نیا، فرزانه (1380)، نقش خانواده و مدرسه در آسیب زایی اجتماعی نوجوانان کانون اصلاخ و تربیت شهر تهران، پایان نامه ارشد دانشگاه الزهرا.

     

    فهرست منابع انگلیسی:

    Abebe – Behailu; Aptekar, Lewis (1997). Conflict In the Nighborhood : street and working children in the public space: A Global- Journal- of- child- Reasearch, V4n4: p477-90.

    Aptekar- Lewis. (1989). Characteristics of the street children of clombia child- Abuse- and neglect- the- International- journal; v13 n3: p  42-7-37.

    Chettey; vanitha- R. (1997). Street children in Durban: An Exploratory In vestigation. Humman Science Research council pretoria H SRC publishers.

    Cupta- Anubha; Vema, - suman (1995) perference for social support by Indian street children and Adolescents in stressf-ul life situations.

    In ciardi; james. A; surratt, Hilarry. L(1998). Children in the street of Brazil: Druguse, crime. Violence and HIV risks. Vol. 33 P 1467-80.

    Unicef (1997). The state of the word, children. Published for unicef by oxford university press.

    Conger R.D; Conger k.j; Elder Q.H; lorenz F.O; simons R.L; and whit beck L.B(1993) A. family economic stress and adjustment of early adolescent girls. Developmental psychology- 2220G – 279.

    Weiss man. m.m(1975). The Assesment of Social a djustment, Areview of Technigues in Arch Genpsu choatry vol32.

    Journal GitAtion 1997: Journal of Research on adolescence v7n4 p3 75-92.

    Sharlin SA, hor, Barak M sum 1992 adole scence 27 (706): 387-405 wolk S

    .

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت