پروژه کارآموزی کاربرد های خط در گرافیک

تعداد صفحات: 64 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003530
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی هنر
قیمت قدیم:۹,۲۰۰ تومان
قیمت: ۶,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآموزی کاربرد های خط در گرافیک

    چکیده :

    تا زمانی که طراحان گرافیک و صاحبنظران در طراحی حروف ، نخواهند هیچگونه فعالیتی  در جهت رفع محدودیت های خط  فارسی انجام دهند   ، مشکلات خط  فارسی همچنان به قوت  خود باقی است .  لذا پیشنهاد می شود که مرکز و یا  انجمن  طراحی حروف که متشکل از خطاطان  و طراحان گرافیک و دست اندرکاران  حروف چینی و چاپ می‌باشد  ، تاسیس شده و به فعالیت در جهت رفع مشکلات خط فارسی بپردازند .

    همجهت با موضوع  رساله که بحث اصلی آن پیرامون طراحی حروف فارسی است.

     

    مقدمه :

    تعریف ارتباط : ارسطو فیلسوف  یونانی شاید  نخستین اندیشمندی باشد  که   ۲۳۰۰    سال   پیش  در زمینه ارتباط سخن گفت.

    ارتباط عبارت است از:( جستجو برای دست یافتن به کلیه وسایل  وامکانات موجود برای  ترغیب و اقنای دیگران .

    ارتباط عبارت  است : ( از فراگرد انتقال یک محرک با پیام از سوی برقرار کننده  (فرستنده )  به فرد دیگری (گیرنده ) به منظور تغییر ر فتار.

    با جمع بندی  مطالب فوق می توان  ارتباط را فراگرد انتقال  پیام از سوی  فرستنده  برای   گیرنده دانست. مشروط بر اینکه در معنای دریافت  شده  توسط  گیرنده  و معنای مورد  نظر فرستنده پیام مشابهت مشاهده شود .

    بخش اول

     

    فصل اول

    خط :

    انسان خط را در طی قرون و با گذراز مراحل چند تکامل بخشیده.هر تحول به دهها و  صدها سال گذشت زمان نیاز دارد. چرا که هر تحولی به ارتقاء توان بصری  مخاطبین نیاز دارد.  متکاملترین

    درجه ای که خط بدان رسید عبارت بود از : خط الفبایی که تا کنون نیز بدان می نویسیم .

    انواع خط : خط تصویری وخط واژه نگار

        منبع    : خوشنویسی در ایران لیلا برات زاده 

     

    در میان ملل متمدن، خط منحصرا وسیله نمایش و ضبط و تفهیم مقاصد و افکار است. ذوق  لطیف ایرانی هم توانسته است از آن استفاده کند واینکه قرنهاست خط ایرانی یکی ازمظاهرهنری  ظریف اسلامی- ملی می باشد .

    خط ایرانی قریب به هزار سال است که وسیله هنر نمایی خوشنویسان است و پیوسته هنرمندان  در صدد تکمیل و توسعه آن بوده اند ومدت هفت قرن پیوسته خطوط ایرانی سیر تکاملی خود را نموده

    و درحدود قرن دهم به حد اعلای  ترقی  و زیبایی و شیوایی خود رسید .

    البته وضع کنونی و اقتضای زمانه  و متداول شدن قلمهای تند نویس و ماشین تحریر برای  کاربرد

    در  صنعت چاپ در تسریع کار برای اهمیت دادن  به زمان  و قلمهای جدید کامپیوتری  نیز برای راحتی  کارهای  چاپی  و تایپی در  زوال  این هنر کمک نموده است .  ولی این نکته  را هم  نباید فراموش کنیم که باید به پیروی از راهی که نیاکان  ما رفته اند، برای احیای  هنرهای زیبای   قدیم مانند : هنر خوشنویسی ومینیاتور و....... به  زنده  نگه داشتن هنر خط و ترویج آن اهمیت دهیم . 

    بخش اول

    فصل دوم

     کاربرد های گرافیکی خط:( طراحی حروف)

    کار هنرمند بر اساس موقعیت زمانی و مکانی شکل می گیرد . چرا که دیدگاه های زیبا شناسی در هر دوره ای  متفاوت است .  ممکن است مردم در دوره ای  نوعی دید گاه  و برداشت  از زیبایی داشته باشند که این دید گاه در دوران بعد به کلی متفاوت باشد . 

    امروزه  کار کردن روی شکل  و فرم الفبا  و خط های  سنتی و بومی به وسیله طراحان  گرافیک برای مصارف گوناگون انجام می شود که از مهمترین آنها طراحی کامل حروف الفبا می باشد.

     

     ( طراحی کامل حروف الفبا ) :    

    هر گروه الفبای طراحی شده باید در نوع خودش منطقی باشد . اختراع الفبا یکی از  برجسته ترین فعالیتهای زیبا شناسی به حساب می آید . امروزه هر کس در زمینه طراحی دارای ذوقی است  که گاه منجر به اختراع یک حرف زیبا می شود و خصوصیات  فردی جالبی را در آن اجرا  می نماید

    و چه بسا که با ریزه کاری های تزئینی آن را سرشار از زیبایی می کند  ولی از آن پس طرح  باید یک رابطه صحیح و منطقی را نسبت به حرف اولش دنبال کند . او باید قدرت برقرار کردن   یک جریان قیاسی سلیس و روان را داشته باشد و در عین حال تخیل او فلج نگردد.

    استاد ممیز درباره طراحی حروف فارسی در عصر معاصر می گوید : در زمینه طراحی حروف

    بسیار کم کار کرده ایم و اغلب قلم هایی  که این روزها به وسیله کامپیوتر  طراحی شده  معیوب  و ناقص اند . زیرا اولا الگوی فرنگی دارند و دوما  به  خوش نویسی  و اسکلت حروف فارسی   در آنها کمتر توجه شده است . چفت و بست اغلب این حروف به طور فنی طراحی نشده است و     از همه بد تر اینکه این قلم ها به طور کامل با روحیات ایرانی منطبق نیستند . بطور مثال  قلم های:

     

     

    Ï»H       :       اول
                ³I¿²H      :                الهام
     

    در طراحی حروف شیوه های مختلفی وجود دارد که می توان آنها را در دو بخش عمده جای داد :

    الف :  طراحی  در قالب خوشنویسی سنتی یا خطا طی

    ب   : طراحی  خارج از قالبهای   خوش نویسی سنتی

    الف :   در این نشانه ها کاملا از قلم های خوش نویسی  استفاده شده  است ولی  با ترکیب بندی   و جای گذاری  منطقی  و  مناسب  در یک کادرمشخص  .  دراین شیوه اصولا طراح به  هیچ عنوان ازقوانین، فرمول، قواعد و قلم خوشنویسی دوری نمی کند و نیز به  آن وفادار می ماند و سعی  در هر چه زیباتر جلوه دادن آن در یک  ترکیب بندی درست و اصولی دارد .

    مثال :  طراحی عنوان موزه رضا عباسی 

    ب   :    دراین  نوع  نشانه ها   قواعد  خوشنویسی رعایت  می شود  ولی فرم  اصلی  حروف  با طراحی گرافیک ، تازگی و پویایی خاصی  می یابد و سعی درایجاد  طرحی  نو می نماید .از این رو هر چه ساده تر کردن طرح اصلی و ترکیب بندی  جدید هدف اصلی می باشد .

  • فهرست و منابع پروژه کارآموزی کاربرد های خط در گرافیک

    فهرست:

    بخش اول    فصل اول    :    خط و نمونه هایی از خطوط ایرانی

    بخش اول   فصل دوم     :    کاربرد گرافیکی خط  ( طراحی حروف)

    الف : طراحی کامل حروف الفبا

    ب   : طراحی نشانه بصورت نشانه نوشتاری

    عناصر در طراحی حروف :

    نقطه ،  خط ، جرم و سطح  ، فضا و مکان  ، بافت

    قواعد هایی برای طراحی حروف فارسی :

    ارتباط و هماهنگی ، تغییر حالت و جهت  ، تکرار و ریتم ، تاکید و تضاد ، برتری ، توازن

    بخش دوم فصل اول     :

    نکات قابل توجه در طراحی حروف فارسی

    تحول قرارداد ها و عادات بصری  ، متد هایی برای طراحی حروف ،  به کارگیری  متدهای خطاطی در طراحی حروف ، نتایج سهل وممتنع در طراحی حروف ،ترکیب بندی در کلمات

    تغییر شکل فرمها در مراحل طراحی ، فشردگی و کشیدگی حروف ، وصل حروف ،نقطه  در حروف ، اجرا در طراحی حروف و تکنیک های آن .

    نتیجه

    ویژگی ها و محدودیت های خط فارسی .  

     

     

    منبع:

    یغار. احمد . اصول طراحی حروف فارسی  ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس . رشته گرافیک . ۱۳۷۳

    ۲ - کوکب طاهباز   . بررسی قابلیت های تصویری خط . رشته ارتباط تصویری دانشگاه تربیت مدرس . کارشناسی ارشد . ۱۳۷۷

    ۳ - ساختار بسته بندی    ترجمه و گردآوری : مهدی رضایی

    ۴ - سی قرن طراحی گرافیک : ملک محسن قادری

    ۵ - کتاب نشانه : بیژن صیفوری – ساعد مشکی

    6-کتاب گرافیک ۲  : محمود ارواحی آذر

    ۷ – خوشنویسی در ایران : لیلا برات زاده

    ۸ – اطلس خط  

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت