گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی

مشخص نشده
مشخص نشده
53
مشخص نشده
364 KB
500003283
قیمت قدیم:۸,۱۰۰ تومان
قیمت: ۵,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی

    گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی :

    پیشگفتار :

    در طول دوره کارآموزی در اداره کار و امور اجتماعی استان قزوین ، با سیستم های حقوق و دستمزد در ادارات دولتی و سیستم حسابداری دولتی در یک ارگان با تعداد کارکنان بالا و پر مخاطب آشنا شدم که مشروح آموخته هایم را در این دوره که شامل مواردی از قبیل نحوه فعالیت سیستم های نرم افزاری ، نحوه ذخیره و بازیابی اطلاعات ، امنیت در شبکه های داخلی و  مواردی دیگر از این قبیل بود  .

     فصل اول – معرفی اداره کار و امور اجتماعی

     

    تاریخچه:

    درآبان ماه سال 1323دروزارت پیشه و هنر، اداره مستقلی به نام اداره کل کارتشکیل شد. این اداره کل ابتدا برای رسیدگی به اختلافات تصویبنامه ای تنظیم کردکه درفروردین ماه سال 1324به تصویب هیات وزیران رسید. اولین طرح قانون کاردر تاریخ 28 اردیبهشت ماه 1325 و در زمان تعطیلی مجلس به تصویب هیات وزیران رسید.

    ازآنجا که با تصویب قانون کار، سازمان کوچک اداره کل کار، قادر به حل و فصل امور کارگری نبود و از طرف دیگر یکی از گردانندگان حزب توده نیز در راس وزارت پیشه و هنر قرارگرفته بود و حکومت وقت به سبب مخالفتهای سیاسی حزب مزبور، مایل نبود امورکارگری کشور را سلطه و اختیار وی قراردهد. لذا با تصویب هیات دولت در 13/5/1325وزارتخانه جدیدی به نام ""وزارت کار وتبلیغات " از ادغام "اداره کل کار"، "اداره کل انتشارات و تبلیغات" و "اداره عمران و اصلاحات وزارت کشور" تشکیل و مامور اجرای قانون کارگردید. درسال 1325 مظفرفیروز به عنوان اولین وزیر وزارت کار و تبلیغات معرفی شد.

    تاریخچه وزارت کار و امور اجتماعی را می توان به دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی 1325 تا 1357 و 1357 تا 1382 تقسیم کرد.

    درسال 1325 بعد از تصویب وزارت کار و تبلیغات توسط هیات دولت، سرانجام درسال 1328 اجازه قانونی تاسیس وزارت کار از طرف مجلس به دولت داده شد و وزارت کار موجودیت قانونی پیدا کرد.

    هدف و وظایف وزارت کار و تبلیغات در بدو امر با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان به شرح ذیل بود:

    ایجاد مرجع بی طرف صلاحیتدار برای حل اختلافات کارگرو کارفرما و تمرکز امور مربوط به کار و مراقبت در تهیه اجرای مقررات قانون کار و قانون کار و قانون بیمه کارگران و حمایت و تامین بهداشت و رفاه کارگران و برقراری روابط با تشکیلات بین المللی کار.

    منشور سازمان بین المللی کار :

    در سال 1944 ، کنفرانس بین المللی کار بیانیه ای را تحت  عنوان بیانیه فیلادلفیا تصویب نمود که این بیانیه به انضمام اساسنامه سازمان در حال حاضر منشور سازمان بین المللی کار را تشکیل می دهد . این بیانیه با تأکید مجدد بر اصولی که سازمان بر پایه آنها پی ریزی و تشکیل شد ، برنکات زیر تأکید ورزید :

    1 – کارگر یک کالا نیست

    2 – آرادی بیان و تجمع برای توسعه پایدار امری لازم و ضرروی است

    3 – فقر در همه جا باعث ایجاد خطر برای خوشبختی می باشد

    4 – همه افراد بشر حق دارند از از رفاه مادی و رشد معنوی در فضایی آزاد و مطمئن ، از امنیت اقتصادی و فرصتهای برابر برخوردار شوند .

    این سازمان در طول سالیان متمادی با پشتکار و اعتقاد راسخ به اصول و قوانین خود پستی و بلندی های بسیاری را طی نمود اما هیچگاه در راه احقاق حقوق انسانی و بشری از پای ننشست و تاکنون 349 کشور به عضوت این سازمان در آمده اند و قوانین و اصول این سازمان در همه نقاط جهان به اجرا گذاشته می شود . این سازمان همواره با تلاش برای حرکت به سمت جهانی با صلح پایدار گام برداشته است ، چنانچه این سازمان برای آغاز قرن بیست و یکم 4 استراژی کلی تدوین و تعیین نموده که عبارتند از :

    1 – ارتقا و تشخیص اصول بنیادین حقوق کار .

    2 – ایجاد فرصتهای بیشتر برای زنان و مردان به منظور دستیابی به در آمد کافی و شغل مناسب .

    3 – افزایش پوشش و کارآیی حمایت های اجتماعی برای همه .

    4 – تقویت سه جانبه گرایی و گفت و گوهای اجتماعی .

    سازمان بین المللی کار ، در قرن جدید بر تأمین اقتصادی و اجتماعی نیروی کار تأکید ورزید و این مسأله را لازمه کار مفید و حفظ کرامت انسانی در اقتصاد جهانی دانسته و در این راستا چارچوبی برای طراحی تمهیدات اجتماعی پایدار، شامل اصلاح و گسترش آنها ارائه داده است .

    معرفی :

    سازمان کار و آموزش فنی و حرفه ای در امور و کارگری برای حفظ و صیانت انسانی وظایف خود را بر اساس چهارچوب قانون کار در راستای تنظیم روابط کار و بازار کار ایفای نقش می کند.

    شرح وظایف سازمان کار و آموزش فنی و حرفه ای :

    رسیدگی به اختلافات و شکایات کارگری و کارفرمایی از طریق تشکیل مراجع حل اختلاف به منظور حل و فصل اختلافات با توجه به قانون کار و مقررات مربوطه .

    راهنمایی و ارشاد کارگران و کارفرمایان در مورد چگونگی انعقاد پیمانهای دسته جمعی

    تهیه و تنظیم خلاصه پرونده شاکیان حوزه عملکرد و ارسال آن به اداره کل نظارت و تنظیم روابط کار.

    راهنمایی کارگران و کارفرمایان در زمینه مسائل قانون کار و مقررات مربوطه.

    نظارت بر اجرای طرح های طبقه بندی مشاغل کارگری .

    پیگیری دقیق و مستمر در خصوص تایید صلاحیت شرکتهای ارائه دهنده خدمات پشتیبانی.

    بررسی طرحهای مزد و بهره وری و رسیدگی به قراردادهای پاداش افزایش تولید.

    بازرسی مستمر از کارگاهها و کارخانجات حوزه عملکرد و برقرار کردن مبانی

    حفاظتی و بهداشتی و ایمنی کار و انطباق شرایط کار با قوانین و مقررات مربوطه .

    فراهم ساختن امکانات رفاهی جهت کارگران از طریق ترغیب و تشویق کارفرمایان به ایجاد تاسیسات و ارائه خدمات رفاهی در کارگاهها و ایجاد تسهیلات لازم در جهت تامین مسکن و انجام سایر اقدامات حمایتی

    ایجاد مجموعه های ورزشی تفریحی و فرهنگی کارگران و توسعه و تجهیز مجموعه های موجود.

    ثبت نام جویندگان کار و معرفی آنان به کارگاههای در خواست کننده نیروی انسانی به منظور بکارگماری.

    اجرای قانون و آئین نامه های شوراهای اسلامی کار در سطح استان.

    تهیه و تنظیم و اجرای طرح ها و برنامه های فرهنگی بر اساس اهداف و ضوابط دفتر امور فرهنگی به منظور پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در مجتمع های کارگری.

    انجام امور مربوطه به انجمنهای صنفی با توجه به قوانین و مقررات و آئین نامه های مربوطه.

    انجام امور مربوطه به سوادآموزی مشمولین قانون کار با همکاری و مشارکت مراکز نهضت سواد آموزی استان.

    انعکاس رویدادهای کارگری استان به اداره کل روابط عمومی وزارت متبوع.

    پیش بینی بودجه مورد نیاز سالانه اداره کل و ادارات تابعه در سطح استان.

    انجام امور اداری ومالی وخدماتی اداره کل .

    انجام اقدامات لازم در زمینه اجرای قانون و مقررات بیمه بیکاری.

    انجام مطالعات و بررسیهای لازم از طریق کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری به منظور شناخت امکانات و پتانسیل استان در زمینه ایجاد اشتغال مولد و فراهم آوردن فرصتهای جدید شغلی و ارائه راه کارهای مناسب.

    انجام امور مربوطه به اشتغال اتباع خارجی.

    انجام اقدامات لازم در جهت تشکیل تشکلهای کارگری و کارفرمایی بر اساس قوانین و مقررات ذیربط و نظارت بر چگونگی تشکیل آنها.

    راهنمایی و ارائه خدمات لازم در جهت بکارگماری متقاضیان شغل از طریق ایجاد هماهنگی لازم با واحدهای مشمول قانون کار.

    پذیرش و راهنمایی متقاضیان استفاده از تسهیلات اعتباری تبصره های قانون بودجه کل کشور و قانون برنامه های توسعه مرتبط با اشتغال.

     

    اداره امور اجتماعی :

    همانطوریکه در فصل هشتم قانون کار به مسائل رفاهی کارگران پرداخته شده است رسیدگی به مسائل و مشکلات رفاهی کارگران حائز اهمیت خاصی می باشد به نحوی که برنامه ریزی در این زمینه و ارائه خدمات رفاهی موجب حل بسیاری از مشکلات کارگران خواهد شد . لذا سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این زمینه ثمره خوبی خواهد داشت.

    از اهداف مهم اداره اموراجتماعی ارائه خدمات رفاهی از قبیل

    تاسیس خانه های بهداشت

    ایجاد مراکز نگهداری کودکان

    انتخاب و معرفی کارگران نمونه زن و مرد

    تامین مسکن کارگری

    ایجاد و تشکیل شوراهای اسلامی کار ، انجمن های صنفی و انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیاتهای تشخیص و هیاتهای حل اختلاف 

    چگونگی انتخاب و معرفی کارگران نمونه مرد

    شرایطی که برای انتخاب کار گر نمونه مد نظر می باشد

    تکمیل فرمهای مشخصات کارگاه ، مشخصات فردی و فرمهای ارزشیابی کارگر   

    ارسال تصویر شناسنامه پرسنلی

    ارائه گزارش فنی اختراع و ابتکار کارگر نمونه که می بایست با تائید مدیریت و شورای اسلامی کار باشد.

    گزارش میزان صرفه جویی ارزی به دلار با تائید مدیریت و شورای اسلامی کار

    ارسال عکس از کارهای ابتکاری کارگران نمونه با شرح قطعات یا دستگاه ساخته شده در پشت عکسها

    ارسال تعدادی از قطعات ساخته شده قابل حمل یا ماکت جهت استفاده در نمایشگاه دائمی کارگران

     

    اداره بازرسی کار :

    شرح وظایف

    نظارت بر اجرای مقررات ناظر به شرایط کار به ویژه مقررات حمایتی مربوط به کارهای سخت و زیان آور و خطرناک ، مدت کار ، مزد ، رفاه کارگر ، اشتغال زنان و کارگران نوجوان

    نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و آئین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به حفاظت فنی

    آموزش مسائل مربوط به حفاظت فنی و راهنمایی کارگران ، کارفرمایان و کلیه افرادی که در معرض صدمات و ضایعات ناشی از حوادث و خطرات ناشی از کار قرار دارند.

    رسیدگی به حوادث ناشی از کار در کارگاههای مشمول و تجزیه و تحلیل عمومی و آماری این گونه موارد به منظور پیشگیری حوادث

    بازرسی به صورت مستمر ، همراه با تذکر اشکالات و معایب و نواقص و در صورت لزوم تقاضای تعقیب متخلفان در مراجع صالح انجام می گیرد.

    پیگیری ماده 87 قانون کار به منظور بررسی طرحها و نقشه های واحدهای جدید التاسیس و یا در حال توسعه

    پیگیری تبصره ماده 52 قانون کاردر خصوص مشاغل سخت و زیان آور

    بازرسی از واحدهای در حال احداث و یا در حال توسعه به منظور اعلام نظر در خصوص صدور پروانه بهره برداری از طریق مراجع ذیصلاح

    پیگیری و اعلام نظر در ارتباط با تعیین صلاحیت شرکتهای خدماتی متقاضی مجوز تایید صلاحیت

    اقدام در خصوص پرونده های ارجاعی ازمراجع حل اختلاف

    پیگیری موضوع اشتغال اتباع خارجی در واحدهای تحت پوشش

    پیگیری مقاوله نامه 182 سازمان بین المللی کار در ارتباط با ممنوعیت کار کودکان در مشاغل تعیین شده

    پیگیری درخصوص تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و نظارت بر عملکرد کمیته ماده موضوع ماده 93 قانون کار

     

    اداره روابط کار :

    وظایف و مسئولیتها

    بررسی شکایات واصله کارگر و کارفرما در شورای سازش و مراجع حل اختلاف

    نظارت بر اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در واحدهای مشمول قانون کار

    بررسی و تائید قراردادهای پاداش افزایش تولید

    تائید صلاحیت شرکتهای خدماتی پیمانکاری دستگاههای اجرایی یا شرکتهای دولتی

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول