پروژه کارآفرینی کارگاه تولید شفت فولادی

تعداد صفحات: 47 فرمت فایل: word کد فایل: 400003580
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۷,۵۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید شفت فولادی

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی تولید شفت فولادی پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایه گذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار میگیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید شافت های فولادی میباشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  شفت فولادی

     

    محل اجرا :

     

     

     

    دلایل انتخاب طرح :

    قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار میآید. این قطعات خود به عنوان کالای واسطه ای برای تولید دیگر ماشین آلات، تجهیزات و ادوات صنعتی مورد استفاده دارند. از اینرو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت ماشین سازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی و ماشین سازی را میتوان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد. محصولات مورد مطالعه در صنایع مختلف دارای کاربرد هستند و بنابراین در مجموع ملاحظه میگردد که قطعات فوق به عنوان زیرساخت های صنعت کشور می توانند به شمار آمده و بنابراین از درجه اهمیت بالایی نیز برخوردار میباشند.

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد محصولات

    محصولات مورد نظر طرح حاضر، تولید شافت های فولادی میباشد. شافت ها در صنعت برای انتقال حرکت چرخشی مورد استفاده قرار می گیرند و تقریبا به جرأت می توان گفت که هیچ ماشین یا تجهیزی در جهان وجود ندارد که در آن عامل چرخنده وجود داشته باشد ولی شافت در آن بکار نرفته باشد . از نگاه شکلی می توان گفت که شافت یک میله فولادی است که روی آن چرخ دنده ، پولی ، غلتک ، چرخ زنجیر و دیگر ادوات محرک نصب شده و بواسطه آن شافت شروع به چرخشنموده و این چرخش بوسیله سایر ادوات متحرک به اجزاء یا ماشین دیگر منتقل می گردد .

    جنس شافت ها از فولاد بسیار محکم ساخته شده و بواسطه آن قدرت تحمل بار پیچشی بسیار بالا به آن داده می شود . شافتها یک محصول واسطه ای محسوب می گردند که خود در تولید سایر محصولات صنعتی مورد استفاده دارند . در اشکال زیر نمونه هایی از شافت های فولادی مورد استفاده در صنعت آورده شده است

    از نقطه نظر تنوع ، شافتها را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد :

    شافت موتورهای الکتریکی

    این شافت ها حالت عمومی داشته و براساس قدرت قابل انتقال ، دور ، گشتاور ، شرایط محیطی کار و دیگر معیار های مکانیکی طراحی ، ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند . الکتروموتورها ، پمپ ها ، کمپرسورها و غیره موارد استفاده از این نوع شافت ها می باشند و به همین خاطر هم شافت های فوق تحت عنوان شافت موتورهای الکتریکی نامیده می شوند . این نوع شافت ها قابلیت استاندارد سازی را داشته و لذا می توان بصورت قطعه سازی آنها را تولید و عرضه کرد.

     

    شافت های جعبه دنده

    این شافت ها در جعبه دنده ها ، چرخ دنده ها ، و دیگر سیستم های انتقال قدرت مورد استفاده دارند . این نوع شافت ها قابلیت استاندارد سازی را دارا می باشند و لذا می توان آنها را نیز بصورت قطعه سازی تولید و عرضه کرد .

     

    شافت های خاص

    این شافت ها در ماشین مخصوصمانند توربین ها و ماشین های مخصوصمورد استفاده قرار می گیرند . این نوع شافت ها قابلیت استاندارد سازی را ندارند و لذا تولید و مصرف آنها تحت سفارش مشتری و دقیقا بر اساس ماشین مورد استفاده طراحی و تولید می گردد .

    در طرح حاضر هدف تولید شافت های الکتروموتور و جعبه دنده می باشد .

     

     

     

    کد ISIC

    مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن ، شافت های فولادی دارای کد آیسیک 34301216می باشند.

     

    شماره تعرفه گمرکی

    با مراجعه به کتاب مقررات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محصول مورد مطالعه از شماره تعرفه مستقلی برخوردار نمی باشد و لذا به نظر می رسد که این محصول در سرفصل زیر طبقه بندی شده باشد .

    مصنوعات ساخته شده از مفتول فولادی از طریق آهنگری 732620 ·

     

    شرایط واردات محصول

    پیشتر اشاره شد که شماره تعرفه مستقلی برای شافت ها وجود ندارد از اینرو در مورد شرایط واردات آن نمی توان اظهار نظر کرد لیکن با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، و مقایسه شرایط واردات محصولات مشابه ، به نظر نمی رسد که محدودیت خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود داشته باشد . لذا با پرداخت حقوق گمرکی که معادل 15 درصد است ، امکان واردات وجود خواهد داشت.

     

    بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

    با مراجعه به فهرست استانداردهای تدوین شده موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، نتیجه گیری شده است که هیچ استانداردهای ملی برای محصولات مورد مطالعه تدوین نشده است . از طرف دیگر محصول مورد مطالعه ، قطعه صنعتی است که در ماشین آلات مختلف دارای کاربرد است . این قطعات خود به عنوان یک محصول واسطه در تولید یا تعمیرات خودرو، ماشینآلات صنعتی، کشاورزی، تجهیزات و غیره مورد استفاده دارد. از اینرو ماهیت این قطعات طوری است که نمیتوان استاندارد خاصی را برای آن تعیین کرد و لذا هیچگونه استاندارد ملی یا بینالمللی برای این قطعات وجود ندارد. ولی باید گفت که تولید این قطعات تحت مشخصات فنی ارائه شده از طرف طراح قطعه صورت میگیرد که به نوعی نیز میتوانیم مشخصات فوق را به عنوان الزامات و استانداردهای مورد نیاز در تولید تلقی نماییم. مشخصات فنی قطعات در قالب نقشه فنی، برگ آنالیز مواد اولیه مصرفی و برگ مشخصات مکانیکی و متالوژیکی از طرف مهندس طراح ارائه میگردد که رعایت تک تک آنها از طرف سازنده گان امری اجتناب ناپذیر است

     

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

    بررسی قیمتهای داخلی

    قیمت شافت ها بر اساس مشخصه های زیر تعیین می گردد:

    نوع مواد اولیه و قیمت آن

    مواد اولیه مصرفی در ساخت شافت به لحاظ آلیاژ متفاوت است و لذا قیمت های متفاوتی نیز برای آن وجود دارد .

     

    درجه پیچیدگی فنی شافت

    پیچیدگی فنی یک قطعه سبب افزایش قیمت ساخت قالب و همچنین ماشین کاری آن می گردد که بدینوسیله قیمت قطعات تولید شده توسط آن نیز افزایش پیدا می کند .

    ماهیت آماده سازی مواد و فعالیتهای لازم آن

    برخی مواد اولیه نیاز به آماده سازی اولیه از نظر تغییر برخی خصوصیات شیمیائی دارند که این امر جهت افزایش استحکام و خواص مکانیکی قطعه تولیدی از مواد فوق صورت می گیرد و لذا در صورتیکه تولید کننده قطعه این آماده سازی را در مواد اولیه انجام دهد نتیجه سبب افزایش قیمت قطعه تولید شده خواهد بود .

     

    وزن شافت

    وزن شافت در میزان مواد مصرفی و همچنین هزینه قالب سازی تاثیر مستقیم دارد و لذا سبب افزایش قیمت می گردد .

     

    تعداد تولید

    بطور مسلم در تولید هر قطعه ، تعداد سفارش و استمرار آن سبب تغییر قیمت فروش قطعه می گردد . قطعات تولید انبوه معمولا از قیمت های پائین تری به نسبت قطعات تک ساز برخوردار هستند .

    با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان گفت که بعلت وجود تنوع بسیار بالا در اندازه ، ابعاد ، وزن ، خصوصیات شیمائی و مکانیکی و ..... شافت ها ، نمی توان قیمت مشخصی را برای آن عنوان کرد و لذا تنها با توجه به یک قطعه مشخص امکان قیمت گذاری دقیق وجود دارد ، لیکن در هر حال با توجه به سوابق موجود ، عموما سازندگان برای تعیین قیمت حدودی ، هزینه تامین مواد اولیه شافت فوق را با اضافه کردن 100 درصد بعنوان هزینه های جاری و سود قطعه ساز ، بعنوان قیمت فروش شافت اعلام می نمایند .

     

    مروری بر قیمت های جهانی

    همانند مطالب عنوان شده قبل ، در مورد قیمت جهانی شافت ها نیز نمیتوان اقدام به تعریف رقم خاصی نمود. چرا که قیمتها تابع مشخصات فنی محصول تولیدی خواهد بود و نظر بر اینکه یک کارخانه تولید کننده شافت اقدام به تولید رنج وسیعی از محصولات مینماید از اینرو ارائه قیمت واحد برای آن امکان ناپذیر میباشد. لازم به ذکر است که در بررسی امکان پذیری صادرات قطعات صنعتی ، عموما مزیت های رقابتی تولید در کشور مبداء با موارد مشابه در کشور مقصد مورد مقایسه قرار می گیرد و در صورت وجود مزیت ، صادرات شکل می گیرد .

     

    معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات

    شافت ها بعنوان قطعات انتقال قدرت دورانی ، در بسیاری از صنایع و محصولات مختلف دارای کاربرد هستند . نقش این قطعات انتقال حرکت چرخشی به قطعات یا مجموعه های دیگر می باشد .

    همچنین پیشتر نیز ذکر گردید که شافت های تولیدی طرح حاضر برای مصارف الکتروموتور و جعبه دنده ها در نظر گرفته شده است . از اینرو با توجه بر مشخصات شافت های تولیدی طرح، موارد کاربرد آن به شرح زیر خواهد بود :

    انواع مختلف الکتروموتور

    انواع پمپ ها

    انواع کمپروسور ها

    انواع جعبه دنده ها

    کلیه مکانیزم های حرکت در ماشین آلاتصنعتی

    کلیه مکانیزم هایی که در آنها حرکت چرخشی وجود دارد

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

    شافت های فولادی در محل های مورد استفاده بدون جایگزینی مورد استفاده قرار می گیرند. در این نقاط نیازمند بکار گیری قطعاتی است که قابلیت انتقال گشتاور به همراه تحمل نیروهای وارده را داشته باشند . استحکام مکانیکی ، استحکام پیچشی ، مقاومت در مقابل بارهای ضربه ای و نوسانی از خصوصیات بارز شافت های مورد استفاده می باشد . و لذا در مجموع می توان گفت که به جز شافت ها ، قطعات دیگری نمی توانند در این نقاط مورد استفاده قرار گیرند و در نهایت قابل نتیجه گیری است که محصولات مورد مطالعه دارای کالای جایگزین نمی باشند .

     

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول

    قطعات مورد مطالعه در کلیه حوزه های صنعت کشورها دارای کاربرد هستند ، از اینرو می توان گفت که تولید و مصرف آنها در کلیه کشورهای جهان می توانند عمومیت داشته باشند . لیکن در برخی کشورها تولید و مصرف از حجم بالائی به نسبت سایر کشورهای جهان برخوردار است که در اینجا به کشورهای فوق اشاره شده است .

    آمریکا

    کشورهای اروپایی

    روسیه

    چین

    ژاپن

    هندوستان

    در اینجا لازم به ذکر است که هرچند کشورهای نام برده شده در بالا، به عنوان کشورهای بزرگ در تولید ماشین آلات صنعتی در جهان محسوب میگردند ولی نظر بر اینکه کلیه کشورهای جهان می توانند بعنوان تولید کننده ماشین آلات صنعتی در جهان معرفی گردند ، لیکن کشورهای معرفی شده همانطوریکه پیشتر نیز ذکر شد دارای سهم بیشتر در بازارهای جهانی می باشند .

     

    معرفی شرایط صادرات

    از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی، برای صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد. لیکن از آنجایی که این محصولات، یک کالای صنعتی و مهندسی محسوب میگردند، از اینرو ورود به بازارهای جهانی مستلزم برخورداری تولیدکننده از شرایطی میباشد که در جدول زیر به شرایط فوق اشاره شده است.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید شفت فولادی

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 6

    کلیات........................................................................................................................................................................... 6

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 7

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 7

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 7

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 8

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 8

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 8

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 9

    نام و کد محصولات..................................................................................................................................................... 9

    شافت موتورهای الکتریکی....................................................................................................................................... 10

    شافت های جعبه دنده.............................................................................................................................................. 10

    شافت های خاص..................................................................................................................................................... 10

    کد ISIC................................................................................................................................................................. 11

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 11

    شرایط واردات محصول........................................................................................................................................... 11

    بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول...................................................................................................... 11

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول....................................................... 12

    بررسی قیمتهای داخلی............................................................................................................................................ 12

    قیمت شافت ها بر اساس مشخصه های زیر تعیین می گردد:................................................................................. 12

    نوع مواد اولیه و قیمت آن........................................................................................................................................ 12

    درجه پیچیدگی فنی شافت...................................................................................................................................... 12

    ماهیت آماده سازی مواد و فعالیتهای لازم آن........................................................................................................... 13

    وزن شافت................................................................................................................................................................ 13

    تعداد تولید................................................................................................................................................................ 13

    مروری بر قیمت های جهانی................................................................................................................................... 14

    معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات............................................................................................................... 14

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................. 15

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول............................................................................................ 15

    معرفی شرایط صادرات............................................................................................................................................ 16

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 17

    بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون.................................................................... 17

    بررسی ظرفیت های بهره برداری............................................................................................................................ 17

    بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید شافت های فولادی در کشور..................................................................... 17

    بررسی روند تولید واقعی شافت های فولادی در کشور......................................................................................... 18

    بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال................................................................................................... 19

    فرایند تولید شافت های فولادی به صورت زیر است:............................................................................................ 19

    نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی( در واحدهای تولیدی فعال.......................................... 19

    نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول.................................................... 20

    بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا....................................................................... 21

    ییشبینی عرضه در بازار آینده کشور........................................................................................................................ 21

    الف( ییشبینی تولید داخل واحدهای فعال............................................................................................................... 21

    ب ) ییشبینی تولید داخل واحدهای در حال ایجاد................................................................................................. 22

    با توجه به جدول بالا ، ظرفیت طرح های در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده................................ 22

    کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است:............................................................................... 22

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 1385............................................................ 23

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاکنون...................................................................................................... 24

    جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار  25

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 26

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 26

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 26

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 26

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 27

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 27

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 27

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 28

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 28

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 29

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 30

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 30

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 31

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 31

    بررسی اجمالی تکنولوژی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها نگاهی به روش تولید شافت های فولادی            32

    فرایند تولید شافت های فولادی به صورت زیر است ............................................................................................ 32

    فورج قطعه و شکل دهی آن..................................................................................................................................... 32

    ماشینکاری................................................................................................................................................................ 32

    ماشین کاری نهائی.................................................................................................................................................... 33

    مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان................................................................................ 33

    تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در تولید محصول.......................................................................... 33

    برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح..................................................................................................................... 34

    لحاظ کردن نقطه سربسر تولید................................................................................................................................. 34

    لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 34

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 35

    انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموما بًراساس معیارهای زیر صورت میگیرد:........................................... 35

    بازارهای فروش محصول.......................................................................................................................................... 35

    بازار تأمین مواد اولیه................................................................................................................................................ 35

    احتیاجات و نیازمندیهای دیگر طرح........................................................................................................................ 36

    امکانات زیر بنایی مورد نیاز..................................................................................................................................... 36

    حمایت های خاص دولتی........................................................................................................................................ 36

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 38

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 38

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 39

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 39

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 39

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 40

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 40

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 41

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 41

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 42

    ماشینآلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی.......................................................................................................... 42

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 42

    هزینه های پیشبینی نشده......................................................................................................................................... 42

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 43

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 44

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 44

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 45

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت