پروژه صنعت خودروسازی

تعداد صفحات: 77 فرمت فایل: word کد فایل: 1000197
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۱۴,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه صنعت خودروسازی

    تاریخچه خودرودر جهان

    خودرو مجهز به موتور بخار دنیس پاپن DENIS PAPON اولین کسی بوده که قوه محرکه بخار را شناخت. خودرویی که ارتفاع استوانه آن در حدود سه متر و طول لنگر آن گاهی به 7 متر می‌رسید. روی کشتی بدلیل وجود آب سرد فراوان و سهل الوصول بودن آن قابل تصور بود.تجهیز ارابه یا کالسکه بوسیله آن غیر ممکن به نظر می‌رسید. یکی از افسران ارتش فرانسه به نام ژوزف کونیو (1804-1725) در سال 1763 میلادی دستگاه نیوکومن را سبک  روی ارابه‌ای نصب کرد. اولین نمونه ارابه کونیو در سال 1769 میلادی آماده شد. این ارابه که کاملاً به خرج دولت ساخته شد در سال 1770 مورد آزمایش قرار گرفت. این ارابه پایه یک توپ چهل و هشت تنی در یک ساعت 8 کیلومترجابجا کرد. این خودرو بخار توسط افرادی چون ویلیام مردوک، اولیویه اوانس و ریچارد تره ویتیک  تکمیل‌تر شد .

    خودرومجهزبه‌موتوراحتراق‌داخلی

    در سال 1885 میلادی کارل فرید ریش بنز اولین موتور با سوخت فسیلی روی نوعی کالسکه نصب کرد. این اولین خودرو مجهز به موتور احتراق داخلی جهان بود که دارای سیستم جرقه‌زنی و دیفرانسیل بود. کارل بنز نام این خودرو را موتور واگن نامید و در اواخر سال 1885 میلادی آنرا به ثبت رساند .

    سه چرخ کارل بنز، اولین اتومبیل مجهز به موتور احتراق داخلی در جهان ساخته شده در سال 1885 میلادی این خودرو دارای سه چرخ و 250 کیلوگرم وزن بود و با سرعتی بین 13 تا 16 کیلومتر کار  می‌کرد. اولین راننده این خودرو همسر کارل بنز (برتابنز) بود. اکثریت مردم از آن وحشت داشتند و آن را اختراعی خطرناک و مهلک می‌پنداشتند.تدریج با رفع نقایص کالسکه آتشین عده بیشتری برای استفاده از آن اشتیاق نشان دادند.روند تکامل  ادامه یافت تا سری سازی به عنوان نقطه عطفی از سوی هنری فورد مطرح  گردید.

    خودروهای‌متحدالشکل‌ونسبتاً‌ارزان‌قیمتی‌را‌به‌جهان‌عرضه‌کرد. کارل بنز، گوتلیب دایملر، ویلهم میباخ، برادران دوسینبرگ، برادران دوریا، برادران رابرت بوش، ایتوره بوگانی، دیوید دانبربیوک، رنه پنهارد، فردنیاندپورشه، جان و هوریس دوج جان بوید دنلپ، رودلف کریستین کارل دیزلف سرهنری رولز و صدها مخترع دیگردر تکمیل وحرکتهای بعدی نقش داشتند.

    خودروهای اولیه

    سرعت متوسط آنها (20KM/h) بود. ترمزهای مطمئنی نداشتند ولذا  تصادفهای خطرناکی را بوجود می‌آوردند. حرکت آنها فقط به سمت جلو بود . چراغهای نفتی حرکت در شب را مشکل میکرد. راه انداختن این خودروهای هندلی بود. پس از جنگ جهانی اول خودرو تقریباً شکل امروزی خود را به دست آورده بود .

    در این مقطع ساخت و تولید خودروهای متنوع فرانسوی که عموماً با موتورهای دایملر عرضه می‌گشت

    اولین اتومبیلی که به تعداد زیادی ساخته شده )الدزمبیل(

    علاقه مردم و جاذبه‌های مسابقات اتوموبیلرانی، صنعت خودروسازی را در مدت کوتاهی متحول کرد اولین مسابقه اتومبیلرانی فرانسه در سال 1894 انجام شد.

    مسابقه اتومبیل رانی پاریس – بوردو – پاریس در سال 1895 میلادی

    با ایجاد دو خط در دو سوی اقیانوس اطلس در سال 1896 بعنوان یک صنعت اعلام موجودیت کرد. در سال 1913 نیز با ابداع خط مونتاژ توسط هنری فورد و تولید حدود 350 هزار دستگاه خودرو مدل T و فروش هر دستگاه به قیمت 500 دلار، عظیم‌ترین صنعت جهان به وجود آمد.

    صنعت خودرو پس از جنگ جهانی اول :

    هنری فورد و آلفرد اسون مدیر جنرال موتورز، محصولات را از فرآیند تولید دستی که  اروپایی ها رواج داده بودند خارج نموده و به فرآیند تولید انبوه کشاندند .

    دهه 20 قرن بیستم

    خودروهای سواری بزرگ نظیر سانبیم، واکسال، بنتلی، آلفارومئو، بوگاتی و مرسدس با بنز ادغام شدند خودروهای آستین 7 و تریومف از استقبال چشمگیری در میان مردم جهان برخوردار گشتند. سیستم تعلیق مستقل جلو وینچز و لانچیا اختراع گردید.

    مالکم لاکهید سیستم ترمز هیدرولیکی را ابداع کرد. کمپانی بنز در به کارگیری موتورهای سوپر شارژ پیشگام گردید.

    نوعی خودرو خانوادگی تولید شد که بر بالای سر راننده سقفی وجود نداشت. برادران دوسنبرگ کمپانی خود را در ابتدای این دهه تاسیس کردند . بوق بادی توسط کمپانی آمریکایی به نام کلاکسون اختراع گردید و در این زمان خودروهای 6 سیلندر در رده بهترین و لوکس‌ترین خودروها بودند.

    دهه 30 قرن بیستم

    پیشرفت‌های خودروسازی به حداقل رسید. در آمریکا موتورهای هشت سیلندر V شکل را به روی خودروهای خود نصب کردند. در اروپا به علت بالا بودن هزینه تولید مجبور بودند همان خودروهای کوچک و جمع و جور را بسازند.

    صنعت خودرو پس از جنگ جهانی دوم

    با شروع جنگ جهانی دوم صنایع خودروسازی در خدمت جنگ قرار گرفت. تولید انبوه خودروهای جنگی آغاز شد.

    در سال 1943 میلادی کارخانجات خودروسازی آمریکا فقط برای مصارف جنگی خودرو می‌ساختند. فقط 139 دستگاه خودرو سواری در این کشور ساخته شد. بعد از جنگ دوم صنایع خودروسازی، با انجام تغییرات اندکی در ظاهر خودروهای که قبل از جنگ می‌ساختند، تولیدات خود را از سر گرفتند.

    اما پس از چند سال به تدریج طرح‌های نو و جالبی در بازار فروش مشاهده شد. طرح شاسی و بدنه مجزا با طرح ساختمان سرهم که زمینه صرفه‌جویی مواد را فراهم می‌کرد تعلیق مستقل جلو که قبل از جنگ اختراع شده بود در خودروها مورد استفاده قرار گرفت. حذف اکسل یکپارچه قدیمی جلو، کاهش ارتفاع سقف  ده‌ها تغییر دیگر که در نتیجه راحتی سرنشینان را در بر داشت .در 11 نوامبر 1940 میلادی کارخانه خودروسازی ویلیز در آمریکا نوعی خودرو سبک جدید برای مصارف نظامی ساخت که جیپ نامیده شد. کلمه جیپ از تلفظ پی در پی دو حرف اول واژه ترکیبی General purpose ساخته شده است. این خودرو ساده بسیار پرقدرت و مقاوم بودارتش آمریکا از دهه 1920 میلادی ساخت ان رابه مناقصه گذاشته بودکارخانه مناقصه رابرد ومدل پیشنهادی ان جیپ نام گرفت. بدین ترتیب اولین  خودرو دو دیفرانسیل جهان به بازار عرضه شد. در حال حاضر خودروهای دو دیفرانسیل در جهان طرفداران بیشماری را به خود اختصاص داده است.

  • فهرست و منابع پروژه صنعت خودروسازی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    .پورتر، مایکل، استراتژی و اینترنت، حسین حسینیان، نشریه گزیده مدیریت، تیرماه ۱۳۸۰

    ۲. فردآر، دیوید، مدیریت استراتژیک، علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهش­های فرهنگی، ۱۳۷۹

    ۳. مجموعه مقالات سمینار دورنمای صنعت خودرو و قطعه­سازی ایران، روابط عمومی شرکت سازه‌گستر سایپا، تهران، پاییز ۱۳۷۹

    ۴. مجموعه مقالات همایش صنعت خودروسازی، سرمایه­گذاری و توسعه، چاپ پیام ایران‌خودرو، ۱۳۷۸

    ۵. هریسون، جفری و جان کارون، مدیریت استراتژیک، بهروز قاسمی، تهران، نشر آبتین، ۱۳۷۸

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت