روش تحقیق بررسی تاثیر ورزش برسلامت روان در زنان دانشجوی ورزشکار و غیرورزشکار ( واحد قیام دشت )

تعداد صفحات: 65 فرمت فایل: word کد فایل: 10003726
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه تربیت بدنی
قیمت قدیم:۱۳,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی تاثیر ورزش برسلامت روان در زنان دانشجوی ورزشکار و غیرورزشکار ( واحد قیام دشت )

    چکیده:

    در این پژوهش به بررسی تاثیر ورزش بر سلامت روان در زنان ورزشکار و غیر ورزشکار پرداخته شده است فرضیه‌های مورد بررسی در این پژوهش عبارتند از:

    1- بین علائم جسمانی در زنان ورزشکار با زنان غیر ورزشکار تفاوت وجود دارد. 

    2- بین علائم اضطرابی و اختلال خواب در زنان ورزشکار با زنان غیرورزشکار تفاوت وجود دارد.

    3- بین کارکرد اجتماعی در زنان ورزشکار با زنان غیر ورزشکار تفاوت وجود دارد.

    4- بین افسردگی در زنان ورزشکار با زنان غیرورزشکار تفاوت وجود دارد.

    گروه نمونه انتخاب شده در این پژوهش شامل 60 نفر از زنان دانشجوی 42-20 ساله می‌باشد که 30 نفر از آنان دانشجویان ورزشکار حرفه‌ای مجموعه شهید شیرودی و 30 نفر دیگر از دانشجویان غیرورزشکار واحد قیامدشت در سال 1385 می‌باشند ابزار مورد استفاده در این آزمون پرسشنامه سلامت عمومی GHQ و روش آماری در این پژوهش t استیودنت می‌باشد بر اساس نتایج حاصله از این آزمون بین علائم جسمانی در زنان ورزشکار و غیرورزشکار با 03/3 t= و با اطمینان 99% و بین علائم اضطرابی و اختلال خواب با 11/3 t = وبا اطمینان 99% و بین کارکرد اجتماعی با 53/3 t =  و با اطمینان 99% و 999% و بین افسردگی با 59/2 t = و با اطمینان 95/%  و در نهایت بین سلامت عمومی با 57/2t= و با اطمینان 95% تفاوت معنادار وجود دارد.

    فصل اول

    مقدمه

    بیان مسئله

    فرضیه‌های تحقیق

    اهداف کلی

    اهداف جزئی

    اهمیت و فایده پژوهش

    تعریف اصطلاحات

    تعریف عملیاتی

     

    مقدمه:

    یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی کشورها، سطح سلامت و تندرستی افراد جامعه است. به بیان دیگر، سطح سلامت و تندرستی در کشورهای توسعه یافته مطلوب و مطابق با استانداردهای جهانی است. کارشناسان اهم راه‌های دستیابی به سلامت و تندرستی را تغذیه مناسب، رعایت اصول بهداشتی و اجرای فعالیت‌های جسمانی می‌دانند که هر یک به نوبه خود نقش بسزایی در تامین سلامت جسم و روح افراد دارند. بهداشت جسمی و روانی از مقوله‌هایی است که از دیرباز مورد توجه رهبران دینی و نخبگان علمی جوامع بوده است و در متون علمی تمدن های نخستین چون یونان، ایران، و روم فصول متعددی به اهمیت این مقوله اختصاص یافته است. (پهلوان، محمدرضا، 1383، ص 2)

    جرج در باتلر[1] در کتاب مقدمه تفریحات سالم و بازی در جامعه به این نکته اشاره کرده که تفریحات سالم و ورزش در گذراندن اوقات فراغت نقش سازنده‌ای در جامعه دارد. او معتقد است که واژه بازی و ورزش در اوقات فراغت کودکان و جوانان نوعی بیان حالتهای روانی یا عاطفی و عادات رفتاری آنها است. اکثر نویسندگان و صاحبنظران ورزشی را عقیده بر این است که بازی و ورزش یکی از عوامل اصلی و موثر در روند رشد کودکان، نوجوانان و جوانان است و در نزد بزرگسالان آثار فیزیولوژی و روانی دارد که به بهداشت جسمی و ذهنی آنان کمک می کند. (نمازی زاده و سلحشور، 1361، ص 12)

    غیر از تغذیه، ورزش باز هم تاثیر قدرتمندی بر سلامتی دارد. سالخوردگان سالم و بی‌تحرک بالای 80 سال که استقامت آموزی را شروع می‌کنند (راه رفتن، رقص اروبیک و دوچرخه‌ سواری) قابلیتهایی کسب می‌کنند که با قابلیتهای افراد بسیار جوانتر برابر است. (سید محمدی، یحیحی؛1383، ص 310)

    امروزه دوندگان و دوچرخه‌سواران در جاده ها و خیابان‌های شهرها و روستاها به چشم می خورند و باشگاه های بدنسازی همه جا مشاهده می‌شوند. اما در شیوه زندگی بیشتر بزرگسالان آمریکایی هنوز فعالیت بدنی، غیر منتظم است یا فقط به میزانی اندک دیده می‌شود. (میرزایی؛ الهه؛ 1384؛ ص 429)

    حرکت و جنبش از ویژگیهای حیات انسان دارای انگیزه و ریشه ای در سرشت او و عملی برای رشد و سلامت و نشاط آدمی است. نیازمند به حرکت، ناگزیر از حرکت است. منع انسان از حرکت نه تنها سبب توقف رشد بلکه موجب افسردگی، بروز رفتار ناهنجار و از دست دادن شور و نشاط زندگی می گردد.

    بدون هیچ‌گونه تردیدی جسم ورزشکار با ذهن و جان او و نیز رفتار و عملش رابطه اساسی دارد. (ملامحمد؛ محمدرضا؛ 1379؛ ص 32)

    در سراسر جهان بیش از 60 درصد بالغین به مقدار کافی فعالیت بدنی مفید برای سلامتی را انجام نمی‌دهند. بی‌تحرکی بیشتر در میان زنان، بالغین مسن‌تر، طبقات پایین از نظر اقتصادی- اجتماعی و افراد ناتوان شایع است. همچنین فعالیت بدنی با افزایش سن در دوران نوجوانی کاهش می‌یابد و این کاهش در طول سال های بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه کمتر از 13 درصد جوانان به مقدار کافی فعال هستند به طوری که می توانند از سلامت حال و آینده خود سود ببرند. دختران نوجوان کمتر از پسران نوجوان فعال هستند. فعالیت بدنی و برنامه‌های آموزشی تربیت بدنی در مدارس در حال کاهش هستند که این روند در سراسر جهان هشدار دهنده است. (حجت زاده علیه؛ 1383؛ ص 13)

    بیان مسئله:

    با توجه به مطالب ذکر شده و اهمیت موضوع ورزش و تاثیرات انکار ناپذیر آن بر سلامت جسمانی و روانی و به وجود آمدن سؤالات متعدد در ذهن پژوهشگر در این زمینه که عبارتند از:

    آیا بین ورزش و سلامت جسمانی رابط وجود دارد؟

    آیا بین ورزش و اختلال خواب رابطه وجود دارد؟

    آیا بین ورزش و کارکرد اجتماعی رابطه وجود دارد؟

    آیا بین ورزش و علائم اضطرابی رابطه وجود دارد؟

    آیا بین ورزش و افسردگی رابطه وجود دارد؟

    به تحقیق و پژوهش در این زمینه ها می‌پردازیم.

     

    فرضیه‌های تحقیق:

    1- بین علائم جسمانی[2]در زنان ورزشکار با زنان غیرورزشکار تفاوت وجود دارد.

    2- بین علائم اضطرابی[3] و اختلال خواب در زنان ورزشکار با زنان غیرورزشکار تفاوت وجود دارد.

    3- بین کارکرد اجتماعی[4]در زنان ورزشکار با زنان غیرورزشکار تفاوت وجود دارد.

    4- بین افسردگی[5]در زنان ورزشکار با زنان غیرورزشکار تفاوت وجود دارد.

    اهداف تحقیق

    هدف کلی «بررسی تأثیر ورزش بر سلامت روان»

    اهداف جزئی:

    1- بررسی نقش ورزش و ارتباط آن با کاهش استرس

    2- بررسی اثرهای سلامت بخش ورزش

    3- تاثیر ورزش بر کار اندام ها

    4- نقش ورزش در سازگاری فردی و اجتماعی

    5- فعالیت بدنی برای گروه‌های جمعیتی مختلف کودکان و نوجوانان

    6- نقش ورزش در درمان بیماری‌ها

    اهداف و فایده پژوهش:

    همه ما آرزو داریم که همواره تندرست بمانیم و عمری طولانی داشته باشیم متاسفانه این آرزو گاهی به سبب عدم رعایت بهداشت به معنی عام کلمه برآورده نمی‌شود. لیکن دلائلی وجود دارد که می‌توان باور کرد که اگر جسم و روان خود به خوبی مراقبت کنیم می‌توانیم صد سال و حتی بیشتر در کمال سلامت عمر کنیم.

    زیست شناسان بر این عقیده‌ اند که انسان و سایر حیوانات باید مدتی در حدود پنج برابر سالهایی که رشد و بلوغ جسمانی آنها طول می‌کشد عمر کنند و بنابراین می‌توان گفت که انسان می‌تواند تا 120 سال زنده بماند. بدیهی است که رمز زندگی سالم، مفید و طولانی را باید در عادات و رفتاری که از عوامل سازنده سلامت و قدرت جوانی است جستجو کرد. اگر شما پیوسته از خود به خوبی مراقبت نکنید؛ دیر یا زود جسم شما و به تبع آن روان شما نحیف و افسرده میشود و سرانجام از پا خواهید افتاد. هربرت اسبنسر در قرن نوزدهم میلادی گفته است «رمز اصلی طولانی‌تر شدن زندگی این است که ما کاری نکنیم که از طول عمرمان کم شود».

    کاربرد این معنی در زندگی امروز ما این است که عادات نیکو و پسندیده و سالم را در خود پرورش دهیم. (نمازی؛ مهدی؛ 1361: ص 35)

    ورزش در زندگی فردی میتواند باعث بیدار کردن حس فعالیت وافزایش نیروی کار و تلاش جهت زندگی روزمره؛ تربیت نیروی اراده و استقامت و مبارزه در برخورد با مشکلات گردد.

    ورزش در ایجاد روحیه تهور و شجاعت نقش مهمی دارد ورزش در نظام آموزش و پرورش تربیت و به فعلیت در آوردن استعداد‌های بالقوه افراد و پرورش قوای ذهنی؛ ایجاد و تقویت قدرت ابتکار پرورش و القای ارزش‌های اجتماعی در افراد جامعه خصوصا نسل جوان و تقویت این ارزشها و رفتارهای مطلوب انسانی میشود.

    ورزش موجب احیای مسئولیت پذیری و افزایش آگاهی اجتماعی و کنترل احساسات اجتماعی و درک ضعف اجتماعی خود و کسب تجربیات جدید و تصحیح تجربیات گذشته و در ایجاد حس تعاون و همکاری در دانش‌آموزان میشود.

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی تاثیر ورزش برسلامت روان در زنان دانشجوی ورزشکار و غیرورزشکار ( واحد قیام دشت )

    فهرست:

    فصل اول............................................................................................................... 1

    مقدمه..................................................................................................................... 2

    بیان مساله ............................................................................................................ 4

    فرضیه‌های تحقیق.................................................................................................. 5

    اهداف کلی............................................................................................................. 5

    اهداف جزیی ......................................................................................................... 5

    اهمیت و فایده پژوهش.......................................................................................... 6

    تعریف اصلاحات .................................................................................................. 8

    تعریف عملیاتی ...................................................................................................... 8

    فصل دوم

    تعاریف سلامت روان ........................................................................................... 11

    تاریخچه مختصری بر سلامت روان..................................................................... 12

    اصول بهداشت روان............................................................................................. 13

    انجمن ملی بهداشت روانی (NIMH)...................................................................... 15

    رابطه ورزش با سلامت روان............................................................................... 15

    زنان و فعالیت بدنی .............................................................................................. 17

    جمعیت مسن و فعالیت بدنی.................................................................................. 18

    تعاریف ورزش ..................................................................................................... 19

    تاریخچه مختصری بر ورزش هندبال .................................................................. 19

    کاربرد ورزش هندبال در جامعه.......................................................................... 20

    نظریه‌های ارائه شده درباره ورزش توسط محققان ............................................ 21

    مکتب انسان گرایی................................................................................................. 23

    مکتب رفتار گرایی.................................................................................................. 23

    مکتب شناخت گرایی ............................................................................................. 24

    ورزش از دیدگاه اسلام ....................................................................................... 25

    ورزش و درمان ................................................................................................... 25

    پیشینه مطالعاتی در جهان..................................................................................... 27

    پیشینه مطالعاتی در ایران ..................................................................................... 29

    فصل سوم

    روش تحقیق ......................................................................................................... 32

    جامعه تحقیق.......................................................................................................... 32

    نمونه تحقیق........................................................................................................... 33

    چگونگی نمونه‌برداری........................................................................................... 33

    توضیح درباره نمونه‌ها......................................................................................... 34

    نحوه نمره گذاری ................................................................................................. 33

    ابزار تحقیق............................................................................................................ 34

    - روایی پرسشنامه .............................................................................................. 36

    - اعتباری پرسشنامه............................................................................................. 37

    روش آماری.......................................................................................................... 40

    فصل چهارم

    محاسبات آماری علائم جسمانی............................................................................ 44

    تفسیر و بیان نتیجه علائم جسمانی........................................................................ 44

    محاسبات آماری علائم اضطرابی و خواب............................................................ 48

    تفسیر و بیان نتیجه علائم ضطرابی و خواب......................................................... 48

    محاسبات آماری کارکرد اجتماعی........................................................................ 51

    تفسیر و بیان نتیجه کارکرد اجتماعی.................................................................... 51

    محاسبات و بیان افسردگی.................................................................................... 54

    تفسیر و بیان نتیجه افسردگی................................................................................ 54

    محاسبات آماری سلامت عمومی........................................................................... 56

    تفسیر و بیان نتیجه سلامت عمومی....................................................................... 56

    فصل پنجم

    خلاصه‌ای از فصول.............................................................................................. 60

    مقایسه پژوهش حاضر با پژوهشهای پیشین........................................................ 60

    محدودیتهای پژوهش............................................................................................. 61

    پیشنهادات ............................................................................................................. 63

    منابع و مآ‎خذ.........................................................................................................

    ضمیمه...................................................................................................................

     

    منبع:

    برک لورای. روان شناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی) جلد دوم ترجمه یحیی سید محمدی، (1383)، تهران، انتشارات ارسباران، چاپ سوم.

    حاجی آقا جانی، سعید، اسدی نوقابی، احمدعلی، (1378)، روان پرستاری (بهداشت روانی (1))، تهران، نشر تبلیغ بشری، چاپ الغدیر.

    ساپینگتون؛ اندورا، بهداشت روانی، ترجمه حسین شاهی برواتی (1384) تهران، انتشارات روان،‌ چاپ سوم.

    سارا فینو؛ ادوارپ، روان شناسی سلامت، مترجمان، زیر نظر دکتر الهه میرزایی، دکتر سید علی احمدی ابهری؛ دکتر حسن افتخار اردبیلی؛ دکتر ابوالقاسم جزایری، دکتر فروغ شفیعی، دکتر پریوش قوامیان، دکتر غلامرضا گرمارودی، دکتر علی منتظری مقدم، دکتر ابوالحسن ندیم، دکتر سید مهدی نورایی (1384)، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول.

    شریفی؛ حسن پاشا شریفی، نسترن (1383)؛ روش های تحقیق در علوم رفتاری؛ تهران، انتشارات سخن؛ چاپ چهارم.

    ملامحمد، محمدرضا (1379)؛ کلیدهای تربیتی برگرفته از کلام امیر سخن امیرالمومنین علی (ع) ویژه مربیان و ورزشکاران، تهران، انتشارات سازمان تربیت بدنی.

    نمازی زاده؛ مهدی؛ سلحشور بهمن (1363)، تربیت بدنی عمومی انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.

    مجلات:

    مجله ورزش و ارزش، وزارت آموزش و پرورش؛ معاونت پرورشی و تربیت بدنی، نشریه ماهنامه اداره کل تربیت بدنی، شماره 157 (1380)

    مجله ورزش و ارزش؛ تربیت بدنی و بهداشت؛ وزارت آموزش و پرورش؛ معاونت تربیت بدنی و تندرستی؛ نشریه ماهنامه دفتر تربیت بدنی پسران، شماره 172 (1383)

    سایت:

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت